Departamentul de Justiție al SUA și opt state americane au intentat, marți, un proces antitrust împotriva companiei Google, pentru a încerca să pună capăt monopolului pe care l-ar deține asupra publicității online, relatează The Associated Press.
În plângere, Guvernul SUA a acuzat Google că încearcă „să neutralizeze sau să elimine" rivalii de pe piața de publicitate online prin achiziții și să forțeze agenții de publicitate să utilizeze produsele sale, ceea ce ar îngreuna folosirea utilizarea ofertelor concurenților gigantului IT. Această acțiune face parte dintr-un nou demers al SUA de a ține în frâu marile companii din domeniul tehnologiei care au beneficiat o creștere în mare parte necontrolată în ultimii 15 ani.
„Monopolurile amenință piețele libere și echitabile pe care se bazează economia noastră. Ele înăbușă inovația, îi afectează pe producători și pe lucrători și cresc costurile pentru consumatori", a declarat marți, procurorul general Merrick Garland, în cadrul unei conferințe de presă.
Potrivit acestuia, Google a adoptat o „conduită anticoncurențială" care a blocat dezvoltarea tehnologiilor rivale și a manipulat mecanismul licitațiilor de publicitate online pentru a forța agenții de publicitate și editorii să folosească instrumentele sale. Merrick Garland a mai precizat că, în acest fel, gigantul IT a abordat „un comportament de excludere” care a „slăbit grav", dacă nu a distrus, concurența în industria tehnologiei publicitare.
Prin această acțiune în instanță, Guvernul SUA acuză Google că ar monopolizat ilegal modalitatea în care sunt difuzate reclamele online prin excluderea competitorilor. Aplicația prin care Google permite administrare reclamelor permite permite marilor publicații care au vânzări directe semnificative să își gestioneze anunțurile publicitare.
Procurorul general Merrick Garland a amintit că Google controlează tehnologia folosită de majoritatea publicațiilor online pentru a oferi spre vânzare spații pentru reclame, precum și cea mai mare bursă de anunțuri care face legătura între editori și agenții de publicitate atunci când se vinde spațiu publicitar. Din punctul său vedere, s-a creat o situație în care „creatorii de site-uri web câștigă mai puțin, iar agenții de publicitate plătesc mai mult".
Prin acest proces intentat la Tribunalul federal din Alexandria, statul Virginia, companiei Google i se cere să renunțe la activitățile de control al instrumentelor tehnice care gestionează cumpărarea, vânzarea și scoaterea la licitație a publicității digitale, rămânând ca activitate de bază cu serviciile motorului de căutare și cu alte produse, inclusiv YouTube, Gmail și serviciile cloud.
Reprezentanții Alphabet Inc., compania mamă a Google, au precizat, într-un comunicat faptul că procesul „are la bază un argument eronat care ar încetini inovația, ar crește taxele de publicitate și ar îngreuna dezvoltarea a mii de afaceri de mici dimensiuni și editori".
În prezent, reclamele digitale reprezintă aproximativ 80% din veniturile Google și, în mare, susțin alte activități mai puțin profitabile ale acesteia.
Procesul intentat marți vine în contextul în care Guvernul SUA caută să gestioneze dominația marilor companii din domeniul tehnologiei, cu toate că astfel de demersuri legale pot dura ani de zile. Mai mult, Congresul nu a adoptat recent nicio lege care să încerce să limiteze influența celor mai mari jucători din industria tehnologică.
În schimb, Uniunea Europeană a demarat o investigație antitrust privind dominația Google în domeniul publicității digitale în 2021. Autoritățile de reglementare britanice și europene analizează, de asemenea, dacă un acord privind serviciile de publicitate online pentru afișare între Google și Meta a încălcat normele privind concurența loială.
Potrivit firmei de cercetare Insider Intelligence, Google a deținut în anul 2022 aproape 29% din piața de publicitate online în Statele Unite, adică toate reclamele care oamenii le pot vedea pe calculatoare, telefoane, tablete și alte dispozitive conectate la Internet. Pe locul doi în clasament se află compania Meta cu aproape 20% din piață, urmată de Amazon.