Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

"Patriotismul economic" în vestul Europei. Cum funcționează acest concept în Franța

Noul premier desemnat al României, Marcel Ciolacu, vorbește despre patriotismul econonomic, un concept care au urma să se aplice cu prioritate în domeniul agriculturii.

"Viziunea PSD privind guvernarea se referă la dezvoltare prin patriotism economic, adică prin investiţii şi producţie aici, în România", a spus acesta.

De la o economie închisă în comunism, România a ajuns astăzi să importe până la 70% dintre alimente.

În Europa, conceptul de patriotism economic nu este o noutate. Țări precum Franța, Italia, Spania l-au implementat de câțiva ani.

Sergio Cantone, jurnalist Euronews: "Trebuie să facem o distincție între măsuri protecționiste și conceptul patriotismului economic.

Protecționismul se referă la bariere economice împotriva importurilor care pot conduce la războaie economice. Patriotismul economic, în special când vorbim despre mâncare, înseamnă să oferim producătorilor locali șansa de a avea succes pe piață. Nu este un concept nou.

Și la nivelul Uniunii Europene au existat dezbateri pe această temă. S-a vorbit că ar trebui să fie împotriva protecționismului. În statele membre Uniunii Europene există o politică rurală, din 2014, care practic spune că alimentele din magazine, supermarketuri, piețe sunt furnizate de producătorii locali, de fermieri. Asta se aplică în țări precum Franța, Spania, Italia, pentru că au multe produse din propria agricultură de oferit. Pentru alte țări este mai complicat.

Pentru Franța, de exemplu, acest sistem merge foarte bine. Și asta s-a văzut în timpul pandemiei de Covid: când supermarketurile nu aveau alimente, oamenii își făceau cumpărăturile de la producătorii locali.

Este vorba despre o reducere a intermediarilor, care cresc costul alimentelor, pentru că magazinele vorbesc direct cu producătorii locali, fermierii. Când vorbim de transport, este mai puțin costisitor să fii aprovizionat de cineva care se află la 100 de kilometri distanță de tine, decât de cineva care se află la 600 de kilometri distanță.

Și în Italia există acest tip de afacere, care este în creștere. Funcționează foarte bine. Nu e ceva nou."

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE