Guvernul de la Beijing vrea ca Uniunea Europeană să renunțe la tarifele preliminare aplicate mașinilor electrice fabricate în China, în condițiile în care oficialii chinezi și cei de la Bruxelles au convenit să poarte noi discuții referitoare la relațiile comerciale, relatează publicația Global Times, citată de agenția Reuters.
Suprataxarea temporară aplicată de UE de până la 38,1% pentru importurile de vehicule electrice chinezești va intra în vigoare până 4 iulie, în vreme ce blocul comunitar urmează să ancheteze ceea ce a fi subvențiile excesive și neloiale ce ar fi oferite de Beijing.
China a solicitat în repetate rânduri Uniunii Europene să anuleze aceste tarife, deoarece este dispusă să negocieze. Oficialii de la Beijing spun că nu vor să fie implicați într-un nou ”război” comercial, în condițiile în care statul chinez este încă afectat de tarifele impuse de Statele Unite în perioada administrației lui Donald Trump. În schimb, China a precizat că va lua toate măsurile pentru a proteja firmele chineze în cazul în care acest lucru se va întâmpla.
Ambele părți au convenit să reia discuțiile după o convorbire telefonică, purtată sâmbătă, între comisarul european Valdis Dombrovskis și ministrul chinez al Comerțului. Aceasta a coincis unei vizite în China efectuate de ministrul german al Economiei, care a afirmat că sunt ”deschise” oportunitățile pentru discuții.
Observatorii citați de Global Times au precizat că ar fi de preferat ca UE să renunțe la decizia sa privind tarifele înainte de 4 iulie. În schimb, reprezentanții Comisiei Europene, analiștii și grupurile europene de lobby comercial au punctat că discuțiile ar reprezenta un demers major, iar China ar trebui să fie dispusă să facă concesii majore.
”Nimeni nu va îndrăzni să facă acest lucru acum, nu înaintea alegerilor din Franța", a declarat Alicia Garcia Herrero, un reprezentant al Bruegel, un influent think tank pentru afaceri europene, cu privire la posibilitatea renunțării la restricțiile planificate.
”Comisia nu poate schimba o decizie la care a reflectat mai multe luni. Da, China face presiuni asupra statelor membre, dar acestea ar trebui să voteze cu o majoritate calificată împotriva Comisiei", a adăugat ea.
Tarifele urmează să fie finalizate la 2 noiembrie, la sfârșitul anchetei UE de contracarare a subvențiilor. UE.
Ministerul chinez al Comerțului nu a răspuns solicitării de a face public un punct de vedere, notează Reuters.
Ce condiții ar pune UE pentru a renunța la suprataxarea mașinilor electrice chinezești
În același timp, decizia UE de a aplica tarife de diferite nivele a sugerat că a avut loc o analiză aprofundată și că acesta nu a fost un efort care vizează întregul sector auto chinez.
De asemenea, Maximilian Butek, director executiv al Camerei de Comerț a Germaniei în China, a afirmat că sunt ”șanse nule” ca tarifele preliminare să fie eliminate până la 4 iulie dacă Beijingul nu va elimina toate problemele semnalate de Comisia Europeană.
UE aplică politici comerciale tot mai protecționiste pe fondul temerilor că modelul de dezvoltare al Chinei, axat pe producție. Acesta ar putea duce la inundarea pieței europene cu produse ieftine, în timp ce firmele chineze încearcă să intensifice exporturile pe fondul cererii interne scăzute.
China a respins acuzațiile de subvenții neloiale sau că are o problemă de supracapacitate, afirmând că dezvoltarea industriei sale de vehicule electrice a fost rezultatul avantajelor în materie de tehnologie, piață și lanțuri de aprovizionare industriale.
”Când președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat că va investiga sectorul vehiculelor cu energie nouă din China ... am avut o presimțire că nu este vorba doar de o problemă economică, ci și de o problemă geopolitică", a declarat Zhang Yansheng, cercetător în cadrul Centrului chinez pentru schimburi economice internaționale.
În octombrie, Comisia Europeană a demarat o anchetă asupra industriei chineze de vehicule electrice, cu scopul de a investiga dacă vehiculele electrice ieftine fabricate în China beneficiază de subvenții guvernamentale nejustificate. Ancheta este în curs și se estimează că va dura 13 luni.