Air Canada, cea mai mare companie aeriană canadiană, este nevoită să plătească despăgubiri, după ce chatbotul său cu inteligență artificială a furnizat informații greșite unui client, pe care l-a indus în eroare să cumpere un bilet la preț întreg, relatează The Guardian.
Reprezentanții companiei Air Canada au fost criticați în termeni duri, după ce au dat de înțeles că ei nu sunt vinovați de greșeala făcută de chatbot, pe motiv că softul este ”responsabil pentru propriile acțiuni”.
Acesta este primul astfel de proces intentat în Canada care ridică semne de întrebare despre modul în care companiile supraveghează instrumentele folosite pentru a dialoga cu clienții, în contextul în care asupra firmelor se exercită presiuni tot mai mari pentru a-și automatiza serviciile.
- EXCLUSIV. Expert româno-american: ”Ca inteligența artificială să nu devină periculoasă, trebuie să școlim algoritmii exact ca pe oameni”
- „Sora” lui ChatGPT. Compania OpenAI dezvăluie un nou model de Inteligență Artificială, capabil să genereze videoclipuri realiste
- Aplicația care folosește AI pentru a urmări hoții de lemne. Toți operatorii și transportatorii din domeniu trebuie să se înscrie în Sumal
În 2022, Jake Moffatt a contactat Air Canada pentru a stabili ce documente sunt necesare pentru a beneficia de un tarif în cazul decesului unui apropiat și dacă rambursările pot fi acordate retroactiv.
Moffatt, un bărbat care locuiește în provincia canadiană Columbia Britanică, a realizat o captură de ecran a conversației cu chatbotul companiei aeriene. I s-a transmis că poate rambursarea "în termen de 90 de zile de la data la care a fost emis biletul dumneavoastră", prin completarea unui formular online.
Ulterior, el a rezervat bilete spre și dinspre Toronto pentru a participa la înmormântarea unei rude. În schimb, în momentul în care a0 solicitat rambursarea, Air Canada i-a transmis că tarifele pentru cazuri de deces nu se aplică călătoriilor încheiate și i s-a recomandat să consulte secțiunea de doliu de pe site-ul companiei.
Compania recunoaște: chatbotul a dat ”indicații înșelătoare”
Atunci când i-au fost prezentate indicațiile oferite de chatbot, Air Canada i-a transmis lui Moffatt că softul a generat ”indicații înșelătoare” în răspunsul oferit. De altfel, conducerea companiei aeriene i-a mai spus clientului că va actualiza chatbotul.
În schimb, Jake Moffatt a dat în judecată compania aeriană din cauza diferenței de preț. De cealaltă parte, Air Canada a furnizat o ”prezentare remarcabilă” în instanță, în apărarea sa, după cum a precizat Christopher Rivers, membru al tribunalului, conform sursei citate.
Air Canada a susținut că, în ciuda greșelii, chatbotul face parte dintr-o ”entitate juridică separată" și, prin urmare, este responsabil pentru acțiunile sale.
"În timp ce un chatbot are o componentă interactivă, acesta este totuși doar o parte a site-ului Air Canada. Ar trebui să fie evident pentru Air Canada că este responsabilă pentru toate informațiile de pe site-ul său. Nu face nicio diferență dacă informațiile provin de pe o pagină statică sau de pe un chatbot", a scris Rivers, conform The Guardian.
În timp ce Air Canada a susținut că informațiile corecte erau disponibile pe site-ul său, Rivers a declarat că societatea "nu a explicat de ce pagina web intitulată «Bereavement Travel» era în mod inerent mai demnă de încredere" decât chatbot-ul său.
"Nu există niciun motiv pentru care domnul Moffatt ar trebui să știe că o secțiune a paginii web a Air Canada este corectă, iar alta nu este", a scris el.
Din acest motiv, Air Canada trebuie să îi plătească lui Moffatt 650,88 dolari canadieni (aproape 2.300 de lei), echivalentul diferenței dintre ceea ce Moffatt a plătit pentru zborul său și un tarif redus pentru doliu - precum și 36,14 dolari canadieni în dobânzi înainte de judecată și taxe în valoare de 125 de dolari canadieni.