Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Accidentul aviatic din Washington, analizat de un controlor de trafic aerian. „Pilotul elicopterului nu ezită absolut deloc. Cu siguranță, a văzut aeronava în fața lui”

Accidentul aviatic din Washington s-a produs, cel mai probabil, din cauza unei erori umane, a declarat controlorul de trafic aerian Cristian Coravu. În direct la Euronews România, expertul în Aviație a analizat conversația purtată de turnul de control cu pilotul elicopterului militar despre care a remarcat că nu a ezitat „absolut deloc” și nu a avut „nicio metodă de evitare în momentul în care, cu siguranță, a văzut aeronava în fața lui”.

În jurnalul „Euronews Acum” de la Euronews România, aerian Cristian Coravu a explicat cum se desfășoară comunicarea între controlorii de trafic aerian și piloții aeronavelor și ce proceduri ar fi trebuit urmate pentru a evitată ciocnirea dintre elicopterul militar și avionul de pasageri în Washington D.C.

Cum comunică turnul de control cu aeronavele în jurul unui aeroport

Cristian Coravu, controlorul de trafic aerian: „Sunt zone de responsabilitate și fiecare zonă este deservită de un anumit controlor. În momentul în care vorbești cu un anumit avion, trebuie să-l definești, având acel call sign (indicativ) și are și numărul de cursă. E foarte greu să poți confunda două avioane.

În momentul în care sunt apropiate, noi ne dăm seama și aducem imediat în atenția piloților că sunt două avioane cu call sign-uri asemănătoare, tocmai ca să se știe întotdeauna că «eu vorbesc cu tine, iar instrucțiunile pe care ți le dau, ți le dau ție, nu altcuiva». Nu poate un singur controlor de trafic aerian să facă totul”.

„Elicopterul militar era în frecvență cu controlorul de trafic aerian civil”

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Foarte important de precizat. Elicopterul este militar, aeronava este de linie, o aeronavă comercială civilă, ceea ce înseamnă două tipuri de coordonări..

Cristian Coravu: Din ce am văzut acum, inclusiv elicopterul militar era în frecvență cu controlorul de trafic aerian civil, ceea ce este extraordinar de bine, pentru că acel om avea în același moment ambele aeronave pe care le putea controla și ce ar mai putea veni din spate.

Pilotul elicopterului militar a cerut instrucțiuni de evitare. „Nu se referea la avionul din față, ci la aeronava din spate”

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Propun să vedem renderea 3D a traiectoriilor celor două aeronave. Putem observa foarte clar elicopterul și aeronava care se apropie la aterizare. Dacă putem vedea și perspectiva pilotului de elicopter care arăta două aeronave ce se îndeptau în acel moment către el. De acolo acea confuzie despre care vorbeai?

Cristian Coravu: Aici pot să presupun. La un moment dat, din ce văd, pilotul de elicopter îi cere instrucțiuni de evitare sau de informare, ce are în zonă, controlorul de trafic aerian. Controlorul de trafic aerian vine în întâmpinarea lui și îi spune ce metode și cum ar trebui să evite sau pe ce cap (de traiectorie) să funcționeze, dar cred că acest pilot - e părerea mea - nu se referea la avionul din față, ci la aeronava din spate.

Drept dovadă, el nu ezită absolut deloc, nu are nicio metodă de evitare în momentul în care, cu siguranță, a văzut aeronava în fața lui.

Chiar pe întuneric, o vede, are luminile aprinse. Au niște sisteme care nu sunt chiar invizibile, chiar și pe timp de noapte. Pilotul de elicopter spune că vede aeronava civilă, dar nu se referă la aceasta, ci la o alta.

„Avionul care este pe panta de aterizare sau de decolare este prioritar în fața celorlalte aeronave”

Daniel Coman, jurnalist Euronews: De aici și vedem și traiectoria. Elicopterul se îndreaptă direct către traiectul de aterizare al avionului civil care venea spre aeroport. E ca într-o intersecție în care avionul vine pe drumul cu prioritate, iar elicopterul intră de pe drumul secundar fără să acorde acea prioritate și vedem ce se întâmplă. Asta înțeleg eu. Explică-mi dacă e corect.

Cristian Coravu: Aici este o discuție procedurală pentru că într-adevăr în această zonă, avionul care este pe panta de aterizare sau de decolare este prioritar în fața celorlalte aeronave care-și desfășoară activitatea în jurul aeroportului. Evident, devenea secundar acesta (elicopterul), ca și cum ar veni pe o cale secundară.

Atunci, de aceea el cere metode de evitare sau de eșalonare. Confuzia se creează în momentul în care acest pilot spune: «l-am văzut», dar nu se referă la acest avion, ci la cel din spate.

Eroarea umană, o posibilă cauză a accidentului aviatic

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Ce ar putea însemna asta? O eroare umană?

Cristian Coravu: Cu siguranță este o eroare umană. Dacă lucrurile au stat așa, la cum presupun eu, cu siguranță este vorba despre o eroare umană.

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Ce putea fi făcut pentru a evita o astfel de situație?

Cristian Coravu: Acest pilot trebuia probabil școlit mai mult.

Daniel Coman, jurnalist Euronews: E un zbor de antrenament al elicopterului militar, ceea ce ar putea fi important în contextul ăsta.

Cristian Coravu: Ar putea însemna că se zbura cu instructor și cu pilot în devenire. Nu știm ce înseamnă acest antrenament.

Avioanele dispun sistemele de evitare a coliziunilor, dar nu sunt operaționale în momentul aterizării

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Aeronavele au anumite automatizări și sisteme anticoliziune pentru a se evita atunci când omul, cu toate capacitățile lui, nu poate percepe foarte bine ce se întâmplă?

Cristian Coravu: Sunt acele sisteme care comunică între ele, cele două avioane, prin transponderele lor, transponderele fiind buletinul fiecărui avion. E interogarea pe care o primim și noi ca răspuns pe radar. Ele se interoghează la un moment dat și dacă există în conceptul lor, al aparatului, că au o traiectorie de întâlnire, în momentul acela, unuia dintre ei îi dau instrucțiuni de evitare, dar nu pe finală. Aici nu există așa ceva...

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Finală însemnând în apropierea aeroportului de aterizare?

Cristian Coravu: Nu are ce să-i facă în momentul ăsta aici. Nu are ce să-i facă și dacă aveau sistemele funcționale, ceea ce în apropierea aeroportului, pe o pantă de apropiere de aterizare nu mai funcționează sistemele acestea.

„Nu ar trebui niciun controlor de trafic aerian să iasă la pensie la 65 de ani”

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Aș vrea să arătăm cum arată cerul deasupra Washingtonului la momentul acesta folosind aplicația Flight Radar și arătăm traficul aerian câte avioane sunt deasupra unei țări - România și Washington D.C, în zona în care s-a petrecut acest accident aviatic. Cât de greu este să ții sub control toate lucrurile astea.

Cristian Coravu: Avem această bucată goală, niște lucruri impuse din cauza războiului care se desfășoară lângă noi. Altfel, această bucată ar fi fost la fel ( ca în Washington) și ar fi crescut nivelul de complexitate pe trafic în zona României.

(...) La un moment dat, resursa umană începe să se deprecieze. De ce? Trece timpul, trec anii. Sunt schimbări hormonale în interiorul fiecăruia dintre noi. Din punctul meu de vedere nu ar trebui niciun controlor de trafic aerian să iasă la pensie la 65 de ani. Nu se poate. Nu e drept.

Daniel Coman, jurnalist Euronews: Trebuie să aibă mintea brici pentru a putea ține sub control.

Cristian Coravu: Nu numai că trebuie să aibă mintea brici. Trebuie să aibă și instinctul. Am citit de curând un studiu care spune că niciun controlor de trafic aerian nu ar putea să funcționeze cu un IQ mai mic de 120. De ce? Pentru că l-ar face să îi fie frică. Din cauza fricii, nu ar mai conta nici salariul, nici drepturile. L-ar face să bată în retragere și să spună: «nu vreau să fac așa ceva»

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE