Zilnic, patru bolizi de lux sunt înmatriculați în țara noastră. Chiar dacă prețurile ajung la sute de mii de euro, în prezent, zeci de mii de români dețin mașini din gama premium, iar apetitul pentru supermașini este în creștere. Este o tendință remarcată și de guvernanți, care vor să-i taxeze pe proprietari cu un nou impozit anual de 0,5% din valoarea acestor autovehicule de lux, care au o vechime de până la 3 ani și cu un preț mai mare de 100.000 de euro.
Această taxare ar veni după ce Executivul a propus și taxa pentru imobilele scumpe. Potrivit unor surse guvernamentale, la începutul acestei săptămâni, liderii PSD și PNL au discutat, de principiu, introducerea acestei taxe.
Românii au un mare apetit pentru mașini de lux
Anul trecut, în țara noastră figurau ca înmatriculate peste 8.000 de modele Porsche, în jur de 500 de modele Bentley și tot atâtea Maserati, peste 250 de Ferarri, aproape 200 de autoturisme Rolls-Royce și peste 100 de Lamborghini.
Peste 10.000 de mașini de lux sunt înmatriculate în România
- Porsche – 8.209
- Maserati – 511
- Bentley – 483
- Ferrari - 261
- Rolls- Royce – 183
- Lamborghini - 114
- Aston Martin - 96
Dacă noua taxare va deveni realitate, proprietarul va plăti anual 500 de euro, la o valoare de minim 100.000 de euro, și va ajunge la un impozit de 2.000 de euro pentru autovehiculele cotate la 400.000 de euro.
Romeo Dunca, om de afaceri: "Nu e problemă, cine nu-și poate permite să o plătească își cumpără o mașină mai ieftină. România este o țară care produce mai puțin decât consumă și din acest considerent, ar trebui reduse impozitele pe muncă și crescute pe consum. Viciul trebuie impozitat, luxul trebuie impozitat".
În primele patru luni ale acestui an, în România au fost cumpărate sute de mașini sport și de lux, precum Ferrari, Rolls Royce, Lamborghini, Bentley, Porsche sau Aston Martin. Acestora li se adaugă aproape 4.000 de modele de lux BMW, Mercedes-Benz sau Audi.
Mașini de lux cumpărate în primele 4 luni din 2023, în România
- 185 Porsche
- 17 Bentley
- 16 Rolls Royce
- 14 Lamborghini
- 9 Aston Martin
- 5 Ferrari
Sursa: APIA
Taxa pe mașini de lux nu ar afecta vânzările acestor bolizi
La achizițiile de mașini noi, se adaugă mașinile de lux cumpărate la mâna a doua. Potrivit datelor de pe piață, tot în primele patru luni, aproximativ 500 de români au scos din buzunare câte 300.000 - 400.000 de euro pentru o mașină de superlux la mâna a doua.
Mai mult de jumătate dintre acestea sunt ultimul model și au până în trei ani vechime. "Actorii de pe piață" susțin că efectul noii taxe va fi unul neglijabil.
Bogdan Penciu, dealer auto: "Nu va afecta achiziția de mașini de lux. De doi ani, prețurile mașinilor au crescut, inclusiv al celor de lux. Dacă înainte o mașină era undeva la 70.000 - 80.000 de euro, acum a ajuns la 100.000 și nu este niciun fel de problemă. Cine are 100.000 de euro clar va avea și diferența pentru a-și cumpăra mașina dorită. Ne îndreptăm pe trendurile de afară. Spre exemplu, în Turcia, dacă vrei să-ți cumperi o mașină de lux, taxele sunt de 100%."
În Europa, taxa pe mașinile de lux ajunge și la 20.000 de euro, cum este cazul Franței, acolo unde s-a ajuns la un pas ca această taxă să fie majorată la 50.000 de euro.