Mult promisa Autostradă 0, viitoarea Centură a Capitalei, începe să prindă contur și am putea circula integral pe sectorul de Sud în luna aprilie sau mai anul acesta. Ultimul lot rămas în lucru, Lotul 3, este la aproape 80% finalizat. Cum pe acest traseu de 17 kilometri ar fi trebuit să circulăm din noiembrie 2023, reprezentanții CNAIR se tem acum să mai dea pronosticuri.
Lotul 3 al Autostrăzii A0 Sud ar putea fi dat în folosinţă la sfârşitul lunii aprilie
Lotul 3 de pe A0 de pe partea de Sud, ultimul care încă nu este dat în circulație, ar putea într-un final să fie gata. Oficialii spun că stadiul lucrărilor a ajuns la 80%.
Mihai Alexandru Crăciun, fondator Construim România: În sfârșit, pe lotul acesta A0 Sud, lot 3, Aktor a ajuns la un ritm normal de lucru, nu excelent, dar nu prost. Se lucrează într-un ritm bun și firesc pentru acest tip de contract. La cum arată lucrurile și cum progresează, pentru că noi le urmărim săptămânal, arată ca și când într-adevăr tronsonul dintre DN6 de la Bragadiru și A1 se va deschide la final de aprilie.
Cristi Popa, jurnalist Euronews: După o iarnă complicată și o lungă serie de probleme, lotul 3 de pe A0 Sud se apropie de final. Sunt foarte mulți muncitori în momentul de față, de exemplu, unii dintre ei lucrează acum la asfaltarea bretelei care va face legătura între A0 și A1.
Cu o lungime de puțin peste 17 kilometri, ar fi ultima verigă din legătura A1-A2 pe partea de Sud. Constructorul spune că este în faza în care montează parapeții, iar apoi urmează trasarea benzilor.
Valentin Iacobescu, inginer: Momentan, noi vrem să terminăm acest sector dintre Podul de la Ciorogârla până în podul de la Rompetrol și apoi ne mutăm la următoarele... Treaba asta cu iarna pe noi ne-a cam întârziat cu vreo trei săptămâni. Noi suntem codependenți de celelalte lucrări. Trebuie să avem stratul de uzură așezat, noi în funcție de stratul de uzură dăm înălțimea stâlpului.
Chiar și așa, reprezentanții CNAIR sunt în continuare sceptici cu privire la momentul în care se va putea circula.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: Este lotul, ca să spunem așa, istoric. A început undeva prin 2019 – 2020, a avut întârzieri încă de la naștere ca să spunem așa, adică din perioada de proiectare, i-am și penalizat pe constructorii greci cu cinci milioane de lei, din care au plătit doar trei milioane, deocamdată. Acum suntem în faza de execuție care ar fi trebuit să fie finalizată prin noiembrie-decembrie 2023. Suntem în anul de grație 2025 și încă nu este finalizat acest lot. În schimb, o constantă în ceea ce privește acest lot, aproape în fiecare an constructorul grec dă un comunicat de presă în care spune că va termina măcar până la sfârșitul anului, asta se întâmplă în fiecare an. Iată că în ultima lor comunicare este că vor termina pe 25 aprilie, dar în paralel cu comunicarea pe care ne-au trimis-o și au transmis-o public că vor termina pe 25 aprilie - nu mai spun că spuseseră că termină pe 15 aprilie, după o săptămână s-au răzgândit, OK - în paralel cu această comunicare ne-au trimis și un grafic cu lucrări cu data de 3 iulie. Ca atare, nu știm exact cum să interpretăm.
Mihai Alexandru Crăciun, fondator Construim România: E o confuzie cauzată cumva și de constructor în sine, care a spus la un moment dat că are graficul de finalizare până la sfârșitul lui iulie, dar, între aprilie și iulie este vorba despre alte lucrări, nu pe acest tronson. De exemplu, mai sunt lucrări în afara corpului Autostrăzii, mai sunt parcările care trebuie finalizate, de asemenea mai este sectorul dintre A1 și Bâcu, acel drum comunal care este puțin probabil să fie inaugurat în același timp, în aprilie, ci va fi finalizat ulterior.
În aceste condiții, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere spun că, la final, contructorul ar putea fi penalizat pentru întârzieri cu 15 la sută din valoarea contractului pentru întârzieri.