Lansarea recentă a filmului „Barbie” a generat un val de „marketing roz” pe întreaga planetă, așa cum relatează AFP. De la accesorii, la haine și jucării, Barbie reprezintă un adevărat fenomen global.
„Barbie este peste tot, este croită pentru marketing. Este perfectă pentru că este deja o jucărie, un produs, și reprezintă un stil de viață și chiar o culoare”, a spus Paul Dergarabedian, analist media la compania specializată Comscore. Altfel spus, Barbie nu este doar o jucărie sau un brand, ci un adevărat construct social și în final un simbol al consumerismului.
Barbie și consumerismul
Deși Barbie reprezenta o alternativă la idealul patriahal, de-a lungul timpului au existat critici dure cu privire la modul în care păpușa a portretizat femeia perfectă, generând un stereotip social, un standard de frumusețe pe care nu l-am putut reproduce în lumea noastră imperfectă. În final, nu toate femeile pot (sau ar trebui) să fie blonde și să aibă o siluetă de invidiat. Diverse studii din trecut au ajuns la concluzia că expunerea copiilor la imagini cu păpuși Barbie le poate afecta stima de sine și îi poate determina chiar să-și schimbe alimentația pentru a încerca să emuleze formele păpușii.
Dincolo de aceste lucruri însă, Barbie simbolizează ceva mai mult: consumul ostentativ. Campanii de marketing agresiv a contribuit de-a lungul timpului la transformarea lui Barbie într-un simbol al consumerismului și al materialismului. Ea a fascinat tinerele fete, promovând shoppingul și o viață plină de farmec cu mult înaintea apariției influencerilor și a rețelelor de socializare.
Totodată, universul Barbie s-a extins gradual. Nu mai era de ajuns să deții o simplă păpușă Barbie. Treptat au fost introduse Casa de Vis, mașina Corvette și sute de accesorii și haine. Chiar și în prezent peste 100 de păpuși Barbie se vând în fiecare minut pe tot mapamondul, iar o Casă de Vis se vinde la fiecare două minute, potrivit Mattel, multinaționala americană producătoare de jucării.
Într-o reclamă din 1959, în care se prezenta jucăria, o femeie cânta pe fundal: „Barbie este mică, hainele și silueta ei arată atât de îngrijit...Într-o zi voi fi exact ca tine”. Barbie și toate accesoriile ei comunicau implicit nevoia de a avea totul - hainele, casa, mașina - pentru a fi cool. Cu alte cuvinte, păpușa a dat naștere unui arhetip feminin, promovând un tip de viață hedonist.
Numeroasele schimbări de look ale lui Barbie din ultimii ani – Barbie are acum mai multe cariere profesionale, mai multe culori ale pielii și mai multe siluete - nu anulează aspectul materialist al microcosmosului ei. Barbie rămâne unul dintre cele mai populare branduri din lume, cu peste 20 de milioane de urmăritori pe canalul de YouTube. Tocmai din acest motiv, Barbie nu este o simplă jucărie.