Formula 1 va intra într-o nouă eră și se va schimba radical începând cu 2026, atât ca regulament, cât și în ceea ce privește mașinile. Organismul de conducere din "Marele Circ" a dezvăluit unele norme și reglementări, care urmează să fie ratificate de Consiliul Mondial al Sporturilor Auto pe 28 iunie 2024, potrivit site-ului oficial Formula 1.
Astfel, mașinile vor fi mai mici, "mai agile, cu o eficiență și manevrabilitate mai bune, mai sigure și mai durabile", iar aerodinamica va fi activă.
Reglementările aerodinamice vor funcționa în tandem cu noile reguli pentru unitățile propulsoare, care includ o baterie de putere crescută și utilizarea de combustibili 100% eficienți.
Cum vor fi mașinile de Formula 1 începând cu 2026:
- greutate cu 30 kg mai mică.
- baterie cu putere mărită și o 'împărțire uniformă' între motorul cu ardere internă și puterea electrică.
- utilizarea de combustibili 100% sustenabili, de tip "drop-in".
- aerodinamică activă, cu aripi față și spate mobile.
- oportunități sporite de depășire prin introducerea unui nou sistem care oferă piloților un boost scurt de putere suplimentară a bateriei atunci când se află la o secundă în spatele mașinii din față.
- siguranță îmbunătățită prin structuri mai puternice, iar testările vor fi mai dure.
- vor fi șase furnizori de motoare în Formula 1, un număr record. În prezent sunt patru (Ferrari, Mercedes, Renault și Honda). Vor exista zece ehipe participante, ca și acum.
Unveiling the face of the 2026 FIA Formula 1 car✨
— FIA (@fia) June 6, 2024
Get all the info on https://t.co/YvBCxoPWnQ#FIA @F1 pic.twitter.com/FeKkCLujEz
Reglementările tehnice revizuite vor fi dezvăluite în totalitate la Montreal, înainte de Marele Premiu al Canadei, din weekendul 7-9 iunie, potrivit Federației Internaționale de Automobilism (FIA).
O mare mopdificare o reprezintă faptu că sistemul DRS va fi înlocuit cu Manual Override, un fel de comandă manuală care va oferi piloților, la nevoie, un boost de putere și care va oferi mai multe oportunități în depășiri.
Aripile roților din față vor fi eliminate, iar mașinile vor avea o podea parțial plată și un difuzor aerodinamic spate mai mic, pentru a fi redus efectul de sol, conform site-ului oficial Formula 1.
Nikolas Tombazis, director Tehnic FIA: "Cu acest set de reglementări, FIA a căutat să dezvolte o nouă generație de mașini care să fie pe deplin în contact cu ADN-ul Formulei 1 - mașini care sunt ușoare, extrem de rapide și agile, dar care, de asemenea, rămân în vârful tehnologiei. Pentru a realiza asta, am lucrat în direcția a ceea ce numim "concept de mașină agilă".
În centrul acestei viziuni se află o unitate propulsoare reproiectată, care prezintă o împărțire mai uniformă între puterea derivată din elementul de ardere internă și puterea electrică. Pe partea de șasiu, am reușit să reducem dimensiunea și greutatea mașinii cu 30 kg, rezultând o mașină mult mai dinamică.
În plus, introducem două funcții noi, interesante, pentru a îmbunătăți cursele: aerodinamică activă pentru a obține o rezistență foarte scăzută pe liniile drepte și sistemul Manual Override, care va oferi piloților un boost de putere electrică, din baterie, atunci când monopostul se afă suficient de aproape de mașina din față.
Mai ușoare, mai puternice și mai concentrate pe abilitățile șoferului, regulamentele tehnice FIA din Formula 1, începând cu 2026, au fost concepute pentru a oferi curse mai strânse între piloți, pentru a crește competiția între echipe și pentru a îmbunătăți spectacolul. În plus, am optat pentru o componentă electrică mai mare a unității propulsoare, o mașină mai eficientă în general și cu combustibili pe deplin eficienți, ca parte a eforturilor noastre către un viitor mai durabil pentru sportul nostru."
Mașini revoluționare în Formula 1, din 2026
Președintele FIA, Mohammed Bin Sulayem, a precizat că noile regulamente vor fi ceva revoluționar în Formula 1.
"După publicarea reglementărilor pentru unitățile de propulsie din 2026, în urmă cu doi ani am profitat de ocazie pentru a redefini reglementările privind șasiul, cu scopul de a se potrivi cu cerințele energetice ale noilor motoare.
Colaborarea cu partenerii noștri din Formula 1 și cu asistența celor 10 echipe din acest sport și a tuturor părților interesate, aceasta reprezintă o revizuire unică și va asigura faptul că această competiție va fi și mai relevantă pentru ceea ce se întâmplă în lume.
Caracteristicile cheie ale Regulamentului F1 2026 sunt tehnologia avansată, durabilitatea și siguranța. Scopul nostru, împreună cu Formula 1, a fost să producem o mașină potrivită pentru viitorul categoriei de elită a acestui sport. Credem că am atins acest obiectiv", a spus șeful FIA, Mohammed Bin Sulayem.
Practic, puterea oferită de motorizarea hibridă va scădea de la aproximativ 760 de cai putere, la aproximativ 540 de cai, însă bateria a crescut semnificativ, de la 120kw la 350kw, adică o creștere de aproape 300% a puterii electrice. În plus, cantitatea de energie care poate fi recuperată în timpul fazei de frânare va fi dublată, la 8,5 MJ pe tur.
Noile reglementări au determinat angajamente din partea furnizorilor existenți Ferrari, Mercedes și Renault și a "ademenit" și Honda să se răzgândească în privința ieșirii din Formula 1 și încurajând sosirea Audi și Ford. Acesta din urmă va intra în "Marele Circ" printr-un parteneriat cu Red Bull Powertrains.
- Pentru ca mașinile să fie mai agile, ele vor fi mai mici. Astfel, ampatamentul maxim a fost redus cu 200 mm, până la 3.400 mm, iar lățimea a fost redusă cu 100 mm, până la 1.900 mm.
- În ceea ce privește greutatea, aceasta va fi și ea redusă. Din 2026, o mașină ar urma să aibă o greutate minimă de 768 kg, în scădere cu 30 kg față de mașinile din 2022, de exemplu.
- FIA precizează că forța portantă a fost redusă cu 30% și rezistența aerodinamică la înaintare, cu 55%.
- Și la roți vor interveni modificări. Astfel, diametrul jantelor va rămâne de 18 inchi, așa cum a fost introdusă în 2022, iar lățimea anvelopelor din față va fi redusă cu 25 de milimetri și a celor din spate, cu 30 de milimetri.
O altă noutate, din punct de vedere aerodinamic, va fi, după spusele FIA, că vor putea fi alese două configrații pentru mașini: fie pentru a minimiza consumul de combustibil, fie pentru a maximiza performanța în viraje.
Aceste aspecte vin alături cu introducerea acelor sisteme de aerodinamică activă complet noi, care implică aripi mobile în față și în spate. Schimbările vor permite viteze mai mari în viraje, cu un unghi al aripii deschis. Iar o viteză mai mare în linie dreaptă va fi posibilă atunci când este activat al doilea unghi. Acest nou sistem va putea fi folosit în zone precum cele utilizate în prezent pentru DRS, ca ajutor în depășiri. Eleronul spate va avea trei elemente, iar spoilerul față va fi mai îngust și va avea o clapetă activă cu două elemente.
În ceea ce privește siguranța, FIA a revizuit normele pentru structura de impact frontal și a introdus un design al "nasului" în două etape, pentru a atenua riscul de detașare la impact. Regulamentele în ceea ce privește securitatea în cazul unui impact din lateral sunt mai stricte, iar protecția din jurul pilotului și a zonei celulei de combustibil a fost îmbunătățită.
Sustenabilitatea este un punct cheie din regulile pentru 2026. În acest moment, actualele motoare de Formula 1 sunt deja cele mai eficiente din lume în istoria Formule 1, numai că ținta impusă de FIA este atingerea Net Zero Carbon până în 2030. Astfel, unitățile de propulsie vor funcționa cu combustibili pe deplin sustenabili, începând cu 2026. În plus, va exista o utilizare mai mare a energiei electrice în motoare, cu o trecere spre o distribuție în proporții egale între combustia internă și cea electrică.