Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Metodă nouă. Schema prin care Rusia își disimula acțiunile de dezinformare în SUA, încât totul să pară natural. Influenceri conservatori și de extremă dreapta nu știau că sunt plătiți de ruși

SUA acuză Rusia că folosește influenceri americani de extremă dreapta în încercarea de a răspândi propaganda Kremlinului și interesele Rusiei, înainte de alegerile prezidențiale. Numai că totul era atât de bine pus la punct încât acei influenceri nici nu știau că sunt plătiți de Moscova.

Departamentul american de Justiție a dezvăluit că doi angajați ai radioului rus de stat (RT) ar sta la originea unei scheme de finanțare și direcționare secretă a producției de clipuri video pe rețelele de socializare din SUA. Clipurile au strâns milioane de vizualizări.

Cum și-ar fi disimulat Rusia acțiunile de dezinformare în SUA

În plus, Departamentul de Justiție spune că respectiva companie nu a menționat nicăieri că primește finanțare de la RT și că nici ea, nici fondatorii săi nu s-au înregistrat, așa cum prevede legea, ca „agent al unui investitor străin".

Angajații respectivi ai RT, numiți în rechizitoriu drept Kostiantyn Kalashnikov și Elena Afanasyeva, au fost acuzați de conspirație în vederea spălării de bani și conspirație pentru încălcarea legii privind înregistrarea agenților străini. Ei ar fi canalizat între 8,7 și 10 milioane de dolari către o companie din Tennessee, care a avut contracte cu acei influenceri cu audiențe mari în mediul online, fără ca influencerii să știe că respectiva companie era subordonată intereselor Rusiei.

„Compania (n.r.: din Tennessee) nu le-a dezvăluit influencerilor sau milioanelor lor de urmăritori legăturile pe care le are cu RT și cu guvernul rus. Mesajul Departamentului de Justiție este clar: nu vom avea nicio toleranță față de încercările regimurilor autoritare de a exploata sistemele noastre democratice de guvernare”, a declarat procurorul general Merrick Garland, citat de publicația Npr.

El susține că departamentul pe care îl conduce a descris acest rechizitoriul ca fiind „cel mai mare efort de până acum de a respinge încercările Rusiei de a răspândi dezinformarea înainte de alegerile prezidențiale din noiembrie.”

Însă presa americană spune că a aflat despre ce companie este vorba, iar detaliile din rechizitoriu se potrivesc cu Tenet Media, din Nashville. Chiar și decrierea propriului site spune multe: „O rețea de comentatori heterodocși care se concentrează pe probleme politice și culturale occidentale”.

Tenet a fost fondată în 2022, de Lauren Chen, un YouTuber canadian conservator, și de soțul său, Liam Donovan, al cărui profil X îl descrie ca președinte al Tenet Media. Chen găzduiește și o emisiune la BlazeTV și este un colaborator al grupul activist de dreapta Turning Point USA. Ea a scris articole de opinie pentru RT în 2021 și 2022.

Emisiunile Tenet Media din ultimele luni au avut invitați conservatori de seamă, inclusiv nora lui Donald Trump și copreședintele RNC, Lara Trump, fostul candidat republican la președinție Vivek Ramaswamy și candidatul republican la senatul american, Kari Lake.

Influencerii nu știau că erau plătiți de Moscova

Potrivit datelor procurorilor, fondatorii companiei din Tennessee au lucrat cu Kalashnikov și Afanasyeva, pentru a recruta influenceri care să realizeze clipuri pentru a fi publicate pe YouTube, TikTok, Instagram și X. Rechizitoriul spune că cele aproape 2.000 de videoclipuri de pe YouTube au adunat peste 16 milioane de vizualizări.

Aceste investigații au loc în timp ce oficialii americani din serviciile de informații spun că se constată o escaladare a eforturilor străine menite să influențeze rezultatul alegerilor. Pe 5 septembrie, Guvernul a pus sechestru pe 32 de domenii de internet conectate la o operațiune separată de influență rusă. În plus, Iranul a fost acuzat recent că a încercat să pirateze atât campaniile prezidențiale republicane, cât și pe cele democrate.

Însă ceea ce diferențiază această operațiune orchestrată de rușii de la RT este că totul părea să fie real, datorită numelor foarte cunoscute implicate.

„Cumpărarea unor influenceri autentici este o utilizare mult mai bună a fondurilor decât crearea de persoane false, deoarece acei influenceri își aduc cu ei și propriile audiențe și sunt, de fapt, reale”, a scris Renée DiResta, autoarea cărții 'Invisible Rulers: The People Who Turn Lies Into Reality'.

„După ce Rusia a început invazia în Ucraina, din februarie 2022, mulți distribuitori americani de cablu au renunțat la canalele RT și RT America. Dar acea schemă bine pusă la punct a permis RT să ajungă pe ascuns la publicul american, fără să fie prezentă pe undele radio", se arată în rechizitoriu.

Tenet a fost lansat public în noiembrie 2023, cu șase colaboratori cunoscuți în mass-media de dreapta, printre care Benny Johnson, Tim Pool, David Rubin sau Lauren Southern. Videoclipurile pe care ei le creează pentru Tenet acoperă în mod regulat elemente conservatoare, inclusiv problema migranților, a persoanelor transgender, cenzură online și atacuri împotriva vicepreședintelui Kamala Harris și a președintelui Joe Biden.

„Deși opiniile exprimate în clipurile video nu sunt uniforme, subiectul și conținutul acelor clipuri sunt adesea în concordanță cu interesul Guvernului Rusiei de a amplifica diviziuni interne în SUA, pentru a slăbi opoziția americană față de interesele de bază ale Guvernului Rusiei, cum ar fi războiul în curs din Ucraina”, se mai arată în rechizitoriu.

Pentru că nu aveau cunoștință de legăturile pe care acest proiect le are cu Rusia, influencerii Johnson, Pool și Rubin au postat declarații pe X, în care au spus că ei, de fapt, sunt victime.

Compania din Tennessee oferea condiții atractive, potrivit rechizitoriului. De exemplu, un influencer a fost plătit cu 400.000 dolari pe lună, un bonus la semnătură de 100.000 de dolari și un bonus suplimentar de performanță, în schimbul a patru videoclipuri pe săptămână.

Afanasieva ar fi exercitat mult control asupra operațiunilor companiei din Tennessee, inclusiv în politica editorială, în sensul în care conținutul se baza pe narațiunile Kremlinului.

Rechizitoriul mai precizează că Afanasyeva a dat directive companiei din Tennessee să dea vina pe Ucraina pentru acel atac terorist din Moscova, din martie 2024, care a avut loc într-o sală de concerte, cu toate că ISIS a revendicat atentatul. Iar conducerea companiei a spus că „o va face cu plăcere”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE