Militarii din NATO au mai multe misiuni reale de interceptare a aeronavelor rusești de când a început războiul din Ucraina. Aceștia se antrenează aproape zilnic pentru a fi cât mai eficienți. Euronews România a participat la un amplu exercițiu organizat de NATO, în mai multe țări, cu câteva zile înainte de summit-ul de la Vilnius. Au fost simulate alerte și interceptări aeriene, iar o aeronavă multirol cisternă, la bordul căreia a fost echipa de filmare, a alimentat în aer avioane de vânătoare.
Exercițiul a început la baza aeriană din Eindhoven, Țările de Jos, de unde a decolat un avion Airbus A330, care avea rolul de țintă.
Acesta a trecut peste Germania și Polonia pentru a ajunge în Lituania. Imediat după decolare, aeronava a fost ”interceptată" de avioane de vânătoare ale Cehiei.
Conform scenariului, avionul multirol este interceptat de mai multe ori pe parcursul zborului de avioane de vânătoare, precum F16, F18 sau Eurofighter Typhoon. Acestea aparțin Forțelor Aeriene ale statelor membre NATO și execută misiuni de Poliție Aeriană pentru a proteja spațiul aerian al Alianței de orice amenințare.
Numărul exercițiilor militare a crescut, pe fondul războiului din Ucraina
Militarii care fac Poliție Aeriană se antrenează permanent, în contextul în care aeronavele rusești amenință spațiul aerian al NATO mai mult decât înainte de războiul din Ucraina. În țara noastră, piloții români și aliați au avut anul trecut aproximativ 160 de misiuni reale de interceptare, de trei ori mai multe decât în 2021.
Harold Von Pee, comandant, Centrul NATO de Operațiuni Aeriene Combinate din Uedem: ”De la invazia din Ucraina, vedem mai multă activitate din partea Rusiei și, uneori, rușii se comportă cu mai puțină considerație pentru securitatea în zbor decât înainte. În sudul Europei, unde sunt Ucraina și Marea Neagră, este mai complicat pentru că este un război în desfășurare acolo. Este mai greu pentru țările NATO din sud să gestioneze situația decât este pentru țările din nord, unde sunt aceleași granițe ca înainte de februarie, anul trecut.”
Aproximativ 30 de aeronave survolează spațiul aerian al NATO
Zilnic, aproximativ 30 de avioane ale Alianței survolează spațiul aerian al statelor membre. O parte dintre acestea fac misiuni de Poliție Aeriană în țările baltice care nu au avioane de vânătoare pentru a-și asigura serviciul pe cont propriu. Un detașament format din 100 de români, cu patru avioane F16, pentru prima dată în misiune externă, este dislocat de la sfârșitul lunii martie, până în august, în baza Siauliai din Lituania.
Mihăiță Marin, locțiitorul comandantului, Detașamentul F16 în Lituania: ”Am avut doar cateva zile la dispoziție până să începem serviciul de Poliție Aeriană. Practic, am ajuns cu avioanele pe 28, prima zi de serviciu a fost pe 3 și prima misiune reală a fost pe 6 sau 7. Am avut destule interceptări reale. În mod normal, avem câteva misiuni în fiecare saptamana reale.”
România, cel mai mare număr de misiuni de interceptare
Harold Von Pee, comandant, Centrul NATO de Operațiuni Aeriene Combinate din Uedem: ”Cred că acum românii au cel mai mare număr de misiuni de interceptare dintre toate detaşamentele, din ultimii ani. Deci sunt acolo când avem nevoie de ei.”
În cadrul exercițiului, două avioane românești au simulat o alertă aeriană.
Cosmin Vlad, comandant, Detașamentul F16 în Lituania: ”Tot ce-ați văzut sunt operațiunile pe care le facem în cazul unei alerte reale, iar pentru a fi pregătiți tot timpul, facem aceste exerciții aproape zilnic.”
Alexandru Năsturel, șef formațiune mentenanță, Detașamentul F16 în Lituania: ”E o ocazie bună să punem în practică tot antrenamentul pe care l-am făcut acasă și cu alți parteneri. Trebuie să cari cu tine scopul ăsta de protejare a integrității spațiului aerian comun al NATO și ideea ca reușești să faci misiunea asta cu brio și ți se dă răspunderea asta, îți dă un pic de mândrie.”
Lucian Popa, șef logistică, Detașamentul F16 în Lituania: ”Munca aici este întotdeauna entuziastă și plină de experiențe. Nu sunt mari diferențe de ceea ce facem în țară, iar scopul este de a avea aeronave pregătite, în stare de siguranță și întotdeauna pregatite de zbor.”
Țările europene au detașat militari și aparatură de zbor în Lituania
Alături de militarii români, în Lituania sunt detașați și 82 de militari portughezi cu patru aeronave F16.
Virgilio Tomas, comandant, Detașamentul portughez în Lituania: ”Suntem pregătiți să decolăm și să reacționăm rapid la alerte în spațiul aerian al țărilor baltice. Suntem aici cu prietenii noștri români și împreună, ca state membre NATO, contribuim la securitatea altor aliați, în special țările baltice: Lituania, Letonia și Estonia.”
Cu doar câteva zile înainte de summitul de la Vilnius, la Siauliai au ajuns și militarii finlandezi cu patru aeronave F18.
Cosmin Vlad, comandant, Detașamentul F16 în Lituania: ”Ne pregătim pentru summitul NATO care va avea loc în mai puțin de o săptămână în Vilnius, capitala Lituaniei și, prin urmare, suntem mai mulți decât de obicei aici, așa cum vedeți, avem parteneri din Finlanda.”
Unitatea Multinațională Multirol sprijină misiunile de Poliție Aeriană ale NATO
La plecarea din Lituania, avionul Airbus care a jucat rolul de țintă a fost interceptat de piloții români. Întoarcerea în Țările de Jos s-a făcut prin spațiul aerian al Letoniei, Estoniei, Finlandei, Suediei, Danemarcei și al Marii Britanii. În fiecare țară, au fost simulate interceptări. De asemenea, mai multe avioane de vânătoare au fost alimentate în zbor de aeronava multirol cisternă.
Avionul cisternă aparține Unității Multinaționale Multirol, din care fac parte șase țări din Alianță și care este în subordinea Agenției NATO de Sprijin și Achiziții.
Ludger Bette, comandant, Unitatea Multinațională Multirol: ”Unitatea Multinațională Multirol sprijină misiunile de Poliție Aeriană ale NATO la granița estică a teritoriului NATO. Toate fondurile de care avem nevoie pentru a asigura zboruri strategice în cazul capabilităților de alimentare în aer și evacuare aeromedicală sunt puse la dispoziție de națiunile care fac parte din Unitatea Multinațională Multirol. În acest moment, operăm șapte aeronave, iar statele membre au decis să ajungă la zece aeronave, deci următoarele două, a 8-a și a 9-a, vor fi livrate în 2024 și cred că a 10-a aeronavă e programată să ajungă în decembrie 2025. Și este încă loc de extindere.”
Patrick Mollet, comandant adjunct, Comandamentul European pentru Transport Aerian al NATO: ”Națiunile care fac parte din Unitatea Multinațională Multirol au decis ca sarcinile să fie trasate de Comandamentul European pentru Transport Aerian pentru a plănui și a controla misiunile pentru îndeplinirea scopurilor NATO și asta facem de mai bine de un an.”
Unitatea, care are două baze în Țările de Jos și Germania, a intrat de câteva luni în faza inițială de operaționalizare, adică poate executa misiuni la nivel internațional. Peste aproximativ doi ani, operaționalizarea va fi completă, iar aeronavele multirol vor putea fi detașate pe termen lung în misiuni în alte țări.