13 ani pot să pară mulți, dar în termeni de integrare a tehnologiei sau a țintelor de mediu, înseamnă foarte puțini. Mai sunt doar 13 ani până când intră în vigoare ținta impusă de Parlamentul European, prin care nu se vor mai vinde mașini noi cu motor termic, din 2035. Pare un termen îndepărtat, dar poate că ar fi bine să facem cunoștință de acum cu un termen despre care se va discuta foarte mult în următorii ani: Efectul Havana în industria auto.
Cei care au văzut filme, poze sau chiar au fost în Cuba au observat cu siguranță mașinile vechi care circulă în această țară și care sunt parte din farmecul ei. Acest peisaj auto este posibil pentru că, prin anii 50, a fost instituit embargoul asupra importului de mașini străine.
Cubanezii au fost nevoiți să se descurce, să își repare mașinile pe care le aveau deja, pentru că mașinile noi erau inaccesibile. Așa se face că au și în prezent unul dintre cele mai vechi parcuri auto din lume. Aceasta ar fi situația extremă.
Analiștii spun că o situație asemănătoare se va produce și în Europa, din 2035
Din 2035, Uniunea vrea să elimine complet emisiile, în cazul mașinilor noi produse. Asta va face imposibilă vânzarea noilor autoturisme pe benzină şi motorină în blocul comunitar. Sigur, cele cu motor pe benzină sau motorină vor rămâne în circulație, dar nu se vor mai vinde altele noi, ci doar cele electrice.
În practică, situația pune niște probleme. Mașinile electrice sunt scumpe, chiar inaccesibile multor europeni, sau pur și simplu nu vor să adopte tehnologia. Iar mașinile cu motor termic s-au scumpit și ele, pe fondul crizei semiconductorilor, a inflației.
Cel mai bun exemplu este Olanda. În ultimele două decenii, numărul de mașini noi înmatriculate a scăzut foarte mult, în timp ce vârsta parcului auto a crescut. Pentru că a crescut și comerțul cu mașini second hand. Iar asta se vede și în prețuri.