Locuitorii din UE care vor să scape de reclamele de pe Facebook și Instagram vor fi nevoiți să plătească un abonament. Acesta este de 9,99 euro pentru utilizatorii web. Cei care folosesc telefonul mobil cu iOS și Android vor achita 12,99 euro pe lună.
Anunțul a fost făcut de compania Meta, cea care deține cele două rețele de socializare. Compania fondată de Mark Zuckerberg a fost nevoită să se conformeze reglementărilor UE în domeniu. Simultan, cele două platforme pot fi folosite și gratuit în spațiul comunitar, dar cu reclamele pe care algoritmiii le consideră potrivite pentru fiecare utilizator.
Abonamente cu plată pentru ca Facebook și Instagram să nu ne mai urmărească
Însă ce se ascunde în aceste abonamente pentru ca Facebook și Instagram să nu mai aibă reclame?
Dragoș Stanca, expert în digital media: "Este o discuție complexă, dar care se rezumă la lupta dintre modelul de business al platformelor Meta și noua legislație privind protecția datelor consumatorilor din UE.
Ce s-a întâmplat în ultimii ani? Odată ce a intrat în vigoare GDPR, în mod evident, Meta s-a trezit într-o situație destul de complicată. Să ne amintim că deja a plătit o amendă record, de 1.2 miliarde de euro. Doar Amazon a mai luat amenzi de genul acesta, dar Facebook este campion.
Și acum ce se întâmplă? Meta a spus așa: noi nu avem cum să obținem, așa cum cere GDPR, acordul explicit al utilizatorului de a fi urmărit prin toate metodele tehnice pe care le conștientizează sau nu utilizatorii platformei, prin toate metodele tehnice de a fi targetat.
Și atunci noi le vom oferi această opțiune prin care, dacă nu doresc să fie urmăriți de publicitate, să plătească o sumă de bani acestor platforme. Iar ei se vor întoarce probabil destul de furioși către guvernele lor. E o sumă considerabilă pentru un un serviciu online. E un joc, o combinație de strategie cu joc politic, pentru că, pe de o parte, cetățenii UE care au devenit dependenți de utilizare vor spune: 'Ce e tâmpenia asta? Mă pune Facebook să plătesc din cauza voastră?' Pentru că, altfel, Meta va încălca GDPR."
D. Stanca: "Meta nu va pierde bani în niciun scenariu"
În oricare dintre variante, compania Meta nu ar pierde bani, după cum susține Dragoș Stanca. Acesta crede că lucrurile nu sunt făcute în mod transparent.
Dragoș Stanca: "E vorba de foarte mulți bani. Conform ultimului raport de activitate, care consemnează un nou record de profit, Meta face lunar undeva la 3,8 miliarde de dolari profit. Cam 20% din aceste venituri sunt din Europa. Asta înseamnă că Meta produce lunar cam 750-760 de milioane de dolari profit din Europa. Un calcul simplu ne arată că ar trebui ca 76 de milioane de europeni să-și facă un cont de câte 10 euro ca să compenseze această pierdere, nu? E puțin probabil că 20% din totalul utilizatorilor Facebook în Europa vor opta să plătească 10 euro ca să nu mai fie urmăriți.
Nu e neapărat o chestiune transparentă, iar în opinia mea, strategia e următoarea: în momentul în care nouă ni se va arăta această opțiune, iar Facebook ne va spune că putem plăti acești bani sau să fim de acord în continuare cu prelucrarea datelor personale ca să primim serviciul gratuit, eu mă aștept ca marea majoritate a oamenilor să opteze pentru urmărirea și profilarea lor.
Practic, Facebook încearcă să stabilească o bursă a disponibilității noastre de a ne oferi toate datele pentru a continua să folosim serviciul. Ne va spune foarte clar: ori plătești 10 euro și nu te mai urmărim în nicun fel pentru că facem bani de la tine direct, nu de la cei care plătesc publicitatea, ori, dacă ești de acord, lasă-ne pe noi să facem tot ce dorim în continuare ca să putem să câștigăm banii din publicitate pentru funcționarea platformei. La urma urmei, eu cred că decizia a 99,9% din oameni va fi să nu plătească 10 euro și să fie de acord să fie urmăriți, consecința fiind că Meta va putea respecta GDPR și să-și vadă în continuare de treabă. Sau o parte dintre ei va opta să plătească și Meta nu va pierde bani în niciun scenariu."
- În Europa sunt 410 milioane de utilizatori de Facebook și Instagram.
Facebook și Instagram vor face bani în oricare situație
Dragoș Stanca: "Practic, oricum, numărul de followeri a devenit irelevant din momentul în care cantitatea de conținut aruncată în platformă depășește cu mult capacitatea noastră de consum. Deci orice bucățică de conținut, în afara celor extreme sau virale sau neadevărate și care prind la public, o știre foarte serioasă publicată, de exemplu, de Euronews nu ar ajunge la prea muți oameni dacă nu ar fi și ajutată de niște bani, de niște reclame care să transforme acea bucată de conținut în publicitate. Un lucru care, din punct de vedere etic, este foarte greșit, dar e o altă discuție.
Ce cred că se va întâmpla? Companiile vor continua să plătească să ajungă la cât mai mulți utilizatori care vor fi de acord să-și cedeze datele personale pentru a nu plăti cei 10 euro și pentru a putea continua să folosească Instagram și Facebook, deci companiile vor continua să-i targeteze pe acei oameni ca și până acum.
Și rămâne de văzut câți vor mai rămâne, dar nu mă aștept să fie mulți care vor opta să plătească. Vor fi în continuare și ei, într-un fel sau altul, inconștient mai degrabă, atinși de mesaje publicitare. Se va transforma publicitatea în ceea ce se numește content marketing. Adică vor fi postări care vor avea aparența unor informații legitime, dar care vor conține și mesaje comerciale, iar algoritmii vor face în așa fel încât să ajungă la cât mai mulți oameni. Practic, în opinia mea, cei care vor opta să se aboneze vor fi și cu banii luați, și cu publicitatea servită. Doar că vor fi forme de publicitate mult mai subtile.
Până când legislația se va alinia acestor noi forme de publicitate, platforma va încasa cu bucurie banii. Așa cum o face și acum pentru campanii cu conținut fals. Este deja celebră campania falsă la Hidroelectrica, o campanie falsă care circulă liniștită pe Facebook de câteva săptămâni. Nu cred că Meta va înapoia vreodată banii celor care încearcă să ne păcălească să investim într-o Hidroelectrica fantomă. Banii rămân, campania falsă continuă și discuția se duce mai degrabă pe un tărâm etic.
Cât de etic este totuși să faci bani din orice în spațiul online e o întrebare mai degrabă retorică, pe care probabil o vom lămuri în anii care vin, când platformele vor trebui totuși să admită că nu e în regulă."