Bruiajul sistemelor GPS devine o problemă din ce în ce mai mare pentru piloții avioanelor comerciale. Inclusiv zona de est a României este afectată de bruiajele care fac parte, spun experții, din operațiunile de "război electronic" duse de ruși.
În zona Mării Negre, cea a Mării Baltice, dar și în Orientul Mijlociu, sistemele de navigație ajung să fie date peste cap și să dea indicații eronate. Alertele sunt de sine stătătoare și nu pun în pericol aeronavele, dar încarcă inutil echipajele de zbor, mai ales dacă apar simultan cu alte avertizări.
Ce se întâmplă în timpul bruiajelor electronice ale avioanelor
Sunetul pe care niciun pilot nu își dorește să-l audă este atunci când calculatoarele de la bordul aeronavei avertizează echipajul că urmează să se izbească de pământ și că trebuie să tragă imediat de manșe pentru a redresa avionul. Pentru piloții cu experiență, manevra de urgență este aproape reflex.
Andre Rotaru, jurnalist Euronews: "În momentul în care aeronava ajunge într-o zonă în care semnalul GPS este falsificat, piloții pot primi alerte eronate. Pot fi avertizați, de exemplu, că sunt pe cale să se izbească de pământ în momentul în care ei sunt la altitudini de 10 mii de metri, acolo unde, bineînțeles, acest risc nu există."
Avertizările sunt generate de un sistem numit Enhanced Ground Proximity Warning System. În traducere liberă, sistem de avertizare pentru apropierea de pământ. Versiunile mai noi ale acestui mecanism folosesc datele GPS pentru a compara poziția și altitudinea aeronavei cu hărțile din memoria calculatoarelor.
Cezar Osiceanu, pilot: "Ultima dată chiar mi s-a întâmplat la o cursă de Beirut, de noapte. Eram la nivel 320, aproximativ 11.000 de metri și mi-a apărut semnalizarea de 'terrain, pull up', adică să tragem de manșă că ne lovim de un munte. În ultimul timp, au apărut din ce în ce mai frecvent, bineînțeles, în zonele acestea mai delicate, să spunem, adică în zona Constanța, în zona Moldovei, spre Iași, în special, și spre Chișinău".
De sine stătătoare, lipsa semnalului GPS real și avertizările false nu ar fi un pericol. Aeronavele comerciale au sisteme secundare care înregistrează fiecare mișcare și viteza avionului. În urma unor calcule, pot determina unde se află avionul chiar și fără GPS, cu o precizie doar puțin mai scăzută.
Cum percepe un pilot bruiajele GPS
Problemele apar în alte situații. Spre exemplu, dacă aeronava este deja aproape de sol, iar vizibilitatea este scăzută. Sau dacă piloții primesc astfel de avertizări inutile atunci când rezolvă deja o altă problemă.
Cezar Osiceanu, pilot: "Informațiile de un anumit tip, de exemplu TCAS-ul, alerta respectivă este oprită pe durata unei alte avertizări. Încarcă workload-ul echipajelor foarte mult și poate produce confuzii diferite în funcție de situația în care se află echipajul respectiv. În astfel de momente, echipajele trebuie să fie cu capul sus și limpede."
Avertizările privind proximitatea de sol afectează și modul în care piloții primesc alte avertizări. De exemplu, avioanele comerciale au sisteme care monitorizează apropierea față de alte aeronave. Dacă un avion este prea aproape de altul, atunci piloții primesc o alertă sonoră și instrucțiuni pentru a urca sau pentru a coborî. Alertele auditive sunt, însă, oprite dacă aeronava consideră că este prea aproape de sol, indiferent dacă alarma este reală sau cauzată de bruiaj.
Adrian Ioan Duță, fost vicepreședinte al Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență: "Echipajele știu ce au de făcut, piloții și comandanții de nave știu ce au de făcut. Tot ce trebuie avut în vedere este ca sistemele de la bord să fie redundante".
Un studiu recent, făcut de specialiștii Centrului Euro-Atlantic pentru reziliență, arată că astfel de bruiaje ale semnalului GPS apar din ce în ce mai des în zona de Est a țării, la granița cu Ucraina și Republica Moldova. Specialiștii le atribuie echipamentelor speciale folosite de armata rusă în războiul electronic.