Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

România, ținta campaniei de dezinformare a Rusiei. Expert: Salvarea democrației și suveranității României e în mâinile alegătorilor

România este supusă unui val intens de campanii de dezinformare orchestrate de Federația Rusă, asemenea țărilor precum Republica Moldova, Ucraina și Georgia, spun specialiștii. Valeriu Pașa, expert al comunității WatchDog din Republica Moldova, susține că ceea ce s-a întâmplat acum, în primul tur al alegerilor, este o strategie calculată pentru a clătina democrația și a manipula opinia publică.

De asemenea, Solomiya Khoma, șef pentru cooperare internațională la Centrul de Securitate și Cooperare din Ucraina (USCC), a vorbit despre modul în care Rusia a creat rețele pentru a dezinforma încă din 2014, le-a testat în timpul pandemiei de COVID și le-a folosit intens pentru a manipula în timpul invaziei din Ucraina.

„România, la fel, este ținta acestor campanii de dezinformare, de influențare și manipulare opiniei publice din partea Federației Ruse. Nu accidental s-au răspândit aceste narațiuni și sunt atât de pe larg acceptate de multă lume în România.

Ce a făcut Rusia și cu acoliții săi în alegerile din România sunt jocuri de copii în comparație cu ce s-a întâmplat aici în Republica Moldova! Și se întâmplă zilnic, nu doar în campaniile electorale.

De ce s-a întâmplat în România în ultimele două săptămâni de campaniei electorale, în Republica Moldova, Rusia face non-stop la o intensitate mult mai mare și cu metode mult mai sofisticate și cu mult mai mulți agenți de influență.

Astăzi, rolul de a salva democrația și suveranitatea României este în mâinile alegătorilor, la fel cum a fost în Republica Moldova după primul tur al alegerilor prezidențiale, care pe lângă dezinformare, au fost marcate de cumpărarea voturilor, o corupere a alegătorilor fără precedent în lume”, a afirmat Valeriu Pașa, expert al comunității WatchDog din Republica Moldova, la Euronews România.

Expert în campanii de influență desfășurate de Rusia: „Rusia a cheltuit sume imense de bani pentru a se folosi de aceste campanii”

În direct la Euronews România, Solomiya Khoma, șef pentru cooperare internațională la Centrul de Securitate și Cooperare din Ucraina (USCC), a explicat că încă din 2014, Ucraina a fost „un teren de încercare a unor metode de război hibrid din partea Rusiei”.

„Am văzut diverse campanii de dezinformare sau de influențare a sistemului nostru de securitate. Mă refer la perioada dinainte de invazia din 2022. Rusia, în mod interesant, s-a folosit de aceste rețele create pentru a dezinforma.

Ele au fost create în perioada 2020 în timpul pandemiei COVID pentru că atunci au creat alte rețele pentru a extinde teoriile conspirației și alte subiecte, cum ar fi cele împotriva vaccinării.

Vorbim de lucruri întâmplat înaintea invaziei din 2022. Au folosit aceste rețele pentru a extinde dezinformare. Apoi au activat tonul acesta spre teoriile conspirației pentru a sprijini Rusia și invazia rusă”, a afirmat Solomiya Khoma.

Cum folosește Rusia rețelele de socializare pentru a dezinforma în Ucraina: „Au fost postate într-o singură săptămână peste 40.000 de videoclipuri împotriva mobilizării”

Specialista a afirmat că după invazia din 2022, Rusia a lansat o campanie pentru a discredita autoritățile din Ucraina „pentru a opune mobilizarea largă”.

„Unul dintre marii lor influenceri a devenit un colaborator al forțelor Rusiei în teritoriile ocupate din Herson. Ei folosesc diverse platforme pentru a răspândi dezinformare - Youtube, Telegram, mesaje text și desigur Tiktok pentru a distribui videoclipuri.

Tiktok reprezintă prin excelență o platformă pe care poți răspândi aceste videoclipuri scurte. Aceste videoclipuri au cea mai răspândită audiență. Pe Tiktok am văzut cum Rusia a creat rețele cu peste 2.000 de profile care au avut ca obiectiv să țintească mobilizarea forțelor ucrainene.

Erau răspândite printr-un hashtag care spunea «Asta nu e Ucraina». Au fost postate într-o singură săptămână peste 40.000 de videoclipuri împotriva mobilizării, îndreptate către o audiență de 10 milioane. Vorbim de un număr imens, doar pentru o singură campanie și doar pentru un hashtag care nu exista cu câteva luni înainte”; a afirmat ea.

Expertă: Rusia a fost extrem de activă în aceste campanii de dezinformare pe teritoriul ucrainean

„Serviciile noastre de securitate acționează în mod constant atunci când vine vorba despre câmpul informatic ucrainean, pentru a combate asemenea rețele. Aceasta este o muncă pe care am făcut-o încă de la începutul războiului, dar încă din 2014, pentru că Rusia a fost extrem de activă în aceste campanii de dezinformare pe teritoriul ucrainean.

Nu vorbim doar de platforme precum Tiktok, dar și de Facebook și Telegram care este foarte popular în Ucraina”, a afirmat ea.

Rusia a cheltuit patru miliarde de dolari pentru campanii de dezinformare în Occident

„Trebuie să ținem cont că Rusia a cheltuit sume imense de bani pentru a se folosi de aceste campanii de influență. Sunt informații pe care le-am primit de la servicile noastre secrete.

Anul acesta, Rusia a cheltuit un miliard de dolari pentru a se ocupa de aceste campanii.

Trebuie să luăm în considerare faptul că în Ucraina, toate aceste campanii de dezinformare din partea Rusiei sunt relaționate cu ceea ce numesc campanii directe. Înainte de invazia din 2022, Rusia a folosit foarte mulți experți, politicieni și jurnaliști pentru a răspândi dezinformarea. Au folosit aceste platforme ale media.

Rusia a folosit aceste lucruri în țări occidentale, unde bugetul anual al Rusiei pentru a răspândi dezinformare a ajuns la patru miliarde de dolari”, a menționat Solomiya Khoma.

Cum și-a promovat Rusia interesele în SUA cu ajutorul unor influenceri

„Avem cazuri precum cel din SUA, unde șase influenceri din zona Partidului Republican au fost acuzați că au luat bani de la angajați din zona statului rus pentru a crea aceste videoclipuri în limba engleză pe profilurile lor, pentru a promova interesele Rusiei în SUA.

Foarte multe dintre aceste profile aveau legătură cu războiul din Ucraina. Vedem cum Rusia continuă să facă aceste lucruri. Am constatat o intensificare a campaniei de dezinformare ruse chiar și în acest an și vom vedea probabil mai multe în viitor”, a precizat ea.

„Obiectivul acestor campanii de dezinformare este de a speria oamenii”

„Credem că vor fi atacuri mai puternice când Rusia are avantaje pe front în Ucraina. Dacă putem compara cu anul 2022, avantajele Rusiei nu sunt așa de mari, dar ce vedem că Rusia se folosește de fiecare victorie mică pe front pentru a fi adusă în media. Obiectivul acestor campanii de dezinformare este de a speria oamenii, în mod special în Occident, dar și în Ucraina.

Se referă la politicieni, jurnaliști, lideri de opinie, pentru a speria și a arăta că războiul din Ucraina nu are sens, că ucrainenii nu au nicio voință de a continua să lupte.

Obiectivul Rusiei este de a câștiga războiul din Ucraina este același, mai ales că nu avem un climat politic stabil. Rușii se folosesc lucruri în propriile avantaje”, a concluzionat ea.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE