Acordul vizează patru tipuri de cereale care au provocat perturbări pe piețele interne ale țărilor care se învecinează cu Ucraina.
Uniunea Europeană a semnat, în sfârșit, acordul mult așteptat pentru a rezolva o dispută comercială tot mai mare privind cerealele ucrainene, o controversă care devenise un fel de test de turnesol al solidarității durabile a blocului cu această națiune devastată de război.
Anunțat vineri după-amiază târziu, după zile de negocieri intense în culise, acordul este menit să liniștească îngrijorările a cinci țări est-europene - Polonia, Ungaria, Slovacia, România și Bulgaria -, minimizând în același timp impactul negativ asupra exporturilor agricole ucrainene, una dintre cele mai mari surse de venituri ale Kievului.
Acordul "păstrează atât capacitatea de export a Ucrainei, astfel încât să continue să hrănească lumea, cât și mijloacele de trai ale agricultorilor noștri", a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Iată tot ceea ce știm despre acord.
De ce a fost nevoie de această înțelegere în primul rând?
Ucraina este un lider mondial în producția de cereale, care erau comercializate în cantități mari și la prețuri competitive în întreaga lume. Dar când Rusia și-a lansat invazia pe scară largă, comerțul a fost puternic perturbat, în special pe ruta Mării Negre, pe care Kremlinul a pus-o sub control strict.
În încercarea de a oferi o cale alternativă, UE a decis anul trecut să ridice taxele vamale pentru o gamă largă de importuri ucrainene, inclusiv produse agroalimentare precum grâul, porumbul, orzul, păsările de curte, ouăle și zahărul, care beneficiau deja de un tratament special în cadrul Acordului de asociere UE-Ucraina din 2014.
Suspendarea tarifelor, împreună cu incertitudinea legată de Marea Neagră, a determinat o creștere abruptă a comerțului ucrainean prin rutele sale terestre către vecinii săi europeni.
De exemplu: în iunie, când suspendarea a intrat în vigoare, cele 27 de state membre au importat 548 838 de tone de porumb ucrainean. Până în decembrie, aceleași importuri au sărit la 1.541.183 de tone.
Afluxul a provocat îngrijorare profundă în rândul țărilor de la periferia imediată a Ucrainei - Polonia, Ungaria, Slovacia, România și Bulgaria - care au susținut că oferta excedentară umplea depozitele, distorsionând dinamica economică și scăzând prețurile pentru producătorii locali.
Sub amenințarea unei recolte de vară iminente și a protestelor continue ale fermierilor, un factor demografic cheie în viitoarele alegeri, guvernele Poloniei, Ungariei, Slovaciei și Bulgariei au luat măsuri pentru a interzice importul unei game largi de produse ucrainene scutite de taxe vamale, inclusiv cereale, o decizie surprinzătoare care a fost rapid denunțată ca fiind incompatibilă cu normele UE.
Comisia Europeană a lansat apoi discuții cu cele cinci țări est-europene și cu Ucraina pentru a ajunge la o soluție la nivelul UE care să permită ridicarea interdicțiilor.
Care este esența înțelegerii?
Acordul impune "măsuri preventive" pentru patru produse ucrainene - grâu, porumb, rapiță și semințe de floarea-soarelui - pe care Comisia le consideră ca având cel mai puternic efect perturbator.
Aceste produse vor putea doar tranzita cele cinci țări est-europene, ceea ce înseamnă că nu vor putea fi depozitate pe teritoriul lor și nici achiziționate pentru consumul intern. În schimb, ele vor fi trimise direct către alte state membre sau expediate în întreaga lume.
Acest lucru reprezintă un compromis important al Poloniei, Ungariei, Slovaciei, României și Bulgariei, care făcuseră presiuni pentru ca o listă mai mare de produse să fie adăugată la măsurile de exclusivitate de tranzit.
De fapt, interdicțiile lor naționale vizau o gamă mult mai largă de importuri ucrainene, cum ar fi produsele lactate, fructele, zahărul, mierea, ouăle, carnea și vinul.
Cu toate acestea, Bruxelles a insistat că soluția trebuie să fie proporțională și să se bazeze pe date economice.
Ce se întâmplă cu interdicțiile?
Ca parte a acordului, cele cinci țări est-europene sunt de acord să ridice interdicțiile unilaterale și să se conformeze pe deplin acordului la nivelul UE.
Aceasta înseamnă că produsele care erau anterior interzise, cum ar fi păsările de curte și legumele, vor trebui să aibă acces pe piața internă a statelor limitrofe.
Se așteaptă ca ridicarea interdicțiilor să aibă loc până la 2 mai, când intră în vigoare măsurile preventive.
Ar putea fi vizate și alte produse?
Da, dar Comisia Europeană va amâna orice altă decizie până la 5 iunie, data la care este programată să expire actualul regim de scutire de taxe vamale, potrivit Euronews.com.
Comisia a propus deja să prelungească regimul cu încă un an, până la 5 iunie 2024. Textul juridic este încă în curs de aprobare de către Parlamentul European și Consiliul UE.
În temeiul noului regulament, UE va introduce o "măsură de salvgardare accelerată" pentru a monitoriza evoluția pieței și va reintroduce tarifele pentru produsele care "afectează în mod negativ" întreaga piață europeană.
Această opțiune, mult mai radicală prin natura sa decât măsurile doar de tranzit din cadrul actualului acord, va fi supusă unor condiții stricte: Comisia va lansa o investigație formală doar după ce va obține "suficiente dovezi prima facie" că un anumit produs ucrainean provoacă efecte negative.
Ancheta va trebui să se încheie în termen de trei luni.