Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

UE amână votul final pe interzicerea motoarelor cu combustie. Disensiuni tot mai mari în rândul statelor membre

Statele membre ale Uniunii Europene au decis vineri dimineață să amâne votul de ratificare a unei interdicții la nivelul UE privind vânzarea de mașini noi cu motoare cu combustie până în 2035, pe fondul opoziției din partea Germaniei și a parlamentarilor conservatori, relatează euronews.com și Associated Press.

Interdicția, concpută ca o tranziție treptată, propune ca toate vehiculele noi vândute pe piața UE începând din 2035 să aibă o reducere de 100% a emisiilor de CO2, o prevedere care va exclude efectiv toate mașinile care funcționează pe benzină și motorină.

Bruxelles-ul a ales anul 2035 ca dată limită deoarece durata medie de viață a vehiculelor este de 15 ani, iar "Green Deal" are ca obiectiv ca întreaga economie să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050.

Votul de vineri al ambasadorilor UE ar fi trebuit să fie o simplă formalitate, după ce cei doi colegiuitori ai blocului comunitar, Consiliul UE și Parlamentul European, au ajuns în octombrie la un acord provizoriu care menținea intactă data limită de 2035.

Germania, Italia, Polonia și Bulgaria, printre țările care se opun

Luna trecută, Parlamentul a aprobat legea cu o marjă strânsă de 340 de eurodeputați în favoarea acesteia și 279 împotrivă. Legislația a fost apoi transmisă ambasadorilor pentru undă verde finală.

Dar, pe măsură ce se apropia votul de vineri, o serie de state membre și-au intensificat opoziția.

Germania, Italia, Polonia și Bulgaria se numără printre țările care și-au exprimat în ultimele săptămâni îngrijorarea cu privire la această măsură de mare anvergură, potrivit euronews.com.

Împreună, cele patru țări ar fi fost capabile să organizeze o așa-numită "minoritate de blocaj", folosind fie abțineri, fie voturi de respingere.

Germania, lider mondial în industria auto, face campanie pentru ca mașinile care funcționează cu combustibili sintetici, să fie excluse din interdicția din 2035.

Combustibilii sintetici sunt o tehnologie emergentă a cărei amprentă de carbon și viabilitate comercială au fost contestate de organizațiile de mediu.

Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, care provine din partidul liberal FDP, favorabil mediului de afaceri, a declarat la începutul acestei săptămâni că a cerut Comisiei Europene o nouă propunere pentru introducerea scutirii pentru combustibilii electronici, dar nu a primit niciun răspuns pozitiv din partea executivului blocului.

"Pe fondul parcului enorm de mașini pe care îl avem numai în Germania, pentru FDP nu poate exista un compromis privind limitele parcului auto decât dacă este posibilă și utilizarea de combustibili sintetici", a declarat Wissing.

Nu este clar câte alte țări au fost, de asemenea, dispuse să voteze împotriva legii.

Având în vedere că rezultatul părea din ce în ce mai incert, Suedia, care deține în prezent președinția rotativă a Consiliului UE, a decis să amâne votul.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE