Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ochelarii smart ne ajută să filmăm și să postăm direct pe rețelele de socializare. Dar vin cu o mare problemă: oricine poate fi filmat, fără acord

În curând nu va mai fi nevoie să ne folosim telefonul sau aparatul de fotografiat pentru a face poze: ne vom folosi ochelarii.

Prin simpla apăsare a unui buton pe rama ochelarilor, vom putea înregistra, face poze și posta direct pe rețelele de socializare. Noua tehnologie vine însă cu o mare dilemă: este sau nu etic să poți filma pe oricine – oriunde? 

Spectacles, ochelarii smart care se conectează cu Snapchat

Ochelarii smart nu sunt ceva nou: ei există pe piață de ani buni și au fost folosiți, în special, de fotografii profesioniști. Recent însă - aceștia au devenit disponibili și pentru oamenii de rând. În 2016, Snapchat, o rețea de socializare care la acea perioadă aduna aproape 160 de milioane de utilizatori, a lansat pe piață Spectacles, o pereche de ochelari în rama cărora se găsea o cameră de fotografiat vizibilă.

Ochelarii permiteau utilizatorului să facă videouri scurte, care să poată fi încărcate direct pe telefonul mobil și postate pe rețeaua de socializare. Erau achiziționați doar dintr-un vending machine special – Snapbot – care era disponibili doar în câteva state din America. Cele mai multe se puteau găsi în California. În anii ce au urmat, au fost lansate încă 3 variante – ultimii, lansați anul trecut, având și capabilități AR. Acești însă sunt momentan destinați doar creatorilor digitali.

Meta a lansat o pereche de ochelari smart, în parteneriat cu cea mai cunoscută companie de ochelari de soare

Snapchat pare că l-a inspirat și pe Mark Zuckerberg, care nu a vrut să rateze posibilitatea de a intra în lupta ochelarilor smart: așa că Meta a lansat în parteneriat cu una dintre cele mai mari companii de ochelari de soare de la nivel mondial o pereche care, spre deosebire de Spectacles, nu ies cu nimic în evidență: par niște ochelari absolut normali.

Prin simpla apăsare a unui buton din interiorul ramei poți face o poză cu ajutorul camerei de 5mp, iar dacă ții apăsat mai lung poți înregistra un video de maximum un minut. Apoi, acestea pot fi postate direct din ochelari pe Instagram sau Facebook. În plus, în ramă este inclus și un difuzor și un microfon, permițând ultilizatorul să răspundă la telefon fără a mai folosi căști.

Ochelarii au fost promovați chiar de Mark Zuckerberg, care a spus că acest device este modul în care vom posta de acum înainte, motiv pentru care sunt puși la vânzare la un preț modest.

Device-ul a stârnit controverse: oricine ar putea fi filmat, fără să își dea acordul

Ray Ban Stories au un design futuristic, iar camera este aproape insesizabilă. Singurul indiciu că cineva ar filma este că se aprinde o mică lumină – care nu poate fi observată la lumina zilei. Acest lucru, însă, a stârnit controverse legate de faptul că oricine ar putea fi filmat, fără ca acesta să își dea seama.

Meta a recunoscut printr-un comunicat că femeile, copiii și grupurile minoritare sunt expuse la un risc crescut de a a fi fotografiați sau filmați fără acord. În ciuda acestui fapt, compania nu a făcut nimic pentru a combate această problemă. 

Momentan, ochelarii Meta sunt disponibili doar în 10 țări: SUA, Marea Britanie, Irlanda, Austria, Belgia, Franța, Italia, Spania și Australia.

Tehnologia evoluează – iar producătorii acestor ochelari smart încercă să găsească modalități pentru a preveni eventualele abuzuri. Cu toate acestea, drumul până la popularizarea acestor device-uri este unul lung.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE