Lucian Romașcanu, ministrul Culturii, a declarat, luni, în direct la Euronews România, că vrea ca postul de manager al Teatrului Național din București să fie ocupat „până în luna iunie” de un actor și a recunoscut că la nivelul managementului statului există o „tentație a interimatului (...) pentru că poți să îți ții oamenii în mână și dacă nu ești cuminte, pleci”, o abordare pe care nu o încurajează.
Întrebat de ce domeniul culturii este considerat „cenușăreasa”, Romașcanu a precizat că „întotdeauna banii sunt insuficienți”, iar „niciodată cultura nu a avut ar fi trebuit să aibă”
„E simplu să îi zici așa, dar nu este (cenușăreasa, n.red). Sigur, dacă raportăm bugetele la celelalte ministere, poți spune, domnule, are puțini (bani la dispoziție). Întotdeauna cultura nu a avut sau niciodată cultura nu a avut ar fi trebuit să aibă. Întotdeauna banii sunt insuficienți, dar pot să spun că anul trecut am avut bani cât să putem să facem ceea ce ne-am propus la un nivel rezonabil, cu vreo 45% mai mult decât în 2021, anul acestea cu vreo 15% mai mult decât anul trecut”, a explicat ministrul Culturii, la Euronews România.
Lucian Romașcanu a afirmat că există patru „actori importanți în susținerea fenomenului cultural”.
„Primul este administrația centrală, dar nu trebuie să uităm că există foarte multe fonduri și programe la nivelul administrațiilor locale și mă bucur să văd că există primari și președinți de CJ care investesc suficient de mult în cultură.
Al treilea pilon principal - și nu încetez să-l spun - este sectorul privat care trebuie să sprijine sau ar trebui să sprijine la un nivel important fenomenul cultural pentru că trebuie să mai lucrăm la legea mecenatului, a sponsorizării, dar dincolo de asta, a băga a bani în cultură din zona privată e gest care aduce niște dividente mâine, nu poimâoine, la nivel de societate îți va aduce un mare beneficiu cel puțin din punct de vedere al modului în care se vor raporta la tine cei pe care îi vei angaja.
Al patrulea pilon este publicul care este extrem de generos în acest moment. Nu cred că avem vreun spectacol la care să mai găsim bilete. Peste tot sălile sunt pline”, a afirmat Romașcanu.
Motivul pentru care ministrul Culturii vrea ca șeful teatrului să fie artist. „În România se spune că interimatul este cea mai lungă perioadă”
Lucian Romașcanu este de părere că este „obligatoriu” ca managerul teatrului să fie artist și că ar vrea ca până în luna iunie să fie ocupat postul de manager al Teatrului Național din București.
„Da, obligatoriu (ca șeful teatrului să fie artist, n.red). De aici ni se trag multe lucruri și cel mai important este selecția, să spunem, pentru managerul Teatrului Național din București. Este o evidență. (...)
Este într-un fel o scădere a noastră pentru că în România se spune că interimatul este cea mai lungă perioadă. Interimatul nu este ceea ce trebuie nicăieri, cu atât mai puțin în cultură, pentru că omul ăla care e acolo trebuie să știe că nu vine decât cel care îi semnează interimatul și să spună: du-te acasă pentru că îl pun pe celălalt.
E o tentație a interimarului la nivelul managementului statului pentru că atunci poți să îți ții oamenii în mână și dacă nu ești cuminte, pleci.
Nu sunt adeptul acestei chestiuni și vreau să avem cât de curând un manager la Teatrul Național. Până în iunie să avem acest post ocupat.
Din punctul meu de vedere, ar trebui ca managerul unei instituții de cultură să fie cel care este acum managerul artistic, adică să fie cel care are grijă de repertoriu, de trupă, de contracte și de turnee. Este evident că în UNARTE nu se învață nici legea achizițiilor publice, nici Codul Muncii, nimic din zona asta.
Atunci obligi un artist care este ca formare să se lovească de birocrația infernală din instituțiile statului
Aș vrea să avem în fruntea teatrului o personalitate artistică (...) și lângă să fie un chief operating officer, un director operațional, care să le știe pe toate acestea”, a menționat Lucian Romașcanu, la Euronews România.
Ministrul Culturii a amintit că în acest mandat a funcționat Teatrul Național în mandatul lui Ion Caramitru care a condus instituția în perioada 2005 - 2021.
Lucian Romașcanu vrea schimbarea legii managementului cultural. „Există instituția concursului închis care este, din punctul meu de vedere, o exagerare”
De asemenea, Romașcanu a explicat ce studii de specialitate ar trebui să aibă persoanele ce vor să conducă instituțiile de cultură din România.
„Pentru directorul artistic vor să rămâne cu ce e acum; studii de artă și similare. Pentru celelalte este suficient de bine să fii un artist cu studii de management cultural, dar poți să fii un economist bun, poți să fii un jurist bun. N-ar trebui să fie limitări pe zona de director operațional.
E doar una dintre modificările pe care vrem să le facem la această lege ( legea 189 a managementului cultural).
În acest moment există instituția concursului închis care este din punctul meu de vedere o exagerare, adică dacă ai luat 9 la ultima evaluare, te înscrii singur la concurs.
Voiam la un moment dat să limităm numărul de mandate. Până la urmă, mi-am dat seama totuși că ar putea fi nelimitat numărul de mandate, în contextul în care acel director este unul bun, cu condiția ca la fiecare sfârșit de mandat să existe un concurs deschis, să se lupte el și cu toți ceilalți care vor să acceadă la acea poziție. Sunt mai multe. Sper ca până în martie să punem în Parlament modificările la această lege, legea 189.
Postul (de manager al Teatrului Național din București) să fie ocupat până în iunie, pentru a avea la toamnă un nou manager”, a mai spus Romașcanu.