În China, microdramele sunt o industrie în plină dezvoltare care valorează deja cinci miliarde de dolari. Bytedance, compania-mamă a aplicației Tiktok, și Kuaishou, principalul său competitor, se numără printre investitorii care au constatat potențialul acestor producții. Clipurile scurte sunt filmate vertical, precum cele distribuite pe rețelele de socializare, și prezintă adesea în scenarii despre răzbunare sau îmbogățire rapidă, teme ce atrag milioane de persoane cu venituri reduse. Companiile chineze susțin că microdramele au atras deja clienți din Statele Unite, relatează Reuters.
China are a doua cea mai mare industrie cinematografică din lume după cea de la Hollywood. Pe un platou de filmare cu un decor similar unui castel medieval chinezesc, actorul Zhu Jian, în vârstă de 69 de ani, joacă rolul capului unei familii înstărite care își sărbătorește ziua de naștere printr-un banchet fastuos. Dar, fără să știe niciunul dintre ei, servitoarea din scenă este nepoata sa biologică.
Zhu nu filmează o peliculă menită a fi distribuită în cinematografe. „Grandma's Moon” („Luna bunicii”, trad) este o microdramă, compusă din episoade de un minut, filmate vertical. Scenariul conține răsturnări frecvente de situație pentru a ține milioane de oameni conectați la ecranele telefoanelor mobile și dispuși să plătească mai mulți bani pentru a vedea producțiile.
„Oamenii nu mai merg la cinema”, a spus Zhu despre publicul său, format în principal din muncitori de vârstă mijlocie și pensionari.
„Este atât de ușor să ții în mână un telefon mobil și să te uiți la ceva oricând dorești”, a adăugat actorul chinez.
Industria microdramelor din China aduce deja venituri de cinci miliarde de dolari pe ani și este un domeniu în plină expansiune, susțin persoane care activează în acest sector, analiști media și cercetători intervievați de Reuters.
Potrivit unor experți, clipurile scurte au început deja să concureze industria cinematografică din China, care este a doua ca mărime după cea de la Hollywood și este dominată de China Film Group, o companie deținută de statul chinez.
Această tendință se răspândește deja în Statele Unite, fiind vorba despre un caz rar în care exporturile culturale chinezești ajung să aibă admiratori în Occident.
Aplicațiile cu microdrame aduc profituri de zeci de milioane de dolari
În China, există trei aplicații principale cu microdrame care au fost descărcate de 30 de milioane de ori atât în magazinul de aplicații al Apple, cât și în cel al Google, în primele trei luni ale anului 2024. Acest lucru se traduce în câștiguri de 71 de milioane de dolari, la nivel internațional, potrivit datelor companiei Appfigures.
„Publicul are doar atât de multă atenție. Așadar, în mod evident, cu cât petrec mai mult timp uitându-se la clipuri scurte, cu atât au mai puțin timp pentru a vizioa alte emisiuni de format mai lung la televizor”, a declarat Ashley Dudarenok, fondator al unei companii de consultanță în marketing din Hong Kong.
Lider în acest domeniu este Kuaishou, o aplicație care a produs 60% din primele 50 de microdrame chinezești în 2023, arată datele Endata, o companie de consultanță în analiză media.
Vicepreședintele Kuaishou, Chen Yiyi, a afirmat în ianuarie că aplicația a prezentat 68 de producții care au înregistrat peste 300 de milioane de vizualizări anul trecut, iar patru dintre acestea au fost urmărite de peste un miliard de ori.
Aproape 94 de milioane de persoane - mai mult decât populația Germaniei - au urmărit mai mult de 10 episoade pe zi pe Kuaishou, a explicat ea. Reuters a precizat că nu a putut verifica aceste date în mod independent din alte surse.
Inițial, episoadele disponibile pe astfel de aplicații puteau fi văzute gratuit, însă pentru a termina o microdramă precum „Grandma's Moon”, care are 64 de clipuri, publicul ar trebui să plătească zeci de yuani.
Compania-mamă a Tiktok mizează și ea pe microdrame. Aceste producții prind teren și în SUA
Douyin, versiunea chineză a TikTok care este deținută de compania Bytedance, este, de asemenea, populară printre fanii microdramelor. De asemenea, alte aplicații chineze de social media, cum ar fi Xiaohongshu, asemănătoare cu Instagram, și Bilibili, concurentul YouTube, și-au propus să intre în acest domeniu.
În Statele Unite, platforma de microdrame ReelShort, finanțată de giganții IT chinezi Tencent și Baidu, a depășit recent Netflix în ceea ce privește descărcările din magazinul de aplicații Apple din SUA, potrivit Sensor Tower, o organizație ce face studii de piață.
„China a descoperit prima acest public. Hollywood-ul nu a realizat încă acest lucru, dar toate companiile cu sediul în China alimentează deja conținutul”, a declarat Layla Cao, un producător chinez stabilit în Los Angeles.
Microdramele, scenarii despre răzbunare, putere și îmbogățire rapidă
Multe microdrame populare, inclusiv „Grandma's Moon”, se axează pe scenarii ce au ca subiect principal răzbunarea sau povești de viață ale unor persoane sărace care reușesc să se îmbogățească rapid.
Poveștile unor oameni din familii cu posibilități reduse care reușesc să-și schimbe viața într-un mod aproape miraculos au atins o coardă sensibilă în rândul telespectatorilor într-un moment în care mobilitatea socială în China este scăzută, iar șomajul în rândul tinerilor este ridicat.
Microdramele „prezintă adesea oameni care provin din pătura de de jos, iar în următoarea zi devin atât de bogat încât ajung să îi umilească pe cei care obișnuiau” se comporte cu ei în acest mod, a declarat Camille Rao, o scenaristă în vârstă de 26 de ani
Recent, Rao a demisionat dintr-un post de producător începător în industria cinematografică tradițională pentru a realiza microdrame. Ea spune că scrie și adaptează acum scenarii pentru piața americană.
„Mobilitatea socială este de fapt foarte dificilă acum. Mulți oameni percep acest lucru ca pe o realitate socială”, a declarat Xu Ting, profesor asociat de limba și literatura chineză la Universitatea Jiangnan.
Aceasta a alimentat interesul pentru poveștile despre miliardari și familii bogate, a adăugat ea: „Toată lumea dorește putere și bogăție, așa că este normal ca acest tip de povești să fie populare”.
În schimb, pe piața americană, scenariile fantasy despre vârcolaci și vampiri sunt deosebit de populare, au declarat mai mulți creatori pentru Reuters.
Microdramele, sub controlul Partidului comunist chinez
Pentru că au devenit populare, microdramele a ajuns să fie controlate de Partidul Comunist din China. De la sfârșitul anului 2022 autoritatea de reglementare Administrația Națională de Radio și Televiziune a declarat că a organizat o „campanie specială de rectificare” în timpul căreia a eliminat 25.300 de microdrame, totalizând aproape 1,4 milioane de episoade, deoarece conționutul acestora era „pornografic, violent, vulgar și de joasă speță”.
Cât cheltuie China pentru a produce microdrame
Microdramele sunt filmate vertical și sunt distribuite prin intermediul aplicațiilor social media, ceea ce se traduce în costuri de producție relativ scăzute. Bugetele pentru astfel de filme variază între 28.000 de dolari (200.000 de yuani) și 280.000 de dolari (2 milioane de yuani), potrivit cercetătorului de piață iResearch.
În orașul Zhengzhou din centrul Chinei, filmul „Grandma's Moon” este realizat cu un buget restrâns și într-o perioadă scurtă de timp. Spectacolul a fost filmat în doar șase zile, notează Reuters.
Acest gen a devenit popular și în rândul actorilor. Cei distribuiți în rol principal pot căștiga 280 de dolari pe zi, iar cei care fac figurație aproape 17 dolari.
Mulți producători chinezi de microdrame au pus ochii pe piețele occidentale. În 2023, NetEase a început să realizeze producții pentru SUA, pe care le distribuie prin intermediul unei aplicații denumite LoveShots; filmele destinate exportului nu sunt de obicei disponibile în China.
Microdramele concepute pentru Occident sunt adesea realizate de echipe de producție și actori din Los Angeles și filmate la fața locului. Scenariile, care sunt în limba engleză, sunt axate adesea pe teme legate de bogăție, povești de dragoste în care partenerii se înșeală și situații miraculoase.