70 de oameni mor zilnic, în medie, pe șoselele Uniunii Europene, iar România este campioană în clasamentul negru al accidentelor rutiere. Miercuri, în localitățile din toată țara, polițiștii au oprit în trafic șoferi, bicicliști și pietoni pentru a le vorbi despre regulile de circulație. A fost o acțiune de prevenție, ce a avut loc simultan în toate statele Uniunii.
Polițiștii din Capitală au oprit șoferi, bicicliști și pietoni în trafic, însă nu pentru a-i sancționa, ci pentru a discuta cu ei despre normele rutiere, ultimele modificări și riscurile la care se expun dacă nu le respectă.
Șoferiță: „Avem nevoie, cred, în principal de educație, mai trebuie să mai lucrăm un pic.”
Biciclistă: „Cred că șoferii ar trebui să fie, de asemenea, atenți. Eu sunt din Berlin, iar acolo e mult mai obișnuit ca oamenii să meargă cu bicicleta toată ziua prin oraș și pot spune că șoferii sunt mai atenți la biciclete. Pentru mine, uneori, este dificil să mă strecor pe toate străzile, dar cred că este important ca polițiștii să le spună oamenilor să fie atenți la anumite reguli.”
Claudiu Costea, purtător de cuvânt, Brigada Rutieră București: „Sperăm că ei vor înțelege că doar respectarea regulilor de circulație le poate salva viața. Implicarea într-un accident de circulație se datorează, de multe ori, erorilor umane.”
Importanța scaunului auto pentru copii
Alături de polițiști au fost și experți în siguranță auto, din organizații nonguvernamentale, care le-au explicat șoferilor cât de important e scaunul auto pentru copii.
Alice Dona Mitu, medic specialist și expert în siguranță auto: „Scaunul auto ajustează poziția copilului față de centură și, astfel, centura poate să-și joace rolul ei de dispozitiv de protecție, iar utilizarea corectă a dispozitivului combinat, centura și scaun auto, schimbă șansele de supraviețuire a copilului, în caz de accident, cu 70%. Anul trecut, 140 de copii până în 14 ani și-au pierdut viața, ca urmare a unui accident rutier.”
Acțiuni de acest fel au fost organizate, simultan, în mai multe județe din țară și în celelalte state membre ale Uniunii Europene, în cadrul proiectului „Roadpol Safety Days”, inițiat de Rețeaua Europeană a Polițiilor Rutiere. Agenții vor ca oamenii să fie conștienți de pericolele la care se expun dacă nu respectă legislația în trafic. 70 de persoane mor zilnic, în medie, în accidente ce au loc pe șoselele din Uniunea. România este pe ultimul loc la siguranță rutieră și pe primul loc la decese în coliziuni grave. Potrivit Comisiei Europene, anul trecut s-au înregistrat 93 de decese la un milion de locuitori, în timp ce media UE a fost de 44 de decese la milion. La polul opus, în Suedia au fost 18 victime la un milion de locuitori.
În primele opt luni ale acestui an, peste 1.000 de persoane au murit
În primele opt luni ale acestui an, peste 1.000 de persoane au murit și peste 2.200 au fost grav rănite în cele aproape 2.900 de accidente rutiere grave ce au avut loc pe șoselele din țara noastră. În aceeași perioadă a anului trecut, numărul accidentelor grave a fost mai mic cu 253 și, implicit, s-au înregistrat mai puține victime.
Claudiu Costea, purtător de cuvânt, Brigada Rutieră București: „Cauzele care au generat aceste accidente de circulație, traversarea neregulamentară se situează și în acest an pe primul loc, nerespectarea regimului legal de viteză, neadaptarea vitezei la condițiile de drum și neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați regulamentar în traversarea drumului public, iar pe locul patru se situează abaterile pe care conducătorii de trotinete sau biciclete le-au săvârșit.”