Comisia Europeană a stabilit joi să trimită România și Bulgaria în fața Curţii de Justiţie a Uniunii Europene deoarece nu au îndeplinit în totalitate obligațiile de colectare și epurare, prevăzute în Directiva privind tratarea apelor urbane reziduale.
Scopul directivei (Directiva 91/271/CEE) este de a proteja sănătatea oamenilor şi mediul deoarece, prin prevederile acesteia, se cere ca apele uzate urbane să fie colectate și epurate înainte de a fi evacuate în mediu. Din acest motiv, autoritățile din orașe trebuie să ia măsuri pentru a crea infrastructura necesară pentru colectarea şi epurarea apelor lor uzate urbane, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene, preluat de Agerpres.
De ce pot fi apele uzate necolectate un pericol pentru sănătate
Apele uzate necolectate sau neepurate pot pune în pericol sănătatea umană. Acestea pot polua lacurile, râurile, solul, apele subterane şi costiere.
Comisia Europeană a evidențiat că atât România, cât și Bulgaria au beneficiat de drogări pentru a se putea conforma prevederilor directivei, în baza tratatului lor de aderare la UE.
Criteriile pe care România nu le-a îndeplinit privind apele uzate
Comisia Europeană susține că 150 de mari aglomerări urbane, cu peste 10.000 de locuitori, nu îndeplinesc cerinţele prevăzute în directivă cu privire la sistemele de colectare. În 154 de aglomerări, apele uzate urbane care intră în sistemele de colectare nu sunt epurate în mod corespunzător.
De asemenea, în 155 de mari aglomerări, România nu asigură o epurare mai riguroasă înainte de a evacua apele uzate în zone sensibile. Toate aceste aglomerări ar fi trebuit să se conformeze până la 31 decembrie 2015.
Ce avertismente a transmis Comisia Europeană în cazul României și Bulgariei
Comisia Europeană a transmis Bulgariei o scrisoare de punere în întârziere în iulie 2017, iar ulterior un aviz motivat în mai 2020. În schimb, României i-a fost trimisă o scrisoare de punere în întârziere în iunie 2018, urmată de o scrisoare suplimentară de punere în întârziere în octombrie 2020 şi de un aviz motivat în februarie 2022.
Scrisoarea suplimentară de punere în întârziere a fost trimisă României cu scopul de a include unele mari aglomerări urbane ce nu fuseseră cuprinse în domeniul de aplicare al scrisorii iniţiale de punere în întârziere din iunie 2018.
Executivul comunitar apreciază că România și Bulgaria au făcut eforturi insuficiente, până în prezent, motiv pentru care trimite Bulgaria şi România în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).