Conform unui nou studiu, există o șansă la 13,7 milioane ca un pasager de oriunde din lume să moară la bordul unui avion.
Cercetătorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) din SUA au analizat datele globale privind pasagerii și decesele între 2018 și 2022 și au constatat că decesele în avioane au scăzut în medie cu 7% de la an la an.
Aceste rezultate urmează un model de „îmbunătățire continuă” care a început în 1968, când rata deceselor a scăzut în medie cu 7,5 % pe an, chiar dacă decolau și aterizau mai multe zboruri.
Aceste rezultate vin în contextul în care producătorul american de aeronave Boeing se confruntă cu o serie de probleme tehnice care au forțat compania să oprească zborurile de testare ale modelului 777-9.
De asemenea, se pare că Autoritatea Federală a Aviației (FAA) a lansat inspecții la modelul 787 Dreamliner din cauza mișcărilor defectuoase ale scaunelor piloților.
Rata mortalității este cu 36% mai mare în unele țări
Rata incidentelor depinde de țările către și din care zboară oamenii, cercetătorii împărțind țările în trei niveluri de risc scăzut, mediu și ridicat, pe baza înregistrărilor în materie de siguranță aeriană.
Cel mai scăzut risc este reprezentat de grupul de nivel 1, care include Uniunea Europeană, Australia, Canada, China, Israel, Japonia, Muntenegru, Noua Zeelandă, Norvegia, Elveția, Regatul Unit și Statele Unite.
Câteva exemple de țări din grupul de nivel 2 includ Bahrain, Bosnia, Brazilia, Brunei, Chile, Hong Kong, India, Iordania, Kuweit, Malaysia, Mexic, Filipine, Qatar, Singapore, Africa de Sud, Coreea de Sud, Taiwan, Thailanda, Turcia și Emiratele Arabe Unite.
Restul țărilor se află în nivelul 3 sau în grupul cu risc ridicat.
Potrivit studiului, pentru primele două niveluri, riscul de deces scade la unul la 80 de milioane de pasageri îmbarcați. Aceste țări reprezintă mai mult de jumătate din cele 8 miliarde de persoane din lume.
„La această rată, un pasager ar putea, în medie, să aleagă un zbor la întâmplare în fiecare zi timp de 220 000 de ani înainte de a sucomba unui accident mortal”, continuă raportul.
Conform studiului, riscul de deces este cu aproximativ 36% mai mare pentru țările de nivelul 3, însă numărul deceselor este în continuare în scădere.
De asemenea, studiul nu a inclus niciun accident care a fost un atac direct asupra pasagerilor, cum ar fi un atentat sinucigaș cu bombă la aeroportul din Kabul în 2021, care a ucis 170 de afgani și 13 militari americani.