Topurile cât palma, rochiile-furou sau cardiganele purtate în serialul “Friends” de Rachel, Monica și Pheobe - toate sunt din nou la modă.
Coafură și machiaj? Fanii producției știu foarte bine ce a însemnat Jennifer Aniston pentru industria de beauty. The Rachel haircut – tunsoarea Rachel - a fost în vogă atunci și a revenit în forță pe TikTok.
Rapperii și Prințesa Diana, inspirația noii generații
Iar pasiunea bruscă pentru tot ce îmbrăcau părinții noștri e ușor sesizabilă în online. Se poartă pantalonii scurți a la Lady Di, dar și bucket hats, acele pălării preluate de la rapperii din anii ‘80 și ceva mai rafinate ca aspect în deceniul nouă.
Doar pe Tik Tok, căutările pe tema modei anilor ‘90 returnează videouri cu peste 45 de milioane de vizualizări. Imediat, casele de modă au îmbrățișat ideea unui comeback. Anul trecut, Chanel a prezentat o colecție de primăvară/vară-tribut decadei.
A inclus rochii-furou, perle și sacouri tweed, trademark-ul casei de modă franțuzești.
Am căutat un reper în ultimii ani, pentru a vedea ce a dus la explozia de nostalgie vintage în rândul tinerilor. În 2018, serialul “Asasinarea lui Gianni Versace” a scris istorie atât pe platforma de streaming unde a fost lansat, dar și la capitolul distincții: are două Emmy-uri și un Glob de Aur.
Ei bine, această producție a adus în lumina reflectoarelor moda anilor ‘90 și tot ce a însemnat atunci brandul Versace: haine animal-print, multă piele și paiete.
Muzica, un factor-cheie
Nu avem cum să vorbim despre anii 90 fără să trecem în revistă muzica de atunci. Este categoric una dintre cele mai productive decade pentru industrie. Și este strict legată de modă.
Cardiganul și tenișii lui Kurt Cobain, din poate cel mai bun concert MTV Unplugged din istorie ori lejeritatea uneori sfidătoare a ținutelor hip-hop sunt doar câteva exemple de obiecte vestimentare la mare căutare și acum.
Tupac, Biggie, Wu-Tang Clan, Jay-Z, Nas sunt doar câțiva dintre cei care au propulsat hip-hop-ul în straturi inaccesibile până atunci genului plecat din fericirea simplă a locuitorilor nevoiași din Bronx.
Era despre poezie de stradă, despre bani, despre pungași și poliție. Dar și despre baggy pants, celebrii pantaloni largi, cu talie joasă, flancați de elasticul musai branduit al boxerilor. Despre lanțuri din aur cât mai mari și branduri care acum au dispărut sau au fost date uitării: Fubu, Wu-Wear, Sean John sau Rocawear. Așa s-a născut, de altfel, și logomania: dorința de a afișa deloc discret firma care îți făcea hainele.
Altfel, se purtau Converși, pentru că și regretatul Kurt Cobain, de la Nirvana, îi purta cu o nonșalanță care te trimitea în secunda doi după o pereche. Fila și Reebok se băteau pentru semnăturile baschetbaliștilor din NBA pe picior de egalitate cu Nike și Adidas, iar românii noștri se afișau mândri cu celebrele treninguri din fâș, eventual mov, Sergio Tacchini, Diadora, Lotto sau Ellesse.
Anii 90 au fost, fără discuție, anii fenomenului MTV. La noi însă, ai televiziunii prin cablu, ai primelor posturi comerciale și ai canalelor de muzică. Deloc ușor de dus, într-o Românie zbuciumată, dar plini de speranță pentru o generație întreagă.