Invitata lui Vitalie Cojocari la Euronews România, Ligia Deca, ministrul Educației, a vorbit inclusiv despre aglomerarea din clase și din școli și a spus dacă este posibilă sau nu rezolvarea problemei vizelor de flotant.
Ar putea fi reformat sistemul vizelor de flotant, așa cum cer unii părinți în București, cel puțin? Ce răspunde Ligia Deca:
Ligia Deca: „Aici am tot avut discuții. Am avut o discuție și cu Ministerul Afacerilor Interne, și cu primăriile. A fost la un moment dat o sugestie de a prioritiza domiciliul stabil față de viza de flotant, nu este constituțional. Am încercat să vedem dacă poate fi o soluție. Nu avem cum să adoptăm această soluție din punct de vedere legislativ”.
„Mai există soluția redesenării circumscripțiilor școlare. În mod normal, străzile arondate unei școli se determină de către inspectorat în funcție de proiecția de copii pe care cartierul respectiv o va avea. Ele se pot redesena, dar nu cred că rezolvă problema întru totul, pentru că oricum trebuie să le anunți cu ceva timp înainte și fenomenul vizelor de flotant continuă”.
„Eu cred că aici este nevoie de înțelegerea noastră, a părinților, că o școală bună, dacă este supraîncărcată, nu mai poate fi potrivită pentru copiii noștri. Adică, una este să ai un număr decent de copii în clasă și alta este să ai cu mult peste capacitate”.
Ministrul Educației: În București, sunt școli foarte aglomerate, în trei schimburi, la câteva sute de metri de școli care au spații disponibile
Ligia Deca: „Mai avem și următoarea situație: pentru că nu putem depăși numărul de elevi la clasă, ne-am asigurat de asta prin legislație, avem foarte multe clase. Aici este nevoie din nou de colaborare între școală, inspectorat și primărie pentru a găsi spații noi în care se desfășoară activitatea. Nu poți să le negi dreptul la educație și dreptul de a se înscrie la școală, dar, dacă în loc de trei clase cât avea în planul de școlarizare școala, se trezesc cu opt, și au fost cazuri, trebuie să găsești spații suplimentare, nu se poate altfel sau să treci în mai multe schimburi, ceea ce iarăși nu este fericit. Și atunci se creează aceste consorții școlare. În București, sunt școli foarte aglomerate în trei schimburi, la câteva sute de metri de școli care au spații disponibile.
„Din păcate, în multe cazuri, părinții sunt cei care refuză desfășurarea procesului educativ într-o altă locație. Și aici am rugat înțelegere și am lucrat cu primăriile, chiar la începutul anului am cerut lista școlilor, de exemplu, în trei schimburi, rugând și dând misiune inspectorilor să găsească soluții pentru a nu mai exista școli în trei schimburi. Și am încercat să reducem numărul acestor școli, mai ales că în lege, odată cu anul școlar 2025-2026, învățământul în trei schimburi nu mai este permis din punct de vedere legal.
„Și, totuși, încă se întâmplă, în mai puține școli, pentru că am redus numărul lor, dar din nou aici avem nevoie de două lucruri. Unu, avem nevoie inclusiv constructiv, de mai multe unități de învățământ în orașele aglomerate și acolo este vorba și despre cum recepționăm ansamblurile rezidențiale noi, care inițial au școli în proiect, după care atunci când se recepționează nu mai au unități de învățământ, și atunci normal, ei aglomerează unitățile deja existente. Avem nevoie și de înțelegere pentru crearea acestor consorții școlare, acolo unde există cerere mare să poți să folosești și alte spații. Nu se poate altfel. Și avem nevoie și de înțelegere pentru eventualele relocări în cazul în care se construiesc corpuri noi. Avem, de exemplu, apelul PNRR pe școli verzi, avem investiții din PNDL, de exemplu, în unități noi de învățământ. Ei, în acea școală, copiii trebuie relocați până când se construiește un corp nou sau până când se reabilitează sau se extinde cel existent.
Problema vizelor de flotant
Ligia Deca: „Nu se poate rezolva problema vizelor de flotant câtă vreme înscrierea la școală se va face în funcție de locul în care trăiești sau în care declari că trăiești, nu putem face o diferențiere între domiciliu și viză de flotant, din punct de vedere juridic. Putem, însă, să planificăm mai bine și să mărim rețeaua școlară acolo unde știm că vom avea un număr mare de elevi”.