Conflictul din Orientul Mijlociu obligă firmele de transport maritim să schimbe rutele. Atacurile rebelilor din Yemen au obligat multe companii să își trimită vapoarele din China spre Europa pe un drum mult mai lung, care ocolește Africa. În acest fel, susțin armatorii, costurile sunt de trei ori mai mari decât înainte de război.
"Orice navă israeliană sau orice navă care se îndreaptă spre porturile din Israel nu au voie să navigheze în Marea Roșie, altfel vor fi atacate" - astfel de mesaje de avertizare din partea rebelilor din Yemen sunt transmise tuturor navelor care se află în Marea Roșie și creează tensiuni în rândul echipajelor și companiilor de transport maritim.
Alin Alexe, comandant de navă: Marile companii din lume specializate în transportul containerelor au luat decizia să le transmită comandanților să devieze ruta normală dinspre Europa și China și invers folosind canalul Suez și golful Aden. Au luat decizia să evite aceast zonă de navigațiie și să redirecționeze traficul spre Sud Africa.
Urmare a atacurile continue cu rachete, drumul cel mai scurt spre Europa, cel prin Canalul Suez, a devenit periculos, iar acum navele sunt nevoite să adauge la ruta de transport cel puțin 4.000 de mile marine, adică peste șapte mii de kilometri.
Redirecționarea traficului duce la costuri mai mari
Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din Transportul Maritim Internațional: De când Houthi a preluat o inițiativa de a se răzbuna pe toate navele care ajută sau au contact cu Israelul din orice punct de vedere, nu numai asupra acestor nave se efectuează atacuri ale rebelilor Houthi, ci probabil atacurile sunt la întâmplare, la orice navă care trece în zona lor de navigație.
Redirecționarea traficului din canalul Suez prin sudul Africii înseamnă automat costuri mai mari, dar și câteva zile în plus pentru ca navele să ajungă în porturile europene.
Claudiu Vuță, director comercial operator portuar: Orice majorare de tarif pentru a transporta bunurile din China spre Europa poate crea inflație și prețurile produselor la raft vor crește, toate aceste scumpiri fiind suportate în final de către consumatori.
Întârzieri de 10-20 de zile
Vapoarele au întârzieri la sosire în porturile de la Marea Mediterană și Marea Neagră între 10 și 20 de zile. Operatorii portuari se așteaptă la și mai multe probleme.
Alexandru Sîntu, operator portuar: Va fi o congestie în perioada următoare pentru că o parte din navele de containere au intrat prin Suez, altele au ocolit Africa de Sud și vor ajunge în porturile din Marea Mediterană și din Marea Neagră în același timp și asta va duce la o congestie în porturile din Mediterana și implicit și în Portul Constanța.
Vor exista întârzieri și din punct de vedere al operării și din punct de vedere al livrării mărfii către operatorul final.
Aplicațiile de trafic maritim arată că numărul navelor care trec prin canalul Suez s-a redus dramatic în ultima lună, cu peste 70%.