Școlile din România trebuie să ofere șanse egale la educație fiecărui copil, indiferent de posibilitățile sale de învățare. Asta nu se întâmplă peste tot. Un studiu Salvați Copiii arată că aproape jumătate dintre profesori nu au competențele necesare pentru a lucra cu copii cu cerințe speciale.
Ioana s-a născut sănătoasă. Chiar înainte să împlinească nouă ani s-a trezit într-o dimineață și nu mai putea să se miște. Nici până în ziua de azi doctorii nu știu de ce. Patru ani mai târziu, Ioana e într-o formă mult mai bună. Mama ei o ajută zilnic cu exercițiile fizice, dar nu a scăpat încă de scaunul cu rotile.
Liliana, mama Ioanei: „Când a intrat în clasa a cincea a devenit foarte anxioasă. Nu mai vorbește cu nimeni. Nici prietenii nu o mai bagă în seamă. De multe ori m-am dus la școală și am găsit-o singură în clasă.”
Deși școala are rampă specială și profesorii fac eforturi pentru a o integra, Ioana se simte exclusă în multe din cazuri.
Liliana, mama Ioanei: „A făcut o poză la școală, cu clasa, în care ea a făcut poza. Ea a fost fotograful și a venit plângând că ea nu a apărut în poză.”
Experții în educație spun că este nevoie de programe speciale de training nu doar pentru dascăli, dar și pentru copii. Un studiu Salvați Copiii arată că doar 11% dintre profesori se simt pregătiți să lucreze cu copiii cu cerințe educaționale speciale.
România stă prost și la consilierea școlară
Liliana Bibac, Salvați Copiii: „Există situații în care profesorul, neștiind cum să reacționeze, pur și simplu se face că nu a observat, lucru care se răsfrânge în calitatea de educație, în accesul de educație al copiilor. Poate să ducă într-un final și la abandon școlar.”
Psihologii spun că există programe de pregătire a profesorilor, dar nu suficiente. România stă prost și la consilierea școlară. La fiecare 1.000 de elevi există doar un consilier școlar.
Camelia Borlean, psiholog: „Este mult prea puțin în raport de numărul elevilor și în raport de problematica actuală, cu care se confruntă atât copiii, cât și cadrele didactice. Ar fi important să se crească numărul consilierilor școlari.”
Dintr-un total de trei milioane de elevi în învățământul de masă, în România există peste 50.000 de elevi cu cerințe educative speciale sau cu dizabilități.