Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Mobra, marcă istorică de motociclete, în pericol de a fi pierdută de România. Colecționar: ”E identitatea noastră națională”

Mobra, marcă românească de motociclete cu trecut important, are un viitor incert. Aceste motociclete au fost realizate la fabrica Tohan Zărnești, iar producția a durat până în anul 1994. În prezent, fabrica Tohan nu mai are dreptul de folosire a mărcii Mobra, pentru că nu a reînnoit dreptul de folosință, o formalitate care se reia o dată la zece ani. În aceste condiții, există mai multe persoane private care fac demersuri de preluare a mărcii Mobra, însa până acum nu există o pronunțare oficială sau legală în acest sens.

În direct la Euronews România, Răzvan Cornel Marcu a povestit că se mândrește cu o colecție impresionantă de motociclete Mobra, produse în perioada comunistă de Uzina Mecanică Tohan Zărnești. Deoarece hobby-ul lui Răzvan este recondiționarea acestor vehicule, atât de populare înainte de Revoluție, în garajul locuinței sale se află mai multe modele depozitate cu grijă și întreținute permanent.

”Nu a fost ușor. Exponatele se găsesc din ce în ce mai greu și într-o stare cât mai deplorabilă. Restaurarea propriu zisă, precum și achiziția lor impune niște costuri deosebit de ridicate și o implicare emoțională extraordinar de mare.

Este un hobby cu deconectare de la jobul full time, pasiunea pentru motociclete în special și pentru mașini o am de foarte multă vreme, de când eram mic. Faptul că încerc să dețin toată colecția de motociclete românești este o chestie personală și o țintă pe care sper să o ating cât de curând”, a afirmat Răzvan Cornel Marcu, la Euronews România.

VEZI GALERIA
3 imagini

Mobra, promovată în comunism cu lozinca: ”Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra”

Tânărul din județul Alba cred că o posibă renaștere a mărcii ”Mobra” ar fi ”extraordinar de bună”.

”Mobra înseamnă o identitate națională. Amintiți-vă că erau tot felul de lozinci în perioada trecută: moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra.

Putem să ne uităm la Royal Enfield care s-au reinventat și fabrică motocicletele în India. Java la fel. Au un succes extraordinar de mare. Cred că și Mobra ar putea ridica standardul mult mai sus decât este în momentul de față.

De aproape 20-30 de ani, marca Mobra a stagnat. Nu a mai făcut absolut nimic, deși are tehnică, are ingineri, posibilitatea să producă ceva”, a spus Răzvan Cornel Marcu.

Din pasiune, a reușit să aibă în colecția sa nouă motociclete, iar patru dintre aceste sunt ”Mobra”.

”Le-am găsit la proprietari, le-am recondiționat. Mobra 50 din 1970 am refăcut-o în cinci ani de trei ori ca să ajungă la calitatea și la standardul dorit. De trei ori înseamnă refăcut motor, partea electrică, sablat și vopsit.

Le-am găsit în stare deplorabilă, nu se mai găsesc în stare bună. Sunt foarte puține pe care le mai găsim ca «barn find» pe la persoanele în vârstă care le țineau cum le țin eu de bune, acoperite, îngrijite. Foarte greu găsim așa ceva. Și dacă găsim, din păcate ajung persoanele care vor să facă un profit în timp scurt și foarte mare. Aceștia profită de inocența persoanelor și e o modalitate prin care se pierd pentru bani”, a mai mărturisit el.

Piese pentru Mobra, fabricate la strung: ”Sperăm să ducem încă 50-100 de ani mai departe această pasiune”

”Foarte multe dintre piese nu se mai găsesc, dar având un cerc de prieteni foarte pasionați, chiar la noi acasă, în Alba Iulia, foarte multe dintre piese s-au fabricat pe strung. Deci, s-au refabricat. Toate erorile de fabrică au fost corectate, practic a fost îmbunătățit cu tehnologiile de astăzi.

Mobra, pe finalul producție, erau efectiv defecte din fabrică. Toate piesele le refacem, le îmbunătățim. Sperăm să ducem încă 50-100 de ani mai departe această pasiune”, a mai precizat colecționarul de motociclete.

Răzvan Cornel Marcu a explicat că recondiționarea unei motorete Mobra poate dura chiar și doi ani, iar costurile se pot ridica și la 5.000 de euro.

”Cel mai nou exemplar recondiționat este mini Mobra. Are niște lucruri care o diferențiază de cele din ultimele serii. Este fabricație 1979. Este un exemplar rar. Toate sunt cu acte, înmatriculate și toate sunt funcționale. (...) Ultima dată am făcut 100 de kilometri cu Mobra. Am avut o acțiune la Retromobil în județul Alba și am fost cu motocicleta pe un drum vechi”, a mai spus el.

Colecționar, despre reluarea producției de motociclete Mobra la Tohan. ”Trebuie să țină cont și de identitatea noastră”

”Cu tehnologia și inginerii care sunt la Tohan, cu siguranță că ar avea șanse pe piață, dar putem privi și alternativa de a fabrica și în altă țară.

Cine dorește să obțină licența și dacă dorește să fabrice în continuare, trebuie să țină cont de aspectele de producție și de identitatea noastră până la urmă. Cred că aș fi primul care ar cumpăra modelul”, a mai precizat Răzvan Cornel Marcu.

De ce România ar putea pierde marca Mobra

România ar putea pierde Mobra, marcă istorică românească de motociclete, deoarece titularul moral al brandului, fabrica Tohan din Zărnești, județul Brașov, a neglijat să reînnoiască dreptul de folosință, o formalitate care se reia o dată la zece ani, notează Libertatea.

De acest context confuz a profitat un investitor român care a depus la începutul lunii aprilie 2024 o solicitare la Oficiul European de Proprietate Intelectuală (EUIPO). Prin acest demers, vrea ca el să fie singurul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană. 

Din aceste considerente, fabrica Tohan din Brașov nu mai are dreptul să folosească brandul Mobra până la finalizarea procedurii de la Alicante, Spania, acolo unde se află sediul EUIPO. 

Mobra a fost creată de fabrica Tohan din Brașov – Zărnești (Motocicleta Brașov), iar producția a durat până în anul 1994,  fiind realizate în timp mai multe extensii ale mărcii: Mobra 50, MiniMobra și Mobra Hoinar (prototip integral românesc).

Uzina Mecanică Tohan este filială a Companiei Naționale ROMARM. La uzina din Zărnești, unde s-au fabricat și biciclete Pegas, se mai produce doar armament - muniție pentru artilerie, grenade, precum și rachete.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE