Supermarketurile franceze nu mai pot oferi reduceri mai mari de 34% pentru diverse produse de uz personal și casnic. Noua lege urmărește să protejeze companiile mai mici împotriva puterii mega-vânzărilor multinaționalelor.
Mega-vânzările pentru articole precum șamponul, pasta de dinți și hârtia igienică au luat sfârșit în Franța. Sunt interzise reducerile de peste 34% din prețurile obișnuite ale produselor, ceea ce marchează sfârșitul vânzărilor de tipul "cumpărați unul, primiți unul gratis", care atrag adesea atenția cumpărătorilor, potrivit Euronews Business.
Noua lege, în vigoare de la 1 martie, a fost introdusă de Frédéric Descrozaille, un deputat care face parte din partidul de guvernământ al președintelui Emmanuel Macron. Această lege a fost deja aplicată tuturor produselor alimentare începând cu luna martie a anului trecut.
De ce s-a ajuns la plafonarea reducerilor din supermarketuri
Legiuitorii francezi au argumentat că întreprinderile mici și mijlocii (IMM) nu pot concura cu companiile multinaționale atunci când vine vorba de reducerea marjelor.
Atunci când comercianții cu amănuntul negociază cu fabricanții și producătorii cu care lucrează, aceștia vor încerca să obțină cele mai mici prețuri posibile, pentru a stoca articole similare cu cele ale concurenților lor, dar la un preț mai mic, cu scopul de a atrage mai mulți clienți.
O logică similară se aplică și în cazul reducerilor, comercianții cu amănuntul făcând presiuni pentru a obține vânzări atractive. Dar nu Carrefour, Lidl și toate celelalte supermarketuri sunt cele care trebuie să își reducă marjele prin super-vânzări: agricultorii și producătorii suportă costul reducerilor.
IMM-urile și micii producători se plângeau de concurența neloială creată de sistem, deoarece nu sunt în măsură să egaleze ceea ce pot oferi marile corporații.
Deși limitarea reducerilor din supermarketuri se aplică deja alimentelor din martie 2023, fermierii francezi s-au plâns de modalitățile pe care retailerii le-au găsit pentru a evita astfel de reguli.
Unii retaileri multinaționali care operează în Franța au format, într-adevăr, alianțe de retail cu omologii lor europeni, având sediul comercial în afara granițelor franceze, în țări în care legea este încă mai favorabilă portofelului lor.
Cum se preconizează că se vor adapta comportamentele consumatorilor?
Mulți au lăudat recenta lege pentru că încurajează transparența prețurilor, permițând clienților să compare prețurile reale ale produselor atunci când fac cumpărături, în loc să aibă o impresie falsă de articole la prețuri mici pe care numai marile corporații își permit să le pună pe rafturi.
Interzicerea marilor reduceri înseamnă, de asemenea, că nu vor exista surprize mari la plată, deoarece prețul unui cărucior de cumpărături similar nu va fluctua prea mult de la o săptămână la alta, asigurând stabilitatea prețurilor pentru cumpărători.
Dar, cum inflația a lovit puternic în 2023, consumatorii francezi s-au orientat din ce în ce mai mult către mărcile soft și hard-discount, sau către supermarketuri precum Aldi sau Action pentru articolele alimentare. Acum, că legea se aplică și la raioanele de produse personale și de uz casnic, cumpărătorii și-ar putea adapta din nou obiceiurile și ar putea renunța la supermarketurile clasice.
Mulți s-ar putea orienta către cumpărăturile online, în special pentru articolele necesare care pot reprezenta o mare parte din bugetul gospodăriei și care pot fi cumpărate în vrac, cum ar fi scutecele sau lamele de ras.
În următoarele câteva luni, analiștii din domeniul comerțului cu amănuntul vor urmări îndeaproape modul în care comportamentul consumatorilor se adaptează la această nouă lege, mai ales că inflația este în scădere în Franța și în UE, ceea ce determină un anumit sentiment de normalitate să influențeze obiceiurile de consum ale gospodăriilor.