Începând de la 1 iulie, și până pe 30 septembrie, cei care comercializează benzină și motorină către persoanele fizice și juridice pot acorda o reducere de preț de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, la prețul de vânzare. Pe perioada de aplicare a schemei de compensare, benzinarii vor afișa pe totem prețul care include reducerea, iar în sistemul de gestiune și la pompă va fi înscris prețul fără reducerea comercială.
În cazul acordării reducerii, aceasta se va evidenția distinct pe documentele fiscale aferente vânzărilor, bonuri fiscale și/sau facturi. Bogdan Glăvan, profesor de economie, a vorbit la Euronews România despre reducerea prețului carburanților.
Motorina și benzina compensate cu 50 de bani/litru
Inițial, primul ministru a anunțat o schemă de ieftinire a carburanților cu 1 leu. Apoi tot el a ieșit spunând că se vor ieftini cu 50 de bani, pentru că mai apoi Guvernul să anunțe că reducerea vă fi benevolă, după cum au decis benzinăriile care au intrat în program. Cât de eficientă și oportună este aceasta măsură?
„Este o idee, nu este o măsură care să ducă undeva. În al doilea rând, nu este o măsură care să poată rezista pe termen lung pentru că se bazează pe bunăvoința vânzătorilor, pe bunăvoință benzinăriilor. În esență, ce face guvernul este să promită benzinarilor este că, daca ieftinesc ei, de bunăvoie, benzina cu 50 de bani, poate să le acopere statul jumătate după ieftinire, ori aceasta idee contrazice toată economia, toată știință economică, care ne spune că preturile se formează pe baza cererii și a ofertei, ori care ar fi motivul pentru care, de acum încolo, pe termen nedefinit, lung, producătorii de benzină, de bere, de apă, de ciocolată să ieftinească pur simplu produsele, în baza unei promisiuni că Guvernul le va compensa jumătate?”
Măsura, o negociere între Guvern și vânzătorii de carburant
„Așa ceva nu s-a întâmplat și nu se va întâmplă vreodată. Măsură este mai degrabă, o negociere între Guvern și marii producători, vânzători de carburant, în urma căreia aceștia s-au pus de acord să scadă prețul pe un termen scurt de timp, astfel încât toată lumea să iasă în câștig și Guvernul să se poată lăuda că a făcut ceva, și benzinarii să atragă noi clienți de la benzinăriile independente.”
La 1 februarie Polonia a redus TVA la carburanți, de la 23% la 8% și, că urmare, prețul carburanților a scăzut. În România nu se puteați aceeași măsură?
„Din moment ce statul este principalul jucător pe aceasta piață și el colectează 40% din prețul carburanților, cea mai simplă și directă și eficientă , cu adevărat metodă de ieftinire a carburanților ar fi fost scăderea poverii fiscale și ar fi fost și o măsură neutra, în sensul în care să nu introducă distorsiuni benzinari, cum face această propunere adoptată în prezent.”
Cum vi se par propunerile de măsuri fiscale propuse de coaliție?
„Sunt nenumărate modificări de taxe, dar niciuna dintre aceste modificări nu este justificata. Guvernul nu a venit să ne spună de ce se impune creșterea impozitării băuturilor cu zahăr, nu există o justificare pentru ce a crescut cutare taxă și nu cutare taxă. Și să nu uitam că suntem într-un an când Guvernul colectează cu 20% mai mulți bani decât anul trecut din inflație.”