38 de pasageri au murit și 29 au supraviețuit după ce avionul Azerbaijan Airlines s-a prăbușit în Kazahstan, chiar în prima zi de Crăciun. Între timp, apar și alte detalii privind ceea ce s-a întâmplat.
Ce au spus supraviețuitorii din avionul prăbușit în Kazahstan
Unul dintre pasagerii care au supraviețuit a declarat, pentru Reuters, că s-a auzit cel puțin o bubuitură puternică, precum o explozie, când avionul se apropia de Groznîi (Rusia), care se află la aproximativ 850 de kilometri de linia ucraineană a frontului. Capitala Ceceniei reprezintă însă o țintă pentru lovituri repetate cu drone, realizate de ucraineni.
„După zgomot, am crezut că avionul se va rupe în bucăți. Era evident că avionul fusese avariat într-un fel. Zbura ca și cum era beat, nu mai era același avion”, a spus Subhonkul Rahimov, pasager în acea aeronavă.
Zgomotul puternic a fost confirmat și de un membru al echipajului, dar și de alt pasager, care spune că s-au auzit mai multe bubuituri.
Ambii pasageri au spus că, după momentul acelei explozii, părea să existe o problemă și cu nivelul de oxigen din cabină.
Din cuza ceții, pilotului i s-au oferit câteva alternative de a ateriza pe alt aeroport, iar el a ales Aktau. Însă deasupra zonei Groznîi, din Rusia, armata folosea apărarea aeriană pentru a se proteja de atacuri ale ucrainenilor, după cum au precizat chiar unii oficiali ruși.
Însoțitorul de zbor Zulfugar Asadov a spus că aterizarea a fost interzisă la Groznîi, din cauza ceții, așa că pilotul a zburat în cerc cerc, moment în care s-au auzit acele bubuituri în afara aeronavei.
"Pilotul tocmai ridicase avionul, când am auzit o bubuitură dinspre aripa stângă. Au fost trei bubuituri", a spus însoțitorul de zbor Zulfugar Asadov, potrivit sursei citate.
Cabina s-a depresurizat rapid, ceea ce a dus la pierderea controlului. Azerbaijan Airlines a suspendat o serie de zboruri către unele orașe rusești. De când Rusia a început invadarea Ucrainei, companiile aeriene au operat zboruri în jurul Ucrainei, iar Rusia și-a închis aeroporturi importante din sud-vest.
Într-un comunicat, compania Azerbaijan Airlines a anunțat că accidentul ar fi fost cauzat de ceea ce a numit „interferențe externe fizice și tehnice”, dar nu a dat detalii. Pilotul aeronavei a spus că va oferi tot sprijinul necesar în anchetă.
Rusia folosește echipamente electronice avansate de bruiaj pentru a bloca locația și sistemele de comunicații ale dronelor ucrainene și un număr mare de sisteme de apărare aeriană pentru a doborî aceste drone. De altfel, FlightRadar24 susține că aeronava s-a confruntat cu „bruiaje puternice ale GPS-ului”, ceea ce „a făcut ca aeronava să transmită date ADS-B eronate”.
Avionul, cu indicativul de zbor J2-8243, încerca o aterizare de urgență, dar s-a prăbușit la 3 kilometri de orașul Aktau (Kazahstan), pe 25 decembrie.