Noua ministră franceză a Educației, Amelie Oudea-Castera, se află sub o presiune tot mai mare din cauza deciziei sale de a-și înscrie copiii la o școală privată, o dispută care umbrește încercarea președintelui Emmanuel Macron de a-și relansa cel de-al doilea mandat printr-o remaniere guvernamentală, relatează euronews.com.
Opozanții au pus la îndoială insistența ei de a trimite un copil la o școală privată din cauza absențelor profesorilor și a deficitului de personal de la instituția publică din centrul Parisului, într-o dispută din ce în ce mai acerbă și personală.
Oudea-Castera a fost unul dintre principalii câștigători în remanierea de săptămâna trecută, fosta campioană franceză de tenis la juniori primind Ministerul Educației, alături de portofoliul său existent de ministru al Sportului.
Oudea-Castera va conduce și pregătirile pentru Jocurile Olimpice din 2024
În fruntea noului "superministeriu", ea va conduce pregătirile pentru Jocurile Olimpice din 2024 de la Paris, precum și gestionarea uneia dintre cele mai sensibile probleme din politica franceză.
Controversa a început vineri, când Oudea-Castera a declarat reporterilor că a ales să își înscrie fiul la o școală privată de elită din cauza "orelor de predare fără un profesor care să îl înlocuiască serios" la școala publică, numită Littre.
Vorbind reporterilor în prima sa vizită la o școală în calitate de ministru, ea a spus că ”i-a ajuns, la fel ca sute de mii de familii" din Franța.
Toți cei trei fii ai lui Oudea-Castera, care este căsătorită cu președintele gigantului farmaceutic francez Sanofi, Frederic Oudea, au urmat în schimb cursurile prestigioasei școli Stanislas, o instituție catolică din apropierea casei sale din Paris.
Școala privată a fost investigată de Ministerul Educației încă de anul trecut, din cauza unor articole de presă despre comportamente homofobe și sexiste.
Rapoarte dezastruoase la PISA, pentru Franța
Franța a înregistrat la testele PISA un punctaj de 474, la matematică și lectură, și de 487, la științele naturii. Rezultatele sunt cele mai scăzute măsurate vreodată în Franța în toate domenile investigate: performanțele elevilor francezi au scăzut, în patru ani, cu 21 de puncte la matematică, 25 de puncte la înțelegerea cititului și șase puncte la științe.
În ce privește înțelegerea unui text citit și matematică, trendul descendent s-a înregistrat încă din 2012, accentuându-se din 2018 (când a înregistrat 493 de puncte, față de 474 în 2022).
Una dintre cauzele acestei scăderi este imigrația puternică: copiii imigranților tind să obțină rezultate mai scăzute. Alte cauze depistate: violența din școli, folosirea excesivă a telefonului și lipsa acută de profesori.
Imediat după publicarea rezultatelor PISA, fostul ministru al Educației, Gabriel Attal, a reacționat, propunând un „Șoc educațional”.
Pe 5 decembrie, ministrul Attal a propus o serie de măsuri, printre care și implementarea metodei de învățare a matematicii dezvoltată de Singapore, stat care a înregistrat anul acesta cele mai mari performanțe ale elevilor, în toate domeniile.
Attal a anunțat că această metodă de învățare va fi generalizată în școlile primare de la începutul anului școlar 2024.