Administrația Biden pune la dispoziție subvenții și împrumuturi în valoare de 12 miliarde de dolari pentru a încuraja producătorii auto și furnizorii să-și modernizeze uzinele în vederea fabricării de mașini electrice și alte vehicule dotate cu tehnologie avansată, a anunțat joi secretarul american pentru Energie, Jennifer Granholm, citat de agenția Reuters.
"În timp ce facem tranziția către vehiculele electrice, vrem să ne asigurăm că muncitorii pot face schimbarea pe loc, că niciun lucrător și nicio comunitate nu este lăsată în urmă", a declarat Granholm, fost guvernator al statului Michigan, unde există fabrici auto.
Prin accelerarea acordării de subvenții și alte tipuri de ajutoare, pentru a finanța modernizarea uzinelor auto existente în vederea fabricării de vehicule electrice, Casa Albă speră să diminueze criticile venite din partea producătorilor auto și a sindicatului United Auto Workers (UAW) în privința normelor mediu propuse pentru a sprijini tranziția spre transportul electric.
Sindicaliștii din cadrul UAW au avertizat că o schimbare rapidă ar putea lăsa fără locuri mii de oameni din state precum Michigan, Ohio, Illinois și Indiana. De altfel, ei au votat săptămâna trecută în favoarea declanșării unei greve la trei producători auto din Detroit în cazul în care nu se va ajunge la un acord privind salariile și pensiile până când contractul actual expiră pe 14 septembrie.
"Nu știu dacă acest lucru va avea un impact asupra negocierilor pentru contractul colectiv", a declarat Granholm, adăugând că Administrația Biden a discutat cu producătorii de automobile, cu muncitorii din industria auto și cu reprezentanții comunităților.
Potrivit sursei citate, liderul sindicatului UAW, Shawn Fain, a făcut demersuri pentru a salva fabrica Jeep din orașul Belvidere, statul llinois, pe care grupul Stellantis are în plan să o închidă. Constructorul auto a lăsat deschisă posibilitatea ca fabrica să primească un nou produs cu ajutorul Guvernului.
În momentul în care a fost întrebată dacă finanțarea ar putea menține deschisă fabrica Stellantis, Granholm a declarat că uzinele construite în jurul comunităților sunt ”excelente pentru a profita de aceste oportunități de finanțare”.
Nu vor exista cerințe specifice privind forța de muncă pentru ca firmele să obțină finanțarea de stat, dar proiectele care oferă condiții mai bune de muncă vor avea mai multe șanse de a obține finanțarea, a declarat un oficial al Departamentului pentru Energie, pentru sursa citată.
În cazul vehiculelor avansate, două miliarde de dolari din finanțare vor proveni din Legea de reducere a inflației pe care democrații au adoptat-o în 2022, iar 10 miliarde de dolari vor proveni de la Biroul pentru programe de împrumuturi al Departamentului pentru Energie, a precizat Granholm.