Persoanele care vor să-și cumpere o mașină electrică prin programul Rabla Plus 2024 vor beneficia de un voucher în valoare de 25.500 de lei, redus la jumătate, indiferent de numărul de vehicule uzate predate spre casare, prevede un proiect pus în consultare de Ministerul Mediului.
Noi dosare de finanțare de peste 4,5 milioane de euro pentru „Rabla Plus”, aprobate de AFM
Comitetul de avizare al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) a aprobat, miercuri, noi dosare de finanţare în valoare de 22,427 milioane de lei (echivalentul a 4,5 milioane de euro) în cadrul programului „Rabla Plus”.
Noile liste conţin 298 de dosare avizate, pentru 979 de ecotichete, dintre care 189 pentru autovehicule electrice hibride, 776 pur electrice şi 14 motociclete electrice, potrivit Agerpres.
Proiectul de modificare a programului Rabla Plus prevede reducerea la jumătate a valorii ecotichetului acordat de Ministerul Mediului.
Astfel, indiferent de numărul de mașini uzate predate spre casare, valoarea voucherului va fi de:
a) 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
b) 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
c) 13.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice.
Un element de noutate este faptul că valoarea voucherului nu va fi mai mare în funcție de numărul de mașini uzate predate spre casare, așa cum este în prezent.
Modificări propuse la Rabla Plus 2024. Voucherul nu se mai acordă pentru mașini mai scumpe de 70.000 de euro
”Ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.
Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziţionat prin program, cu excepţia instituţiilor publice şi a unităţilor administrativ-teritoriale. Pentru autovehiculul pur electric, electric hibrid sau cu pilă de combustie cu hidrogen, ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, care nu poate depăşi suma de 70.000 euro, cu TVA inclus”, prevede proiectul Ministerului Mediului.
În prezent, ghidul de finanțare pentru programul Rabla Plus prevede că valoarea ecotichetului pentru casarea unei singure mașini uzate este de:
a)51.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
b)26.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
c)26.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice.
În schimb, valoarea ecotichetului pentru casarea a două autovehicule uzate este de:
a) 54.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
b) 29.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP.
Proiectul de modificare a Ghidului de finanțare la Rabla Plus 2024 a fost scos în dezbatere vineri, 16 februarie. Cetățenii, instituțiile și organizațiile interesate pot transmite opinii, propuneri sau sugestii în termen de 10 zile lucrătoare de la acel moment.
România ar urma să adopte o tendință la nivel european. Săptămâna trecută, Guvernul de la Paris a diminuat subvenția pentru cumpărarea de mașini electrice și hibride cu 20% în cazul persoanelor cu salarii mari. Măsura a fost adoptată pentru a nu fi depășit bugetul alocat pentru creșterea numărului vehiculele electrice.