România își ia adio de la cele 12 trenuri ”pe hidrogeni”, care ar fi trebuit să fie luate din fonduri PNRR. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anulat procedura de achiziţie pe motiv că există depunerea unei singure oferte neconforme.
ARF a transmis în SICAP raportul procedurii privind anularea licitaţiei, pe motivul depunerii unei singure oferte neconforme (componenta tehnică). Conform procedurilor legale, oferta financiară nu a mai fost consultată de comisia de evaluare a ARF, potrivit Agerpres.
Comisia de evaluare, împreună cu echipa de experţi cooptaţi ai Băncii Europene de Investiţii (BEI-PASSA), a constatat o serie de neconformităţi semnificative care nu au putut fi clarificate de ofertant, respectiv Asocierea SC Alstom Transport SA (lider) şi Linde Gaz România SRL (asociat).
De exemplu, au fost propuse: o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât şi din cel al numărului de kilometri posibil parcurşi pe an; calendarul de livrare a primului tren şi cel de livrare a seriei mult mai mari decât cele solicitate, în contextul constrângerilor temporale ale PNRR; caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren).
ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziţie trenuri pe hidrogen reprezintă o soluţie tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare şi va continuă eforturile de implementare.
Rutele pe care vor fi utilizate iniţial trenurile sunt cele neelectrificate din zona de nord a municipiului Bucureşti (Gara de Nord - Aeroport Henri Coandă, Gara de Nord - Piteşti - Craiova, Gara de Nord - Târgovişte şi Piteşti - Curtea de Argeş). După electrificarea acestor linii, trenurile vor fi relocalizate pe alte rute neelectrificate.