Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

2022 – Anul revenirii expozițiilor auto. Târgurile au fost dominate de mărci asiatice sau mașini zburătoare

Anul 2022 a însemnat revenirea la târgurile industriei auto, greu încercată în pandemie. Publicul a fost, însă, dezamăgit de multe ori – au fost destule firme care nu au mai vrut să participe, așa că, de multe ori, expozițiile au fost dominate de mărci asiatice sau mașini zburătoare.

A fost un an încărcat pentru industria auto. Constructorii de mașini au încercat noi modalități de lansare a vehiculelor - inclusiv General Motors, care și-a prezentat Chevrolet Silverado la CES, un bine-cunoscut show de electronică. Camioneta alimentată cu energie electrică va fi scoasă la vânzare în 2023. Până atunci, se va confrunta cu acerbă o concurență din partea rivalului Ford F-150 electric, R1T al startup-ului Rivian și, eventual, Cybertruck de la Tesla.

Expozițiile auto au avut, însă, și minusuri. Salonul Auto de la Paris a revenit după o pauză de patru ani. Au fost prezente branduri franceze, dar mari nume internaționale au lipsit.

Mark Tisshaw, editor Autocar: „Renault a avut o prezență foarte bună. Au avut toate mărcile Grupului Renault acolo, ba chiar și Stellantis, cu mărcile franceze Peugeot, Citroen și DS. Este aproape de neimaginat că ar exista un Salon Auto de la Paris fără Citroen, dar Citroen nu a fost acolo, lăsând locul celor de la Peugeot și DS, și totul a fost destul de înghesuit într-un spațiu destul de mic. Și dacă nu ar fi fost unii dintre producătorii din China, care au venit și au avut standuri, cred că ar fi fost un spectacol auto foarte, foarte scurt.”

În Statele Unite ale Americii, Salonul Auto de la Detroit a avut o revenire dezamăgitoare, cu puține dezvăluiri. Unul dintre punctele culminante a fost prezentarea noului Ford Mustang, care va fi scos la vânzare vara viitoare și ar putea fi ultima versiune alimentată cu benzină a puternicei mașini. Ford intenționează ca jumătate din producția sa globală să fie electrică, până în 2030.

Tranziția electrică și-a făcut loc și în segmentul mașinilor de lux

Rolls Royce a adus primul său model alimentat cu baterii.

Torsten Müller-Ötvös, director executiv Rolls-Royce: „Ceea ce vedeți lângă mine este Rolls-Royce Spectre, primul Rolls-Royce complet electric din istorie. Un proiect la care lucrăm de ceva vreme, după cum vă puteți imagina. Și acum suntem într-o etapă în care avem la îndemână tehnologia, de exemplu, pentru a oferi o autonomie de 520 de kilometri. Asta este exact ce poate face Spectre.”

Tendința mondială de a electrifica totul a atins și domeniul mașinilor zburătoare. În Dubai, o firmă din China a organizat primul test public cu un taxi electric care se poate deplasa prin aer. Arătând mai mult ca o dronă mare, este unul dintre zecile de proiecte de mașini zburătoare din întreaga lume. În timpul demonstrației, mașina nu a avut și pasageri, dar compania susține că a efectuat un test de zbor cu echipaj uman în iulie 2021.

Și salonul Auto de la Detroit a prezentat anul acesta o „experiență de mobilitate aeriană”, o secțiune pentru expoziții și demonstrații din partea a șase inovatori în domeniu. Printre aceștia, ICON A5, un avion cu două locuri, amfibiu, cu aripi retractabile, care permite proprietarilor să-l transporte într-o remorcă. Piloții companiei au făcut zboruri demonstrative de-a lungul râului Detroit.

Sunt mașinile zburătoare cu adevărat viitorul industriei?

John George, director de creație Air Mobility Experience: „Sincer, cred că acesta este viitorul expozițiilor. Nu mai este doar un spectacol auto. Este un spectacol de mobilitate, care vă oferă o privire asupra tuturor acestor tipuri de vehicule, inclusiv a celor care zboară.”

În Marea Britanie, Palatul Blenheim a găzduit expoziția auto Salon Privé, concentrându-se pe modele rare și de lux. Compania slovacă Engler a dezvăluit un vehicul neobișnuit, Engler Desat, o mașină hibridă cu aspect curios, care arată ca un mixaj între un vehicul de teren și un hypercar.

Viktor Engler, fondator al companiei Engler: „Acesta este Engler Desat. Este vehiculul care nu are niciun concurent global. Este unic, încât trebuie să ne creăm propria categorie. Și îl numim super autovehiculul de teren. Deci, acesta este Super Quad Engler Desat.”

La Londra, o altă ediție a aceluiași spectacol a adus prezentările Morgan Super 3, Prodrive Hunter, Ferrari Daytona SP3 și Rolls-Royce Black Badge Ghost.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE