Un nou sezon de Formula debutează în acest weekend. Așteptările fanilor pentru o competiție strânsă pentru ambele titluri, la piloți și constructori, sunt foarte mari, mai ales după un sezon 2024 care a dat șapte câștigători diferiți și o luptă pentru titlul la constructori care s-a dat în ultima etapă a sezonului.
Sezonul 2025 de Formula 1 va avea 24 de etape, șanse dintre ele având și curse de sprint. Sezonul va debuta în Australia, după ce în ultimii ani prima etapă a fost în Bahrain, acolo unde echipele efectuează și testele înainte de noul sezon.
Punctul bonus pentru cel mai rapid tur, eliminat
Noul sezon va aduce și o modificare importantă: regula punctului suplimentar pentru cel mai rapid tur a fost eliminată, după ce s-a constatat că echipele o exploatau pentru a obține puncte suplimentare.
Una din discuții a fost după etapă din Singapore din sezonul trecut, când Daniel Riccardo a reușit cel mai rapid tur, însă a terminat cursa pe ultimul loc. Au fost atunci speculații că australianul, care pilota pentru VCARB, a doua echipă a celor de la Red Bull, a fost chemat la boxe și trecut pe pneuri soft, pentru a-i „fura” punctul suplimentar lui Lando Norris și a-l ajuta pe Verstappen, pilotul Red Bull, în lupta pentru titlu.
Schimbări majore în componența echipelor
Noul sezon de Formula 1 va aduce și schimbări importante în componența echipelor de Formula 1. Cea mai răsunătoare mutare este cea a lui Lewis Hamilton, care a părăsit Mercedes după 12 sezoane, șase titluri la piloți și opt titluri la constructori, pentru a se alătura celor de la Ferrari.
Mutarea, considerată una din cele mai mari, dacă nu chiar cea mai mare din istoria acestui sport, l-a lăsat fără loc la Ferrari pe Carlos Sainz, pilotul spaniol concentrându-se sezonul trecut să-și găsească loc într-o altă echipă. După discuții purtate cu cei de la Sauber (echipă preluată de Audi), Williams și Alpine, spaniolul a ales până la urmă Williams, echipă cu șapte titluri la piloți și nouă titluri la constructori în palmares.
Tot după plecarea lui Hamilton la Ferrari a rămas un loc liber și la Mercedes. Șeful echipei, Toto Wolff, a căutat un înlocuitor pentru multiplul campion, în discuții fiind adus la un moment și Max Verstappen. Până la urmă, Wolff a ales să meargă pe mâna unui pilot tânăr, Andrea Kimi Antonelli, pilot din academia Mercedes, campion în Italian F4 și ADAC F4, care în sezonul trecut a concurat pentru Prema, în Formula 2.
O schimbare importantă va fi și la Red Bull. Sergio Perez a părăsit echipa, după un sezon modest, în care nu a reușit nicio victorie, fiind singurul pilot din cele patru echipe principale - McLaren, Ferrari, Red Bull și Mercedes - care nu a reușit să câștige nicio cursă. În locul pilotului mexican, șeful echipei, Christian Horner, a ales să-l aducă alături de Max Verstappen pe tânărul neozeelandez Liam Lawson, care în sezonul trecut l-a înlocuit la VCARB, echipa „soră” a celor de la Red Bull, pe Daniel Ricciardo. Lawson a fost ales în detrimentul celuilalt pilot VCARB, Yuki Tsunoda, deși acesta din urmă se află din 2021 în rândul echipei, cu speranțe că va prinde un loc la echipa mare.
Tinerii debutanți
În sezonul 2025 de Formula 1, șase tinere talente vor debuta ca piloți full-time. Pe lângă Andrea Kimi Antonelli la Mercedes și Liam Lawson la Red Bull, îi vom mai vedea în acest sezon pe Ollie Bearman la Haas, Gabriel Bortoleto la Sauber, Jack Doohan la Alpine, Isack Hadjar la Racing Bull.
Ollie Bearman nu este nici el la prima experiență în Formula 1, având deja trei curse sezonul trecut, din postura de înlocuitor, întâi al lui Carlos Sainz la Ferrari (o cursă) și apoi al lui Kevin Magnussen la Haas (două curse). Mai mult decât atât, tânărul pilot britanic a reușit să acumuleze șapte puncte în sezonul trecut.
Gabriel Bortoleto (Brazilia) a primit un loc la Sauber și intră în Formula 1 din postura de campion în Formula 2 în sezonul 2024 și campion în Formula 3 în sezonul 2023. Membru al academiei de juniori a celor de la McLaren, pilotul brazilian a primit „dezlegare” de la echipa britanică pentru a-și negocia locul în Formula 1 la Sauber, mai ales că McLaren avea deja asigurată echipa de piloți, formată din Lando Norris și Oscar Piastri.
Jack Doohan a făcut saltul de la pilot de rezervă la pilot full-time la Alpine după decizia echipei franceze de a renunța la Esteban Ocon (pilot care din acest sezon se alătură celor de la Haas). Cu toate acestea, pilotul australian are o presiune uriașă pe umeri să demonstreze că merită să-și păstreze locul în echipă. Poziția sa este amenințată de Franco Colapinto, pilotul argentinian care a impresionat sezonul trecut la Williams, dar care nu și-a putut păstra locul în echipa care deja îi avea asigurați pentru acest sezon pe Alexander Albon și Carlos Sainz. După sezonul 2024, Colapinto a primit postul de pilot de rezervă la Alpine.
Isack Hadjar face și el saltul din Formula 2 în Formula 1. După un sezon bun, în care a terminat pe locul 2, în spatele lui Bortoleto, pilotul francez a primit șansa de a concura în Formula 1 la VCARB, în locul lui Liam Lawson, pilotul ales să-l înlocuiască pe Sergio Perez la Red Bull.
Luptă strânsă pentru titlu
După ce în ultimul sezon Verstappen a tremurat serios pentru titlul la piloți, iar lupta pentru titlul la constructori s-a dat până în ultima etapă, ne așteptăm ca și acest sezon să fie unul strâns.
La constructori, patru echipe au șanse la titlu: McLaren, Ferrari, Red Bull și Mercedes.
McLaren pornește ca favorită, după testele din Bahrain și ținând cont de valoarea celor doi piloți ai echipei. Britanicii speră că au învățat din greșelile sezonului trecut, când ezitarea de a stabili cine este pilotul principal al echipei a fost la un pas să-i coste în lupta pentru titlul la constructori.
Ferrari, cu Charles Leclerc și Lewis Hamilton considerați una din cele mai puternice perechi din F1, „vânează” ambele titluri, și la piloți și la constructori, după o secetă de 17 ani (ultimul titlu câștigat de Ferrari a fost în 2008, la constructori, în timp ce ultimul pilot care a câștigat un titlu a fost Kimi Raikkonnen, în 2007).
Mercedes a dominat era hibrid, cu opt titluri la constructori și șapte titluri la piloți în perioada 2014-2021, însă nu a mai câștigat niciun titlu de când a început dominația lui Max Verstappen. Plecarea neașteptată a lui Hamilton la Ferrari a lăsat echipa în căutarea unui înlocuitor atât pentru locul său în echipă, dar și pentru poziția de lider. Rămâne de văzut dacă experiența lui George Russell și talentul lui Kimi Antonelli vor fi suficiente pentru a aduce echipa germană înapoi în lupta pentru titluri.
Red Bull a câștigat sezonul trecut titlul la piloți, prin Max Verstappen, însă a suferit serios în lupta pentru constructori din cauza formei slabe a lui Sergio Perez. Verstappen nu a mai putut câștiga aproape de unul singur și titluri la constructori, cum s-a întâmplat în 2023 când olandezul a obținut 575 de puncte din cele 860 cu care a terminat Red Bull sezonul, iar echipa a terminat sezonul abia pe locul 3. Cu un nou pilot în echipă, Liam Lawson în locul lui Sergio Perez, Red Bull speră să revină în lupta pentru titlu în acest sezon.
Și pentru titlul la piloți se anunță o luptă strânsă. Max Verstappen caută să egaleze recordul lui Michael Schumacher de cinci titluri consecutive, însă are nevoie ca Red Bull să-i ofere o mașină pe măsura pretențiilor, iar Liam Lawson să livreze rezultate care să-l ajute pe olandez în cursa pentru titlu.
Lando Norris i-a pus serioase probleme lui Verstappen în sezonul 2024, când pilotul britanic a câștigat prima sa cursă în Formula 1 și a terminat sezonul cu patru victorii. Pentru prima oară în cariera sa, Norris va începe un sezon de F1 ca unul din piloții favoriți la titlu și are avantajul unei mașini competitive, care în sezonul trecut a câștigat titlul la constructori - primul al echipei din 1998.
Nu este de neglijat nici coechipierul său, Oscar Piastri, un pilot cu un foarte mare potențial, care a demonstrat în sezonul trecut că poate aduce victorii și că nu se va mulțumi cu statutul de al doilea pilot al echipei.
Charles Leclerc intră în al optulea său sezon de Formula 1 și al șaptelea pentru Scuderia Ferrari. După un sezon în care a spart ghinionul și a câștigat cursa de la Monaco, apoi a mai reușit alte două victorii - la Monza și Austin, Texas - pilotul monegasc va intra cu foarte mult optimism în noul sezon. Dacă va fi ajutat de un monopost puternic, Leclerc se anunță un candidat puternic pentru titlul la piloți.
Lewis Hamilton caută în continuare al optulea titlu, o cifră care l-ar aduce pe primul loc în topul piloților cu cele mai multe titluri la piloți câștigate în carieră. O va face cu Ferrari, după 12 ani în care marile performanțe ale carierei sale au fost legate de Mercedes: șase titluri la piloți și opt titluri la constructori câștigate alături de echipa germană.
La Mercedes, George Russell se va afla pentru prima oară în poziția de lider al echipei, după plecarea lui Hamilton. Pilotul britanic va trebui să învețe să gestioneze această presiune și să livreze rezultate care să-l mențină în topul piloților cu șanse la titlu.
Calendarul Formula 1 în 2025
Calendarul Formula 1 2025 va conține 24 de etape:
1. Marele Premiu al Australiei - 14-16 martie 2025
- Calificări - 15 martie, ora 7:00
- Cursă - 16 martie, ora 6:00
2. Marele Premiu al Chinei - 21-23 martie 2025
- Calificări pentru sprint - 21 martie, ora 9:30
- Cursa de sprint - 22 martie, ora 5:00
- Calificări - 22 martie, ora 9:00
- Cursă - 23 martie, ora 9:00
3. Marele Premiu al Japoniei - 4-6 aprilie 2025
- Calificări - 5 aprilie, ora 9:00
- Cursă - 6 aprilie, ora 8:00
4. Marele Premiu al Bahrainului - 11-13 aprilie 2025
- Calificări - 12 aprilie, ora 19:00
- Cursă - 13 aprilie, ora 18:00
5. Marele Premiu al Arabiei Saudite - 18-20 aprilie 2025
- Calificări - 19 aprilie, ora 20:00
- Cursă - 20 aprilie, ora 20:00
6. Marele Premiu din Miami - 2-4 mai 2025
- Calificări pentru sprint - 2 mai, ora 23:00
- Cursa de sprint - 3 mai, ora 19:00
- Calificări - 3 mai, ora 23:00
- Cursă - 4 mai, ora 23:00
7. Marele Premiu al provinciei Emilia Romagna (Imola) - 16-18 mai 2025
- Calificări - 17 mai, ora 17:00
- Cursă - 18 mai, ora 16:00
8. Marele Premiu de la Monaco - 23-25 mai 2025
- Calificări - 24 mai, ora 17:00
- Cursă - 25 mai, ora 16:00
9. Marele Premiu al Spaniei - 30 mai-1 iunie 2025
- Calificări - 31 mai, ora 17:00
- Cursă - 1 iunie, ora 16:00
10. Marele Premiu al Canadei - 13-15 iunie 2025
- Calificări - 14 iunie, ora 23:00
- Cursă - 15 iunie, ora 21:00
11. Marele Premiu al Austriei - 27-29 iunie 2025
- Calificări - 28 iunie, ora 17:00
- Cursă - 29 iunie, ora 16:00
12. Marele Premiu al Marii Britanii (Silverstone) - 4-6 iulie 2025
- Calificări - 5 iulie, ora 17:00
- Cursă - 6 iulie, ora 17:00
13. Marele Premiu al Belgiei - 25-27 iulie 2025
- Calificări pentru sprint - 25 iulie, ora 17:30
- Cursa de sprint - 26 iulie, ora 13:00
- Calificări - 26 iulie, ora 17:00
- Cursă - 27 iulie, ora 16:00
14. Marele Premiu al Ungariei - 1-3 august 2025
- Calificări - 2 august, ora 17:00
- Cursă - 3 august, ora 16:00
15. Marele Premiu al Olandei - 29-31 august 2025
- Calificări - 30 august, ora 16:00
- Cursă - 31 august, ora 16:00
16. Marele Premiu al Italiei (Monza) - 5-7 septembrie 2025
- Calificări - 6 septembrie, ora 17:00
- Cursă - 7 septembrie, ora 16:00
17. Marele Premiu al Azerbaidjanului - 19-21 septembrie 2025
- Calificări - 20 septembrie, ora 15:00
- Cursă - 21 septembrie, ora 14:00
18. Marele Premiu al Singapore - 3-5 octombrie 2025
- Calificări - 4 octombrie, ora 16:00
- Cursă - 5 octombrie, ora 15:00
19. Marele Premiu al SUA (Texas) - 17-19 octombrie 2025
- Calificări pentru sprint - 18 octombrie, ora 00:30
- Cursa de sprint - 18 octombrie, ora 20:00
- Calificări - 19 octombrie, ora 00:00
- Cursă - 19 octombrie, ora 22:00
20. Marele Premiu al Mexicului - 24-26 octombrie 2025
- Calificări - 26 octombrie, ora 00:00
- Cursă - 26 octombrie, ora 22:00
21. Marele Premiu al Braziliei (Interlagos) - 7-9 noiembrie 2025
- Calificări pentru sprint - 7 noiemnbrie, ora 20:30
- Cursa de sprint - 8 noiembrie, ora 16:00
- Calificări - 8 noiembrie, ora 20:00
- Cursă - 9 noiembrie, ora 19:00
22. Marele Premiu din Las Vegas - 20-22 noiembrie 2025
- Calificări - 22 noiembrie, ora 6:00
- Cursă - 23 noiembrie, ora 6:00
23. Marele Premiu al Qatarului - 28-30 noiembrie 2025
- Calificări pentru sprint - 28 noiembrie, ora 19:30
- Cursa de sprint - 29 noiembrie, ora 16:00
- Calificări - 29 noiembrie, ora 20:00
- Cursă - 30 noiembrie, ora 18:00
24. Marele Premiu din Abu Dhabi - 5-7 decembrie 2025
- Calificări - 6 decembrie, ora 16:00
- Cursă - 7 decembrie, ora 15:00
Șase curse de sprint în 2025
Sezonul 2025 de Formula 1 va avea șase curse de sprint, cu una mai puțin față de sezonul precedent. Etapele care vor conține și curse de sprint sunt aceleași ca în 2024, mai puțin etapa din Austria.
- Marele Premiu al Chinei - 21-23 martie 2025
- Marele Premiu din Miami - 2-4 mai 2025
- Marele Premiu al Belgiei - 25-27 iulie 2025
- Marele Premiu al SUA (Texas) - 17-19 octombrie 2025
- Marele Premiu al Braziliei (Interlagos) - 7-9 noiembrie 2025
- Marele Premiu al Qatarului - 28-30 noiembrie 2025
Cum arată echipele Formula 1, în 2025
- McLaren - Lando Norris și Oscar Piastri
- Ferrari - Charles Leclerc și Lewis Hamilton
- Red Bull - Max Verstappen și Liam Lawson
- Mercedes - George Russell și Andrea Kimi Antonelli
- Aston Martin - Fernando Alonso și Lance Stroll
- Alpine - Pierre Gasly și Jack Doohan
- Haas - Esteban Ocon și Ollie Bearman
- RB - Yuki Tsunoda și Isack Hadjar
- Williams - Carlos Sainz și Alex Albon
- Kick Sauber - Nico Hulkenberg și Gabriel Bortoleto