Un accident feroviar mortal produs în Grecia acum două săptămâni s-a soldat cu cel puțin 36 de morți și zeci de răniți.
Este una dintre cele mai grave catastrofe feroviare din Europa din ultimii ani, dar se înscrie în contextul unei tendințe generale de scădere în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de accidente feroviare și de decese.
Mai mult decât atât, țara noastră a fost la un pas de o tragedie similiară la începutul acestei săptămâni. Trei persoane au ajuns la spital, după ce mecanicul unui tren de călători nu a oprit la semnalul roșu și a intrat într-un marfar, în județul Teleorman.
Iată câteva dintre cele mai mari catastrofe feroviare din ultimii ani, dar și o analiză detaliată făcută la nivelul întreagii Europe.
Austria, Kaprun (2000)
Un incendiu într-un tunel din Austria a ucis 155 de persoane în anul 2000 - majoritatea morților se aflau în funicularul care urca, dar au fost uciși și oameni care se aflau în cel care cobora, dar și cei din stație.
Victimele erau schiori care se îndreptau spre ghețarul Kitzsteinhorn din apropiere. Doar 12 persoane au supraviețuit incendiului.
Bioče, Muntenegru (2006)
O defecțiune a sistemului de frânare a provocat deraierea unui tren la Bioče, în Muntenegru, provocând moartea a cel puțin 45 de persoane, inclusiv cinci copii. Trenul a plonjat într-o râpă de 100 de metri deasupra unui râu, la aproximativ 10 km nord de capitala Podgorica. 184 de persoane au fost rănite în ceea ce a fost cea mai gravă catastrofă feroviară din Muntenegru.
Accidente feroviare în Europa (2012-2021)
Eschede, Germania (1998)
Un tren de mare viteză a deraiat și s-a izbit de un pasaj suprateran care traversa calea ferată. Podul s-a prăbușit apoi peste trenul Hanovra-Hamburg. În total, 101 persoane au fost ucise și alte 88 rănite. Cauza deraierii a fost o fisură la o roată.
Galicia, Spania (2013)
80 de persoane au fost ucise și alte peste 140 au fost rănite când un tren de mare viteză a deraiat în apropiere de Santiago de Compostela în iulie 2013. O anchetă a arătat că trenul care venea de la Madrid se deplasa cu 179 km/h pe o porțiune de cale ferată cu o limită de viteză de 80 km/h. A fost cel mai grav dezastru feroviar din Spania din 1972 încoace.
Anchetatorii au descoperit, de asemenea, că mecanicul vorbea la telefonul mobil cu câteva momente înainte de accident.
Lacul Balaton, Ungaria (2003)
Cel puțin 32 de turiști germani au fost uciși în Ungaria când autobuzul lor cu etaj a fost tăiat în două de un tren de pasageri. Autocarul traversa calea ferată în apropiere de Siofok, pe malul lacului Balaton, la aproximativ 100 de kilometri sud-vest de Budapesta.
Autocarul transporta în principal turiști în vârstă din landurile nordice Saxonia Inferioară și Schleswig-Holstein, potrivit Ministerului german de Externe.