știre inițială:
Un accident feroviar grav a avut loc sâmbătă seară, în Gara Galați. Potrivit CFR Călători, primul vagon al garniturii care se forma pentru ruta Galați-Mărășești a fost tamponat la cuplarea locomotivei. În urma impactului, au fost rănite trei persoane; mecanicul, șeful de tren și un călător, iar conductorul de tren a murit.
Sorin Grindeanu: ”Sunt 20 de ani de când nu s-a achiziționat nicio garnitură de tren nouă în România”
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat, luni, că tragedii, precum accidentul feroviar din Galați în care conductorul unui tren a murit, au avut loc deoarece sistemul feroviar din România a fost subfinanțat zeci de ani. De asemenea, Grindeanu a anunțat că locomotiva implicată în accidentul feroviar făcuse verificată în cadrul unei revizii exact în aceeași zi.
”Locomotiva care a cauzat accidentul de sâmbătă seara, în seara datei de 25 martie, a ieșit din revizie tehnică din depoul Ploiești în dimineața acelei zile.
Am actele sau raportul. În dimineața acelei zile, această locomotivă a ieșit din revizie tehnică, programată din timp de la depoul Ploiești. A făcut o cursă de la Ploiești la Galați, dar în 25 martie dimineața a ieșit din depoul Ploiești după o revizie tehnică.
E o componentă importantă și sigur va fi luată în calcul de către anchetatori. Toate aceste rapoarte, fie vorbim de Teleorman, fie că vorbim de Galați vor fi prezentate”, a explicat ministrul Transporturilor.
Mai mult, Grindeanu a afirmat că, înaintea producerii accidentului feroviar din Galați, a luat decizia ”reexaminării tuturor mecanicilor de locomotivă și de asemenea am luat decizia de a reverifica materialul rulant.”
”Standardele tehnice în sistemul feroviar trebuie să fie asigurate mereu la cei mai buni parametri pentru ca asemenea tragedii să nu se mai repete.
De zeci de ani și subliniez acest lucru; acest sistem a fost subfinanțat și nu doar subfinanțat și asta este o realitate pe care nu avem cum să o negăm.
Anterior accidentului de la Galați am luat decizia reexaminării tuturor mecanicilor de locomotivă și de asemenea am luat decizia de a reverifica materialul rulant.
Acestea sunt măsuri care țin de siguranța suplimentară a călătorilor.
Sunt 20 de ani de când nu s-a achiziționat nicio garnitură de tren nouă în România.
Odată cu PNRR și cu programele europene, cu acești bani europeni, iată că se intră în această zonă, contracte încheiate”, a afirmat Sorin Grindeanu în cadrul unei conferințe de presă.
Traian Preoteasa: Îmi voi asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat, nu şi subfinanţarea cronică a sistemului feroviar
Directorul General al CFR Călători, Traian Preoteasa, a transmis duminică că îşi va asuma „acţiunea sau inacţiunea” oricărui angajat al companiei, constatată de către organele de cercetare, după accidentul produs sâmbătă seara în staţia Galaţi, dar nu şi subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani.
„Îmi voi asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare şi care ar fi putut duce la evitarea acestei drame ce a cauzat decesul colegei noastre. Nu îmi pot asuma însă, subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani. Profund îndurerat, transmit şi pe această cale condoleanţe familiei îndoliate şi întregul sprijin necesar în aceste momente de grea cumpănă!”, a precizat şeful CFR Călători, potrivit Agerpres.
Poliție: Vagonul a fost deplasat cu 80 de metri la impact
”La data de 25 martie 2023, la ora ora 19:19, un vagon de călători etajat, care se afla garat la linia nr. 4 din Stația CF Galați în așteptarea formării garniturii trenului pentru ruta Galați – Mărășești, a fost lovit frontal de locomotiva care urma să tracteze garnitura, condusă de mecanicul de serviciu, un bărbat cu vârsta de 49 ani, din municipiul Tecuci.
A rezultat deformarea vagonului în partea de impact și deplasarea acestuia cu circa 80 metri. În momentul producerii evenimentului, în vagonul de călători se afla partida trenului, formată șeful de tren, o femeie cu vârsta de 53 de ani, conductorul de tren, un bărbat cu vârsta de 47 de ani, precum și un călător, un bărbat, cu vârsta de 53 ani din comuna Piscu, județul Galați.
Ca urmare a coliziunii, atât mecanicul de locomotivă, cât și cele trei persoane aflate în vagon au suferit leziuni, călătorul a rămas încarcerat, iar femeia a intrat în stop cardio respirator. După intervenția echipelor de descarcerare de la I.S.U. Galați și acordarea primului ajutor ,toate cele patru victime au fost transportate de către echipajele SMURD la UPU din cadrul Spitalului Județean Clinic de Urgență "Sf. Apostol Andrei" Galați. Din nefericire, din cauza leziunilor produse femeia a decedat.
S-a efectuat cercetarea la fața locului de către polițiștii din cadrul Secţiei Regionale de Poliție Transporturi Galați, iar din verificările preliminare s-a stabilit că acul ceasului vitezometrului locomotivei a rămas blocat la poziția 75 km/h, iar din declarația mecanicului reiese că locomotiva s-a accelerat brusc și că a încercat să acționeze sistemul de frânare dar acesta nu a mai frânat.
Celelalte trei persoane au rămas internate în spital, cu diferite leziuni, fiind în stare stabilă. Mecanicul și conductorul de tren au fost testați cu aparatul alcootest DRAGER, rezultatele fiind negative.
La fața locului s-au prezentat pentru efectuarea de verificări reprezentați ITM, AGIFER, Revizoratul Regionsl SC și SRTFC Galați.
În cauză s-a întocmit dosar penal pentru infracțiunile de ”distrugere sau semnalizare falsă", "ucidere din culpă" și "vătămare corporală din culpă", cercetările fiind continuate pentru stabilirea împrejurilor în care s-a produs acest tragic eveniment feroviar.”, este comunicatul transmis de reprezentanții poliției.
Directorul general al Agenției de Investigare feroviară AGIFER, Laurențiu Dumitru: Viteza la impact a ajuns la 73 de km pe oră
”Ceea ce se face în cazul acestei investigări, care are ca prim obiectiv îmbunătățirea siguranței circulației este ca pe baza datelor strânse de la fața locului, a tuturor dovezilor tehnice, a declarațiilor date la personal, a chestionării care urmează, eventual a unor probe și încercări care se vor face, urmărindu-se tot parcursul din punct de vedere tehnic al materialului rulant și infrastructurii, a tuturor lucrurilor implicate, tot ce a avut o legătură cu ceea ce s-a întâmplat, noi putem să tragem concluzii privind factorii care au cauzat și au produs acest accident.
Acest lucru este absolut necesar pentru a fi convinși, pentru a fi siguri și pentru a avea și toate dovezile dar și toate eventualele probe și încercări și simulări făcute pentru a spune cu adevărat ce s-a întâmplat. Ceea ce vă pot spune până în acest moment e că există o accelerare de absolut neînțeles, e posibil să fie o cauză tehnică dar vă rog să nu îmi cereți mai mult de atât.
Pentru a putea o locomotivă să reducă acțiunea de la 25 kilovolți cât e standard în linia de contact, până la tensiunea de funcționare a motorului de cuent continuu care există, este necesar să se treacă printr-un transformator și sunt niște înfășurări care sunt accesate pe rând în așa fel încât motoarele de acțiune să poată să fie pilotate. Acest sistem înseamnă practic că se dă tensiunea necesară motoarelor în funcție de turația pe care o au, de viteza pe care o are locomotiva și de regimul de care merge locomotiva.
Graduatorul este cel care face trecerea de pe o șină pe alta. Este un sistem mecanic foarte bine făcut iar asta e modalitatea prin care lucrează acest sistem. Permite ca motoarele de tracțiune să aibă tensiunea și curentul necesare la fiecare moment. Viteza la impact a ajuns la 73 de km pe oră și e posibil să fi fost o chestiune necomandată, e una dintre variante, trebuie să avem toate dovezile, pe o distanță de 400 de metri.”, a declarat directorul general al Agenției de Investigare feroviară AGIFER, Laurențiu Dumitru.
Femeia decedată era conductorul trenului
Femeia decedată era conductorul trenului. În momentul în care locomotiva a izbit garnitura, se afla în exterior, pe scara vagonului și a fost rănită extrem de grav. Conform CFR, a fost stabilizată, inițial, pe peronul gării, dar a murit la spital.
Uciderea din culpă, una dintre faptele vizate de ancheta penală
Ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și distrugerea sau semnalizarea falsă. Ancheta penală deschisă de Secția regională transporturi Galați vizează aceste fapte. Potrivit surselor Euronews România, este posibil să se ia în considerare și neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă, din culpă.
Una dintre victime, o femeie, a murit la spital
Una dintre victimele accidentului de la Galați, o femeie, a murit la spital. Potrivit echipelor de intervenție, au fost încercări de resuscitare, atât la fața locului, cât și la Urgență. Totodată, confom surselor Euronews România, victima a suferit cinci stopuri cardio-respiratorii consecutive.
Mecanicul, vechime de 15 ani în conducerea trenurilor. Ministrul Transporturilor anunță anchetă
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, solicită verificări şi măsuri rapide din partea CFR Călători, în urma accidentului produs în această seară în Gara Galaţi. "Am cerut celor de la CFR Călători să acorde sprijin echipajelor ISU care intervin şi acordă celor răniţi. În plus, am solicitat companiei să comunice rapid informaţiile relevante opiniei publice. Urmează o anchetă privind acest accident feroviar. ", spune Grindeanu, citat de Agerpres.
Mecanicul locomotivei implicate în accidentul feroviar are 50 ani și o vechime în conducerea trenurilor de călători de peste 15 ani, potrivit lui Adrian Vlaicu, de la CFR Călători. Poliția a deschis dosar penal în urma incidentului.
Două variante de lucru pentru anchetatori: defecțiunea tehnică, cea mai plauzibilă
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, susține că anchetatorii au două variante de lucru. Eroarea umană, care, însă, spune tot Preoteasa, nu pare să prindă contur - mecanicul ar fi încercat să oprească locomotiva, care nu ar fi răspuns la comenzi.: "Ar fi văzut, ar fi încercat să frâneze, din ce spune el, locomotiva nu se frâna, din contră, se accelera."
Așadar, o a doua, mai plauzibilă, conform șefului CFR Călători, ar fi o defecțiune a tehnică. Nu va putea fi confirmată până duminică dimineață, când vor fi prelucrate toate datele din memoria locomotivei.
În direct la Euronews România, Preoteasa a precizat că este vorba despre o locomotivă mai veche. "Are toate reparațiile făcute, a avut o verificare chiar astăzi. Are toate reviziile la zi ca să poată să facă drumul acesta dintre Galați și Mărășești".
sursa pentru galeria foto: capturi Pro Lider FM
Al doilea incident feroviar din ultimele săptămâni
În urmă cu nici două săptămâni, trei persoane au ajuns la spital, după ce mecanicul unui tren de călători nu a oprit la semnalul roșu și a intrat într-un marfar, în județul Teleorman. Acesta a fost reținut, la trei zile de la producerea accidentului feroviar, dar ulterior a fost plasat sub control judiciar.