Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

#TheCube. ”Pitești, am auzit că-ți plac dungile!”. Sephora România, acuzată în online că a făcut o referire nepotrivită la ”Fenomenul Pitești”

Sephora România, o ramură a cunoscutului brand francez de produse cosmetice, a lansat o reclamă care a stârnit o mică revoltă în mediul online. 

Oameni obișnuiți dar și specialiști sau istorici au criticat campania ”Pitești, am auzit că îți plac dungile” pe motiv că ar face o referire nepotrivită la Fenomenul Pitești. Publicată inițial pe paginile de Facebook și Instagram ale companiei, această postare a provocat un val de indignare și critici din partea comunității online.

Maria Axinte, fondatoarea Memorialului Închisoarea Pitești: ”Dacă am vorbi de Auschwitz, nu s-ar mai pune problema că cineva nu știe”

Maria Axinte, fondatoarea Memorialului Închisoarea Pitești, a explicat într-un interviu pentru Euronews România că gafa recentă a Sephora România reflectă o lipsă de conștientizare a atrocităților comise în închisoarea Pitești. Ea a subliniat că Fenomenul Pitești este unul dintre cele mai întunecate capitole ale lagărului comunist la nivel mondial.

”Fenomenul Pitești este cea mai neagră perioadă din ceea ce înseamnă lagărul comunist, la nivel mondial. Fenomenul Pitești presupunea ca o seamă de studenți, peste 600 de studenți, să treacă prin forme de tortură care să-i facă nu doar să-și denunțe orice activitate sau gând anti-comunist, ci să-și denunțe și prietenii, colegii de organizație părinții care n-ar fi fost de acord cu comunismul, să-i aducă la închisoare pe aceștia. Erau torturați ca la final să ajungă ei agresorii propriilor colegi.

Această idee a Securității a fost implementată la Pitești nu doar pentru a aduce mai mulți oameni la închisoare, ceea ce s-a și întâmplat, pe drept sau pe nedrept, asta e mai puțin important pentru Securitate. Dar și pentru a-i face pe acești studenți, ca niciodată după ce ies din această închisoare, pentru că ieșeau și vii, să nu mai ridice vocea împotriva comunismului sau să mai aibă calitatea morală de a o face, după ce și-au denunțat prietenii, după ce și-au lovit colegii sau după ce au trădat prietenia sau relațiile de familie. Așa cum s-a vehiculat acest loc și în comentariile de la postarea Sephora, dacă am vorbi de Auschwitz, nu s-ar mai pune problema că cineva nu știe. Piteștiul poate că ar trebui să fie la fel de cunoscut, tocmai pentru că a fost atât de violent și atât de perfid”, a spus Maria Axinte, fondatoarea Memorialului Închisoarea Pitești. 

Memorialului Închisoarea Pitești a somat compania să-și ceară scuze public

Prima reacție oficială a venit din partea Memorialului Închisoarea Pitești care a somat compania să retragă campania și să-și ceară scuze public pentru gafa făcută.

”Această campanie este, evident, centrată pe subiectul binecunoscut al închisorii de la Piteşti. Doar că piteştenii ştiu mai bine şi au taxat acest derapaj, iar comentariile pe pagina companiei de instagram nu au întârziat să apară. Deşi ne bucurăm să vedem că, atât închisoarea cât şi Fenomenul Piteşti au devenit subiecte discutate la nivelul publicului larg, încercarea de a face din acest subiect o "glumiță" într-o campanie de marketing, este o ofensă adusă victimelor Fenomenului Piteşti, activității fundației noastre şi eforturilor care se fac pentru ca publicul să cunoască cu adevărat realitățile dictaturii comuniste în România. Sperăm ca Sephora România să dovedească responsabilitate şi să îşi ceară scuze public pentru această, să o numim glumă proastă, ca să fim eleganți” , au declarat reprezentanții Memorialului Pitești într-o postare pe pagina de Facebook.

Campania globală Sephora, adaptată nepotrivit în România

Lansată sub sloganul ”We heard you like stripes...” (”Am auzit că-ți plac dungile...”, n.r.), noua campanie globală a brandului Sephora a avut un succes remarcabil în mai multe orașe din întreaga lume, inclusiv în Newcastle, Marea Britanie. Conceptul a fost bine primit în contextul în care echipa locală de fotbal, Newcastle United, poartă un echipament sportiv cu dungi similare celor asociate cu celebrele produse cosmetice.

Cu toate acestea, nu de fiecare dată se întâmplă ca aceste campanii internaționale să se potrivească identității culturale a fiecărui stat în care este desfășurată. Astfel, ceea ce a funcționat într-un oraș precum Newcastle s-a dovedit a fi perceput ca jignitor și ofensator în Pitești, România. Această discrepanță subliniază importanța adaptării mesajului publicitar la sensibilitățile și contextul cultural local pentru a evita eventualele greșeli sau interpretări nefericite.

Acest derapaj al companiei a fost sancționat inclusiv de istorici. Scriitorul român, Mihai Gheorghiu a taxat brandul pe pagina sa de Facebook: ”Disprețul corporatist pentru aborigenii care nu sunt decât materia umană degradată la rolul de consumatori consumabili, trăind într-un loc viran numit România, condusă de o huntă de lachei dispuși să radă tot în mica lor colonie de la marginea Europei”.

Reacția companiei Sephora România

În urma valului de critici apărute în mediul online, compania Sephora România a ținut să menționeze că nu aceasta a fost intenția dorită de brand. După valul de critici, reprezentanții companiei și-au cerut scuze, iar afișele au fost retrase.

Ultima noastră postare legată de deschiderea noului magazin Sephora din Pitești a fost interpretată într-un mod greșit. Din identitatea brandului Sephora fac parte dungile orizontale alb negru. Nu există nicio legătură între dungile Sephora și alte evenimente care s-au întâmplat în Pitești. Brandul Sephora nu are culoare politică și nu își găsește inspirație în evenimente istorice tragice din România sau din altă țară. Ne cerem scuze comunității pentru această eroare de comunicare.” , a transmis Sephora România.

Închisoarea de la Pitești, unul dintre cele mai violente spații de încarcerare, conduse de regimul comunist

În Penitenciarul Pitești, între 1949 și 1951, peste 600 de studenți au fost torturați pentru a-și denunța activitățile anticomuniste, au fost forțați să se dezică de familiile și de prietenii lor și să renunțe la valorile morale. Comuniștii numeau astfel de practici barbare „reeducare”.

Experimentele la care deținuții erau supuși au fost dintre cele mai barbare. Prin practicile de tortură folosite, comuniștii urmăreau să îi facă pe deținuți să cedeze psihic și să devină astfel supuși total, dedicați regimului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE