O misiune de salvare inedită a avut loc în Capitală după ce un bărbat a sunat la 112 și a comandat o pizza. Operatorul de la numărul de urgență a înțeles imediat că este vorba despre un limbaj codat pentru a cere ajutor. Astfel de cazuri sunt rapid identificate de operatorii de la numărul de urgență 112, care pot și localiza victimele în urma apelului.
Dialog victimă - Operatorul 112:
- 112... ce urgență aveți?
- Aș vrea să comand o pizza!
- Ați sunat la Poliția Capitalei!
- Da, da! Știu!
.....
- Nu plecați cu mașina, rămâneți acolo și vă aducem noi pizza. Domnul cu care sunteți este agresiv?
- Da. Cu sos dulce!
Bărbatul a sunat la 112 și a folosit un nume de cod inspirat dintr-un film polițist
Un bărbat care se afla într-o mașină condusă de un șofer băut, care le punea viețile în pericol, a ales o metodă ingenioasă pentru a cere ajutor. El a sunat la 112 și a folosit un nume de cod inspirat dintr-un film polițist: a comandat o pizza.
Lidia Stan, agent șef adjunct la Dispeceratul Poliției Capitalei: ”Ulterior, am putut să iau legătura cu apelantul, care mi-a spus că vrea să facă o comandă de pizza, am vrut să mă asigur că este vorba despre o urgență reală și i-am precizat faptul, dacă el știe că a sunat la Poliția Capitalei și mi-a confirmat pe loc. Astfel, mi-am dat seama că este vorba despre o reală urgență, pe care să o tratez cu maximă seriozitate. L-am întrebat, folosindu-mă de întrebări cheie și de un limbaj codificat, unde se află și am obținut informații vitale. El îmi spunea locația și destinația, ceea ce pentru noi era foarte important.”
Polițiștii Secției 25 au cerut ajutorul colegilor de la Brigada Rutieră, au venit, l-au testat cu etilotest și au descoperit că avea alcoolemie 0,28 mg alcool pur în aerul expirat.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne: ”Ne ne confruntăm cu situații, situații. Acuma, ce să spun? Important e că noi avem totuși un corp de polițiști aici, de jandarmi și frontierii și pompieri salvatori de elită.”
Operatorii de la numărul de urgență 112 sunt de multe ori în situația de a identifica o situație de criză fără ca cel care să sună să poate spună clar asta, explică experții STS.
Cătălin Chircă, purtător de cuvânt al Serviciului de Telecomunicații Speciale: ”Sunt acele situații deosebite pentru care colegii noștri cred că sunt niște coduri. A sunat cineva la 112 făra sa spuna nimic. Era o persoană agresată, dar a lăsat telefonul să sune. A lăsat operatorul să răspundă și să se adune, operatorul și-a dat seama, a pus în gardă Poliția și Ambulanța și au așteptat pe fir ca să obțină cât mai multe informații.”
O Femeie din Statele Unite a recurs la același gest în 2019
În 2019, o femeie din Statele Unite a sunat la numărul de urgență 911 și a comandat o pizza. Operatorul a înțeles că este vorba despre victima violenței domestice după ce femeia a continuat să vorbească în limbaj codat.
Cătălin Chircă, purtător de cuvânt al Serviciului de Telecomunicații Speciale: ”E un exemplu vestit din SUA când o persoană a sunat la 911 să spună că vrea o pizza și toți au spus non-urngența. Și la noi a fost dar operatorul își dă seama:...Ai o urgență și nu poți vorbi răspunde cu ”Da sau Nu!” Și de acolo a început un limbaj codat. Când suni la 112 smartphone-ul are GPS și transmite automat făra vreo acțiune a apelantului că dacă apelantul nu poate vorbi, se poate primi localizare precisă. De asemenea, aplicația ”Apel 112” pe care o recomandăm ca toată lumea să o aibă în telefon. Apelam 112 și se transmit coordonatele către serviciul de urgență.”
Cazul Caracal și lipsa de reacție a operatorilor 112 și a Poliției
Un eșec răsunător, în care operatorii 112 și polițiștii nu au gestionat corect apelul, a fost cazul Caracal. Alexandra Măceșanu a sunat de trei ori la 112, iar înregistrările de la STS arată modul neprofesionist și lipsit de empatie în care s-a desfășurat discuția între fata de 15 ani, care a fost răpită de Gheorghe Dincă, și operatorii 112 și polițiști.
Potrivit STS, un operator 112 gestionează, în medie, 65 de apeluri pe tură. Există 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgență, câte unul în fiecare județ. Totodată, operatorii sunt pregătiți timp de opt săptămâni: învață procedurile de lucru, aplicațiile informatice și dezvoltarea abilităților de multitasking. În perioada de training sunt organizate exerciții practice și simulări pentru testarea operatorilor în situații apropiate de cele reale.