Au mai rămas mai puțin de 100 de zile până când va începe Cupa Mondială de Fotbal din Qatar. În acest context, euronews.com a realizat o analiză a beneficiilor comerciale pe care le aduce Cupa Mondială din Qatar întregii regiuni.
Investiția Qatarului în infrastructură
Qatarul a cheltuit 220 de miliarde de dolari pentru a construi o infrastructură de clasă mondială, inclusiv drumuri noi, transport public, hoteluri și facilități sportive. Meciurile se vor desfășura pe opt stadioane high-tech, asigurând confort maxim spectatorilor.
Aproximativ 1,5 milioane de fani sunt așteptați să viziteze Qatarul în contextul Cupei Mondiale de fotbal, dând un impuls turismului și industriei alimentației și băuturilor.
„Nu am văzut niciodată o gazdă să fie atât de pregătită în avans. Toate stadioanele sunt terminate. Infrastructura în ceea ce privește hoteluri și drumuri este finalizată. Deci Qatar este gata. FIFA este gata, lumea este gata”, a declarat Gianni Infantino, președintele FIFA.
Controverse
În primăvara acestui an, presa scria că organizatorii Cupei Mondiale din Qatar au recunoscut că lucrătorii au fost exploatați în timp ce erau contractați pentru pregătirea infrastructurii necesare desfășurării meciurilor de la Cupa Mondială.
„S-a constatat că trei companii nu sunt conforme în mai multe domenii”, declarau organizatorii Cupei Mondiale din Qatar într-un comunicat emis la acea vreme.
„Mulți dintre agenții de securitate cu care am vorbit știau că angajatorii lor încalcă legea, dar s-au simțit neputincioși să-i conteste”, a declarat Stephen Cockburn de la Amnesty International. „Epuizați din punct de vedere fizic și emoțional, lucrătorii au continuat să se prezinte la serviciu sub amenințarea cu sancțiuni financiare – sau mai rău, rezilierea contractului sau deportarea”. Totodată, în vara acestui an, autoritățile din Qatar au arestat cel puțin 60 de muncitori care protestau din cauza condițiilor îngrozitoare de la locul de muncă.
Ca urmare a acestor evenimente, Human Rights Watch a cerut celor de la FIFA și guvernului din Qatar să îmbunătățească compensațiile pentru lucrătorii migranți și familiile acestora. Grupul pentru drepturile omului a cerut un „program cuprinzător de remediere pentru lucrătorii care au suferit vătămări grave, inclusiv decese, răniri și furt de salarii” în timp ce lucrau la proiecte legate de Cupa Mondială.
Cupa Mondială sprijină afacerile
Qatar va aduce în premieră Cupa Mondială în Orientul Mijlociu, primind milioane de fani și echipe din întreaga lume și dând un impuls afacerilor și investitorilor din întreaga regiune. Angajamentele financiare ale Qatarului în construirea unei infrastructuri capabile să găzduiască un eveniment precum Cupa Mondială a dat un impuls multor companii, în special din domeniul tehnologiei sportive.
Unul dintre ele este SponixTech, o firmă din Qatar care oferă tehnologie de redare și reclame virtuale în timpul meciurilo. În doar doi ani, au colaborat cu FIFA Arab Cup și Premier League.
Venituri și investiții FIFA
FIFA a obținut venituri de 5,4 miliarde de dolari din Cupa Mondială din 2018, în creștere cu 16% față de veniturile obținute în 2014. Dar, în calitate de organizație non-profit, FIFA își investește cea mai mare parte a câștigurilor în dezvoltarea fotbalului. În 2018, 4,3 miliarde de dolari au fost investiți direct înapoi în programele de fotbal.
FIFA a generat venituri de peste 3 miliarde de dolari din licențele de televiziune și difuzare în timpul Cupei Mondiale anterioare. Experții consideră că cheltuielile pentru publicitate și marketing în jurul Cupei Mondiale vor atinge un nivel record în acest an.