Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

De ce fug turiștii de vacanțele cu trenul: Experții spun ce este necesar pentru a convinge mai mulți europeni să renunțe la zboruri

Anna Pagani nu este străină de călătoriile lungi. Ea a cheltuit mii de euro și nenumărate ore străbătând căile ferate din Europa de când s-a angajat să nu mai ia bilete de avion, în urmă cu câțiva ani.

O decizie care a fost „mai grea decât ar fi trebuit”.

„Planificarea călătoriilor cu trenul necesită timp, răbdare și bani”, spune ea pentru Euronews Travel.

Ea locuiește la Londra, dar călătorește frecvent în Italia natală și în Austria pentru a vedea familia partenerului ei.

În plus, munca sa de cercetător o obligă să meargă la conferințe împrăștiate pe tot continentul.

„În general, este foarte mult de învățat prin practică”, mărturisește ea. „Uneori, avionul până la Torino mă costa 9 euro și plăteam peste 250 de euro pentru tren.”

De ce sunt zborurile mai ieftine decât trenurile?

Este o experiență cu care mulți se pot identifica atunci când se gândesc dacă să ia un tren sau un avion.

Un raport Greenpeace publicat anul trecut a constatat că biletele de tren sunt, în medie, de două ori mai scumpe decât cele de avion.

Analiza a analizat 112 rute din Europa și a descoperit că pentru unele rute, cum ar fi Londra-Barcelona, trenul costă de 30 de ori mai mult.

„Prețul este esențial”, a recunoscut Dr. Alberto Mazzola atunci când a fost întrebat cum poate fi crescut numărul de călători cu trenul.

El este directorul executiv al Comunității companiilor feroviare și de infrastructură europene (CER), un grup de susținere care reprezintă companiile feroviare europene.

Mazzola consideră că trenurile sunt tratate diferit față de sectoarele rutier și aviatic. El spune că acestea beneficiază de regimuri fiscale preferențiale, menționând exemple precum faptul că liniile aeriene nu trebuie să plătească taxe pe kerosen și că biletele pentru zborurile internaționale sunt scutite de TVA.

Pentru a remedia aceste disparități, CER dorește ca UE să creeze norme care să asigure o concurență loială între trenuri, avioane și alte tipuri de transport.

Mazzola dorește, de asemenea, să se abordeze problema duratei călătoriilor. „Dacă durează 18 ore, foarte puțini vor lua trenul”, spune el.

El face presiuni asupra UE pentru ca aceasta să ofere mai multe fonduri pentru infrastructură în vederea creării de legături feroviare de mare viteză între marile orașe europene.

Cât de populare sunt trenurile în Europa?

În ciuda acestor provocări, trenurile cunosc o oarecare renaștere în Europa. Numărul de pasageri a crescut cu 10 % în deceniul care a precedat pandemia, trenurile de noapte revin în actualitate, iar călătorii tânjesc după opțiuni de călătorie mai durabile.

Cu toate acestea, un raport al Comisiei Europene a constatat că numărul total de servicii transfrontaliere de pasageri pe distanțe lungi în UE a rămas același din 2001 până în 2019 și, în general, acestea reprezintă doar aproximativ 7 % din călătoriile cu trenul în Europa.

Pentru a contribui la creșterea acestor cifre, Victor Thévenet, manager de politică feroviară în cadrul ONG-ului pentru mobilitate durabilă Transport and Environment, insistă că planificarea unei călătorii cu trenul trebuie să fie mult mai simplă.

„Oamenii trebuie să poată combina diferiți operatori feroviari, iar pentru aceasta, trebuie să aveți diferite bilete într-un singur bilet”, a declarat acesta pentru Euronews Travel.

UE poate contribui la îmbunătățirea călătoriilor transfrontaliere

În contextul în care căile ferate europene se află într-un moment crucial, alegerile europene de săptămâna viitoare ar putea decide viitorul transportului feroviar transfrontalier.

În timpul ultimului mandat, UE a făcut câțiva pași înainte în îmbunătățirea situației prin finanțarea de bilete climatice și proiecte de infrastructură și prin promovarea legăturilor feroviare de mare viteză.

Dar apărătorii căilor ferate spun că mai sunt multe de făcut, iar deputații europeni pot juca un rol cheie prin lobby-ul pe care îl pot exercita asupra Comisiei și prin modificarea legislației.

Există, de asemenea, îngrijorare din partea grupurilor de susținere a trenurilor că finanțarea va fi dificil de obținut, în funcție de componența următorului parlament și a următoarei comisii, din cauza reacției negative față de Acordul Verde European și a ascensiunii extremei drepte.

„Cetățenii europeni cărora le pasă cu adevărat de îmbunătățirea transportului feroviar ar trebui să voteze cu siguranță pentru partidele care sunt cele mai ambițioase în ceea ce privește stabilirea unei agende ecologice progresiste și ambițioase”, consideră Thévenet.

În pofida problemelor actuale cu călătoriile cu trenul, entuziaști precum Anna Pagani își păstrează dragostea pentru calea ferată.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE