Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ce sisteme anticoliziune au avioanele. Instructor de zbor: Timpul este între 15 și 20 de secunde până în momentul coliziunii

Unul dintre sistemele care ar fi putut să îi avertizeze pe piloții avionului prăbușit în Washington de pericolul coliziunii, s-a dezactivat, conform procedurilor, cu puțin timp înainte de impact.

Sistemul de evitare al coliziunilor (TCAS) este un un sistem prezent pe toate avioanele mari și absolut necesar pentru siguranța zborurilor și a călătorilor. Acest sistem nu a funcționat, însă, în cazul coliziunii dintre elicopterul militar BlackHawk și avionul de pasageri care s-au ciocnit în Washington D.C, conform datelor transmise în timp real de aeronavă.

Este un sistem care detectează o aeronavă intrusă în momentul în care acesta se află în curs de coliziune cu o altă aeronavă. În momentul în care acest lucru se întâmplă, piloții ambelor aeronave primesc ceea ce numește un resolution advisory -RA (recomandări de evitare, n.r). Primesc un sfat privind modul în care ar trebui să acționeze, fie să coboare, fie să urce imediat, acestea fiind două dintre opțiuni.

Cum arată sistemul anticoliziune dintr-un simulator de zbor

În jurnalul „Euronews Acum” de la Euronews România, Adrian Olteanu, instructor de zbor al Școlii Superioare de Aviație, a explicat din interiorul unui simulator de zbor care sunt situațiile în care acest sistem se dezactivează.

Adrian Olteanu, instructor de zbor al Școlii Superioare de Aviație: Am ales ca scenariu Aeroportul Otopeni. Facem o apropiere pentru pista 08 stânga și suntem la 9 mile. În momentul acesta am decuplat pilotul automat și vom zbura manual. Atenția trebuie să fie păstrată pe afișajul din dreapta. Va trebui să configurăm avionul pentru aterizare. Reducem viteza, selectăm flapsul pentru aterizare.

Andre Rotaru, jurnalist Euronews România: Ne așteptăm în situația în care un avion intrus ajunge în imediata apropiere, ne așteptăm să îl vedem pe unul dintre aceste afișaje?

Adrian Olteanu: Exact. Dacă observați, din dreapta avem o alertă de trafic.

Andre Rotaru: Acela este intrusul pe care-l văd piloții când sunt prea aproape de o altă aeronavă?

Adrian Olteanu: Exact. Avem o diferență de 100 de picioare (aproape 30 de metri) între noi. Rombul a devenit plin, ceea ce înseamnă că devine un RA (o avertizare) în scurt timp.

În acest moment, trebuie să decuplăm pilotul automat - flight director off - și vom aștepta indicațiile. Ne spune să coborâm să ieșim din zona roșie. Dacă am rămâne în zona roșie, ar duce la un pericol.

Andre Rotaru: Ne-a avertizat totodată că suntem prea aproape de sol sau că ne îndreptăm spre sol.

Situațiile în care este dezactivat sistemul TCAS

Adrian Olteanu: Conform datelor publicate de fabricant, 900 de picioare (aproape 275 de metri) a fost aleasă altitudinea la care să oprească toate avertizările. De ce? Este cea mai critică perioadă. Ești la aproximativ 300 de metri deasupra pistei și asta ar însemna că existența unui trafic, poți fi capabil să identifici vizual traficul. Fiind în configurație de aterizare, este mult mai greu să reușești să controlezi un avion urmând indicațiile pe care l-ar genera un array alert. Suntem în configurație de aterizare. Viteza noastră de apropire este undeva la 120-130 de noduri și excesul de putere este oarecum deficitar în situația asta.

Andre Rotaru: Se presupune că suntem într-un spațiu aerian strict controlat, un spațiu în care nu ar fi neapărat nevoie de astfel de sisteme de avertizare.

Piloții au la dispoziție între 15 și 20 de secunde de la avertizare până în momentul coliziunii

Adrian Olteanu: Este foarte adevărat. De-a lungul istoriei se cunosc foarte puține cazuri. Acum, bănuiesc că tragedia care a avut loc este oarecum atipică și a deschis un capitol în care să vedem ce putem face ca să preîntâmpinăm asemenea situații.

Andre Rotaru: Cât timp au la dispoziție piloții din momentul în care aud acea avertizare?

Adrian Olteanu: Timpul este între 15 și 20 de secunde până în momentul coliziunii. Dacă ești într-un simulator și discuți despre lucrurile astea, ți se pare oarecum rezonabil, dar când ești într-o situație reală, într-o cabină, lucrurile astea se petrec cu o viteză care e greu de apreciat.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE