Cei mai mulți dintre șoferi nu verifică dacă service-urile auto le-au încărcat nota de plată atunci când au reparat mașinile în baza RCA.
Așa se face că asigurătorii au ajuns să plătescă sume din ce în ce mai mari și să tot crească costul polițelor auto obligatorii, deși teoretic este plafonat, explică experții în asigurări consultați de Euronews România. Situația este în analiza Consiliului Concurenței, care ar putea amenda asemenea service-uri cu sume până la 500.000 lei.
Companiile de asigurări au plătit în jur de 940 milioane lei pentru aproximativ 94.000 de dosare de daună în primele 3 luni ale anului, potrivit Autorității de Supraveghere Financiară. Reparațiile mașinilor în baza poliței auto obligatorii sunt tot mai scumpe, reclamă asigurătorii, care explică astfel de ce tot crește și costul poliței RCA.
Mai multe service-uri umfla costurile reparațiilor
Potrivit mai multor surse din piața asigurărilor, o parte din service-urile care nu au contract direct cu asigurătorii umflă costurile reparațiilor, ceea ce ajunge, într-un final, să afecteze toți șoferii din România, având în vedere că aceste costuri se reflectă în prețul polițelor.
Reprezentanții asociației Societăților de Service Auto Independente au refuzat să comenteze aceste acuzații. Orice șofer poate verifica dacă a fost într-o astfel de situație atunci când și-a reparat mașina pe baza RCA.
Cele mai multe dintre service-urile auto lucrează cu un sistem de evaluare a daunelor agreat internațional. Acest sistem colectează informații de la toți producătorii de autoturisme și scoate un deviz cu costurile maxime ale fiecărei piese care trebuie înlocuită sau reparată.
”Sunt anumite service-uri care nu agreează acest sistem de calcul și vin cu niște tarife și cu niște prețuri de achiziție mai mari decât limita dată de producător în cazul luăm exemplu concret această ușă în la 80% din service-uri costă 5.000 lei.
Sunt anumite service-uri care justifică că au cumpărat-o din nu știu ce stat sau de la nu știu ce dealer și o facturează cu tarif mult mai mare, iar asigurătorii obligați să plătească indiferent care de unde am cumpărat-o.”, a declarat Marius Constantinescu, broker asigurări.
Cheltuielile cu ora de manoperă crescute cu 21% față de 2023
Cheltuielile cu ora de manoperă pentru reparațiile auto au crescut anul trecut cu 21% față de anul anterior, potrivit analizei făcute de Biroul asigurătorilor auto.
Costurile reparațiilor mașinilor avariate ar putea beneficia de un tarif de referință, potrivit unui proiect de lege, tocmai pentru a ține sub control facturile emise de service-uri.
Ar urma să fie plafonate atât tarifele de manoperă, cât și sumele facturate pentru închirierea mașinilor oferite la schimb șoferilor păgubiți.
De altfel, Consiliul Concurenței a făcut inspecții inopinate la unele service-uri mari, pentru a vedea dacă acestea practică prețuri diferite pentru reparațiile pe RCA, comparativ cu prețurile uzuale.