Sunt discuții la Bruxelles despre agenda Consiliului JAI din decembrie, când ar putea fi decisă aderarea României la spațiul schengen. Reprezentanții țărilor membre in consiliul uniunii europene vor decide dacă extinderea Schengen va fi pe ordinea de zi a miniștrilor de interne care se vor întruni in 8 Decembrie.
Agenda oficială va fi anunțată cu doua saptămâni înainte.
În urmă cu doar câteva săptămâni, Parlamentul European a votat o rezoluție prin care a cerut Consiliului UE să dea undă verde României și Bulgariei pentru a intra în Spațiul Schengen.
Rezoluția nu are un caracter legislativ, dar reprezintă un semnal politic la nivel european privind șansele sporite ale României de a adera la Schengen.
Din punct de vedere tehnic, România îndeplinește toate condițiile încă de acum 11 ani, însă țara noastră s-a lovit de opoziția Finlandei și a Olandei. Dacă Finlanda a renunțat între timp la obiecțiile față de aderarea României, în condițiile în care are nevoie de un votul nostru pentru a se alătura Alianței Nord-Atlantice, parlamentul olandez a adoptat luna trecută o rezoluție împotriva intrării României în Schengen.
Aderarea României la Schengen, impuls major pentru economie
Intrarea României în Schengen ar aduce beneficii majore economiei, spune ministrul Finanțelor, Adrian Câciu. Un rol important îl joacă exportul, care s-ar simplifica foarte mult. Acum, controlul vamal la granițele cu statele din spațiul de liberă circulație înseamnă timp pierdut pentru transportatorii români.
Sunt zile în care coloana de TIR-uri, care așteaptă să iasă din țară pe la Vama Nădlac II, din județul Arad, se întinde pe mai bine de cinci kilometri. Astfel de situații nu ar mai fi posibile, dacă România ar adera la Schengen. Ministrul Finanțelor calculează deja beneficiile pe care le-ar avea România. Adrian Câciu se așteaptă la un plus de 0,5 puncte procentuale la creșterea economică, datorită exporturilor, investițiilor noi și fluxului comercial prin spațiul de liberă circulație.
Adrian Câciu, ministrul Economiei: „Intrarea în Schengen ar putea însemna un beneficiu major pentru economia românească. După calculele mele ar aduce un plus de 0,5 puncte procentuale la creșterea economică. Aceasta ar veni din exporturi, din investiții noi în România, din fluxuri comerciale.”
Iova Acimovăț a pus în urmă cu 18 ani bazele unei companii de transport internațional de persoane, inclusiv de la aeroportul din Timișoara în occident, cu microbuze și autoturisme. Șoferii săi s-au confruntat, adesea, cu situații imprevizibile, cauzate de blocaje la vamă, care-i afectează în mod direct și pe clienți.
Iova Acimovăț: „Există perioade în care standardul este de 20-30 de minute de așteptare, dar există perioade în care se stau și ore, multe ore, începând cu una, două, poate chiar trei ore. Am avut și situații în care clienții au pierdut avionul sau clienții care au aterizat au avut de așteptat. Dar speranțele transportatorilor se leagă acum tot mai mult de faptul că țara noastră ar putea fi acceptată, în curând, în spațiul Schengen și, astfel, ar fi eliminate controalele interne la frontierele UE.”
România așteaptă de 15 ani să intre în spațiul de liberă circulație, încă de când a devenit membră a Uniunii Europene. Țara noastră îndeplinește condițiile tehnice, însă aderarea depinde de un acord politic comun. În timpul vizitei în România, premierul olandez, Mark Rutte, a spus că Țările de Jos, în principiu, nu se opun.