Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

O mașină Tesla, „păcălită” să lovească un zid fals. Un fost inginer al NASA a demonstrat că e posibil

O nouă dispută s-a iscat în ceea ce privește „inteligența” mașinilor Tesla. Majoritatea companiilor care dezvoltă tehnologii de conducere autonomă folosesc o combinație de senzori (camere, radar, LiDAR și ultrasunete), însă Tesla insistă să folosească doar camere, conform publicației Electrek.

Pilotul automat al unei mașini Model Y a fost păcălit să lovească un zid fals. Experimentul a fost făcut de un fost inginer al NASA, Mark Rober, iar testul a avut rolul de a compara sistemul LiDAR cu o cameră a mașinii. Zidul a fost unul fals, care era făcut să semene cu șoseaua respectivă.

O mașină Tesla, „păcălită” să lovească un zid fals

În videoclipul făcut public, Mark Rober pune o Tesla Model Y pe Autopilot, pe care o compară cu un vehicul care utilizează un sistem LiDAR, într-o serie de teste în condiții diferite.

Tesla cu pilot automat a reușit să oprească pentru a nu lovi un manechin aflat în mijlocul drumului, atunci când era statică, în mișcare sau în momentul în care sunt îndreptate spre ea mai multe reflectoare. Însă nu a putut opri în condiții de ceață sau ploaie puternică. Practic, atunci când a fost cuplat Autopilot, mașina a intrat în zidul fals Wile E Coyote.

LiDAR, un sistem bazat pe laser, este capabil să detecteze obstacolul mai bine în condiții de ceață densă decât un sistem obișnuit de camere. Iar drumul fals pictat servește pentru a ilustra problema carenței camerelor video față de senzorii radar sau LiDAR. Acestea se bazează pe percepția obstacolelor potențiale mai degrabă decât pe date concrete despre obstacolele potențiale.

Cu alte cuvinte, senzorii LiDAR nu au ținut cont că peretele era pictat, ci le-a păsat doar că era un perete, pur și simplu. În schimb, camerele pot fi păcălite dacă imaginea pictată este foarte realistă.

Constructorul auto a eliminat radarele din gama sa de vehicule și chiar a dezactivat radarele deja instalate în vehiculele existente. Strategia nu a dat roade, deoarece sistemele Tesla sunt încă blocate la nivelul 2 al sistemelor de asistență pentru șofer. Tehnologia merge și mai departe, iar șeful companiei Tesla, Elon Musk, susține că avantajul mașinilor sale constă în faptul că, odată rezolvată problema autonomiei, va putea să se extindă mai rapid decât concurenții, deoarece sistemul de viziune plus rețea neuronală este conceput să funcționeze ca un șofer uman și, prin urmare, va putea să se adapteze la orice drum.

Criticii au ripostat la aceste afirmații, mai ales că Musk a menționat că Tesla va atinge „nivelul 5 de autonomie”, ceea ce înseamnă „în orice condiții”. Iar camerele mașinii au limitări în acest sens, dar care trebuie să fie rezolvate de senzorii LiDAR. Însă în realitate, atingerea nivelului 5 de autonomie nu poate fi atins cel puțin de vreunul dintre vehiculele Tesla din prezent. Până și nivelul 4 este discutabil.

Deși folosesc lumina în locul undelor radio, lidarele sunt practic radare de înaltă rezoluție. Dar problema este că Musk a adoptat o poziție foarte fermă împotriva lor de stât mult timp încât acum, când acestea s-au îmbunătățit enorm și au scăzut și prețurile, el tot nu recunoaște că a greșit în predicțiile sale.

În condiții de trafic real, sistemul Full Self-Driving (FSD) poate recunoaște și răspunde la semafoare, precum și la stopuri.

Modelele actuale (2021+) sunt echipate cu Tesla Vision, care constă în opt camere externe care oferă vizibilitate la 360 de grade până la 250 de metri, combinate cu senzori ultrasonici pentru detectarea la mică distanță.

În ceea ce privește LiDAR, acest sistem utilizează impulsuri laser pentru a crea hărți 3D de înaltă rezoluție ale mediului înconjurător, dar necesită hardware specializat pentru a procesa datele.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE