Traficul de avioane private deasupra Europei a crescut cu 64% anul trecut, ceea ce a dus la apeluri pentru a lua măsuri drastice împotriva celei mai poluante forme de transport.
Aproximativ un sfert din cele 572.806 călătorii cu avionul cu reacție efectuate în 2022 au fost "pe distanțe foarte scurte", potrivit raportului Greenpeace, acoperind distanțe mai mici de 500 km care ar fi putut fi călătorii cu trenul. O rută frecventă în Marea Britanie durează mai puțin de 30 de minute pentru a merge cu bicicleta.
Experții în date de la compania olandeză de consultanță de mediu Delft au urmărit zborurile pentru a vedea care sunt țările europene care au cel mai prost bilanț în materie de avioane private, una dintre ele ieșind clar în evidență.
"Avioanele private sunt extrem de poluante și, în general, inutile", spune Doug Parr, director de politici la Greenpeace UK. "Milioane de oameni din întreaga lume se confruntă cu haosul climatic, pierzându-și mijloacele de trai sau chiar mai rău, în timp ce o minoritate infimă consumă combustibil pentru avioane ca și cum nu ar exista ziua de mâine."
ONG-ul Transport și Mediu a calculat că avioanele sunt de cinci până la 14 ori mai poluante per pasager decât zborurile comerciale și de 50 de ori mai poluante decât trenurile.
Acest lucru le face să fie cel mai poluant mod de transport de pe planetă per pasager-kilometru.
Iată care sunt țările cele mai responsabile pentru cele 3,3 milioane de tone de emisii de CO2 produse de avioanele private în Europa anul trecut.
Ce țară a înregistrat anul trecut cel mai mare număr de zboruri de avioane private?
Anul trecut, un avion privat a decolat din Marea Britanie la fiecare șase minute, potrivit raportului Greenpeace.
În total, 90.256 de avioane cu reacție au plecat din această țară în 2022, urmată de Franța, cu 84.885, și Germania, cu 58.424 de plecări.
Analiza arată că numărul de avioane private din Marea Britanie a crescut cu un procent impresionant de 75% în 2022.
Aceste cifre au făcut din Marea Britanie ținta numărul unu a militanților pentru aviație. "Dacă guvernul este serios în ceea ce privește zero net și o tranziție echitabilă către un transport cu emisii reduse de dioxid de carbon, atunci avioanele private ar trebui să fie primele pe lista de tăiere", adaugă Parr.
Cu toate acestea, cifrele din Franța vor scădea, deoarece țara a decis să interzică zborurile interne pe distanțe scurte.
Luxemburg are cel mai mare număr de zboruri pe cap de locuitor
Ținând cont de mărimea populației, o altă țară europeană se află pe primul loc.
Luxemburg a înregistrat anul trecut cel mai mare număr de plecări de avioane private pe cap de locuitor, potrivit analizei Euronews Green privind numărul total de zboruri, ajustate în funcție de cele mai recente cifre Eurostat privind populația.
Anul trecut, 4 323 de zboruri la un milion de locuitori au plecat din această țară mică - poate că nu este o surpriză, având în vedere că este și cea mai bogată națiune din lume.
Au urmat Elveția și Malta, țări bogate, cu 4.052 și, respectiv, 3.923 de plecări.
Care sunt cele mai populare rute pentru avioanele private în Europa?
Anul trecut, Londra-Paris a fost în fruntea listei celor mai frecvente rute cu avioane cu reacție, cu 3.357 de avioane private închiriate anul trecut între cele două capitale, în ciuda faptului că acestea sunt conectate rapid prin Eurostar.
În întregime, topul celor mai populare rute pentru avioane private în Europa este (în ambele direcții):
Paris-Londra: 3.357 zboruri (343 km)
Londra-Nisa: 2.896 zboruri (1.029 km)
Geneva-Paris: 2.745 (410 km)
Paris-Nisa: 2.311 zboruri (686 km)
Geneva-Londra: 1.977 zboruri (746 km)
Geneva-Nisa: 1.671 zboruri (292 km)
Roma-Milano: 1.677 zboruri (478 km)
Londra-Milano: 1.355 zboruri (959 km)
Farnborough-Londra: 1.343 zboruri (49 km)
Amsterdam-Londra: 1.298 zboruri (357 km)
Marea Britanie găzduiește, de asemenea, cea mai intensă rută cu emisii de carbon. Între Farnborough și Blackbushe, în Hampshire, sunt mai puțin de 8 kilometri, dar anul trecut 13 zboruri au luat-o pe calea aerului.