De la necunoscut, la candidatul favorit în alegeri, cu 70% șanse de câștig! Este rezultatul unui studiu realizat de cercetătorii italieni în domeniul inteligenței artificiale. Aceștia au simulat un candidat cu ajutorul AI și a datelor strânse de pe rețelele sociale. Au ajuns la concluzia că acesta poate ajunge pe primul loc cu un buget relativ modest de campanie, dacă se folosește de influenceri și campanii de dezinformare.
Studiul realizat de fundația italiană Olitec intitulat „De la necunoscut, la premier” se întinde pe mai bine de 120 de pagini și, încă de la început, trebuie să ținem cont de faptul că această cercetare este una pur teoretică. Atât candidatul, cât și electoratul precum și alegerile au fost simulate cu ajutorul inteligenței artificiale și cu ajutorul datelor strânse de pe rețelele sociale.
Cercetătorii au împărțit electoratul adunat de pe aceste rețele sociale în patru categorii principale, cele mai importante fiind cei ușor și moderat influențabili.
Aceștia răspund cel mai rapid la mesajele ideologice. Cei ușor influențabili, spre exemplu, răspund la mesajele emoționale și la povești, în vreme cei care sunt moderat influențabili răspuns la mesajele repetate și la mesajele consecvente.
Cum arată portretul candidatului simulat în cadrul studiului
Potrivit studiului, candidatul simulat folosește câteva strategii de campanie foarte importante și unele dintre ele ar putea chiar să ne sune cunoscute. Găsește, în primul rând, un inamic comun. Autorii studiului spun că aceasta este cea mai eficientă metodă de a aduna electorat și totodată exploatează cele mai comune temeri ale alegătorilor.
Repetă același mesaj, iar cercetătorii susțin că acest lucru ajunge la un moment dat, în ochii acestei categorii de electorat să ajungă să fie un adevăr.
Pe ce rețele comunică candidatul analizat în studiu
Candidatul studiat de cercetătorii italieni comunică pe Facebook, Instagram și Tiktok. Sunt principalele rețele. Aici au găsit cercetătorii cele mai mari numere de astfel de utilizatori influențabili.
- 26,2 milioane de utilizatori influețabili folosesc Facebook
- 22,5 milioane de utilizatori influețabili folosesc Instagram
- 14,2 milioane de utilizatori influețabili folosesc Tiktok
Trebuie să ținem cont că aceiași utilizatori ar putea avea cont pe mai multe platforme, dar în total, cercetătorii au identificat 85 de milioane de conturi vulnerabile.
Ce arată rezultatele studiului
Dacă o campanie socială normală ar da unui candidat șanse de câștig între 5 și 10%, folosind toate aceste strategii, influenceri și rețele de socializare, șansele de câștig în cadrul unui campanii țintite, masive, ajung poate la 60-70%.