Faceți cunoștință cu primul model spaniol, creat de inteligența artificială, care câștigă până la 10.000 de euro pe lună. O cheamă Aitana, are 25 de ani, este o femeie cu părul roz, din Barcelona și primește săptămânal mesaje private de la vedete care îi cer o întâlnire. Însă acest model nu este o persoană reală, iar lumea nu știe acest aspect.
Vara trecută, Rubén Cruz, designerul ei și fondatorul agenției The Clueless Agency, trecea printr-o perioadă grea pentru că nu avea mulți clienți.
"Am început să analizăm modul în care lucram și am realizat că multe proiecte erau suspendate sau anulate din cauza unor probleme care nu puteau fi controlate. Adesea a fost vina influencerului sau a modelului, nu era din cauza unor probleme de design", a declarat Cruz, pentru Euronews.com.
Aitana, un fotomodel creat de inteligența artificială
Așa că el a decis să-și creeze propriul influencer, pe care să-l folosească drept model pentru brandurile care au abordat compania sa. Așa a luat naștere Aitana Lopez, o femeie exuberantă, al cărei aspect fizic este aproape de perfecțiune.
- Modelul virtual poate câștiga până la 10.000 de euro pe lună, potrivit creatorului ei, dar media este în jur de 3.000 de euro.
"Am făcut-o astfel încât să putem trăi mai bine și să nu fim dependenți de alți oameni care au personalitățile lor, care au obsesiile lor, sau care doar vor să câștige mulți bani prin postarea fotografiilor", a spus Ruben Cruz.
Veniturile Aitanei sunt destul de inconstante. Câștigă puțin peste 1.000 de euro pe reclamă și a devenit recent imaginea lui Big, o companie de suplimente sportive și, de parcă asta nu ar fi de ajuns, încarcă fotografii cu ea, în lenjerie, pe Fanvue, o platformă similară OnlyFans.
În doar câteva luni, ea a reușit să aibă peste 121.000 de urmăritori pe Instagram, iar fotografiile ei obțin mii de vizualizări și reacții. Primește chiar și mesaje private de la vedete care nu știu că ea nu este o persoană reală.
"Într-o zi, un cunoscut actor latino-american i-a trimis un mesaj pentru a o invita să iasă în oraș. Actorul are aproximativ 5 milioane de urmăritori, iar unii dintre cei din echipa noastră i-au urmărit serialul TV când noi eram copii. El habar nu avea că Aitana nu există", a spus Cruz.
Cum dai viață unei forme de inteligență artificială?
În fiecare săptămână, echipa agenției are o întâlnire pentru "a crea viața" Aitanei. Ei decid ce va face ea în timpul săptămânii, ce locuri va vizita și ce fotografii vor fi încărcate pentru a-i mulțumi pe fanii care vor să afle lucruri despre ea.
Însă nu au loc ședințe foto, nici schimbări de garderobă, ci doar un amestec de inteligență artificială și activități ale experților în design, care folosesc Photoshop pentru a face posibil ca fotomodelul să meargă în weekend la Madrid, de exemplu.
"În prima lună, ne-am dat seama că oamenii urmăresc vieți, nu imagini. Din moment ce ea nu este în viață, a trebuit să-i dăm un pic de realitate pentru ca oamenii să poată relaționa cu ea într-un fel. Trebuia să spunem o poveste", spune designerul grafic.
De aceea, Aitana, spre deosebire de modelele tradiționale ale căror personalități de obicei nu sunt dezvăluite, astfel încât să poată fi ca "o coală de hârtie goală" pentru designeri, are o "personalitate" foarte distinctă.
A fost creată ca fiind pasionată de fitness, hotărâtă și cu un caracter complex. Pe site-ul ei, ea se definește ca fiind deschisă și grijulie.
"Au existat foarte multe resurse de inteligență investite în Aitana. Am creat-o pe baza a ceea ce îi place cel mai mult societății. Ne-am gândit la gusturile, hobby-urile și nișele care sunt în tendințele din ultimii ani", a explicat Cruz.
După ce au analizat tendințele, creatorii Aitanei și-au dat seama că cultura orientală a devenit foarte europenizată în ultimii ani, așa că au încercat să surprindă acest lucru prin părul ei roz și prin latura sa de "jucător".
Aitana a avut un succes atât de mare încât designerii ei au creat deja un al doilea model virtual, numit Maia, despre care spun că e "puțin mai timidă".
- Nimic nu a fost la întâmplare, nici măcar numele. Ambele nume conțin acronimul pentru inteligență artificială (AI).
Democratizarea folosirii modelelor
Agenția a fost luată cu asalt de solicitări din partea unor branduri care își doresc propriul model personalizat.
"Ei vor să aibă o imagine care să nu fie o persoană reală și care să reprezinte valorile companiei lor, astfel încât să nu existe probleme de continuitate dacă trebuie să concedieze pe cineva, de exemplu”, a spus Cruz.
S-au făcut și economii în ceea ce privește costurile. Când agenția, care obișnuia să lucreze cu influenceri adevărați, și-a dat seama care sunt câștigurile în acest fel, li s-a părut „anormal”.
"Kim Kardashian face un milion de euro pentru o poză pe Instagram. Și ea nu știe să vindece cancerul. Nimeni nu câștigă un milion de euro pentru că a încărcat o fotografie pe o rețea de socializare, mi se pare absurd", a spus Cruz.
Agenția consideră că acest aspect ar putea contribui la scăderea prețurilor de pe piață și ar putea să dea un impuls companiilor mici care nu își pot permite campanii de publicitate mari.
Cu toate acestea, inițiativa nu este lipsită de critici. Mulți sunt îngrijorați de faptul că perfecțiunea nerealistă a modelelor ar putea influența generația mai tânără să devină obsedată de atingerea unei astfel de perfecțiuni. Există, de asemenea, critici la adresa imaginii extrem de sexualizate a modelelor create. La aceste critici, agenția răspunde că pur și simplu urmărește estetica deja creată de adevărații influenceri și branduri.
"Dacă nu respectăm această estetică, companiile nu vor fi interesate. Pentru a schimba acest sistem, trebuie să schimbi viziunea brandurilor. Lumea, în general, este plină de sexualitate", a spus Cruz.